Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Issue Date
Now showing items 1-20 of 736
-
Análise in silico para definição de common core microbiano associado a condições com degradação de surfactante aniônico alquilbenzeno linear sulfonado (LAS)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 24/03/0023)Linear alkylbenzene sulfonate (LAS) is the anionic surfactant of greatest economic interest worldwide. Its biodegradation route involves reactions of fumarate addition, β-oxidation, cleavage of the aromatic ring and ... -
Patrimônio e turismo: um estudo da aplicação de diretrizes e diplomas legais no município de Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 09/12/2009)The theme of this survey is the analysis of public guidelines existing for the preservation of the cultural heritage in the country, and how they are applied to two cases in Sorocaba city. The main purpose is to compare ... -
Memória e turismo: uma proposta de roteiros histórico-culturais em Brigadeiro Tobias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 09/12/2009)This paper proposes to stimulate the promotion of the tourism sustainable on a basis activity for the District of Brigadeiro Tobias - Sorocaba/SP; to enhance the existing cultural and historical heritage based on proposal ... -
Chácara do Rosário: um estudo do patrimônio cultural no âmbito do turismo rural de Itu-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 08/12/2010)The present work has as main objective to analyze the current uses of the historical-cultural heritage in the development of tourist activities in a historic farm in the Itu region: Chácara do Rosário. For that, it started ... -
Arte na metrópole: um estudo sobre o graffiti na cidade de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/12/2011)The objective of this work is to present the evolution of graffiti in the city of São Paulo as a form of expression of contemporary urban art, also endowed with institutional value. Analyzing the scenery of the metropolises ... -
Assentamento Irmã Alberta na Metrópole de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/12/2013)The work sought to define the concept of peasantry and peasantry, above all through the perspective of the peasant moral order, he made a brief review of the history of the MST (Movement of Landless Rural Workers), held a ... -
Aspectos rítmicos do clima de Sorocaba-SP e região
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/12/2013)The study of climate has gained importance in discussions about environmental changesbeing one of environmental aspects most affected by the anthropic actions. This paper aims to describe the characteristics of the atmospheric ... -
Contribuição das práticas educativas para o ensino da matemática nos anos iniciais: análise de uma experiência disciplinar colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 11/12/2013)The present research aims to identify the contributions of the discipline Methodology and Practice of Mathematics Teaching on the Training of teachers who teaches mathematics in the early years of Elementary School. The ... -
Estágio remunerado, formação, profissionalização e precarização do trabalho docente: um estudo a partir do Programa "Residência Educacional"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2013)The research presented is linked to the Graduate Program in Education Strictu Sensu and objectively reveal the relations of paid internship with the processes of training , professionalization and casualization of teaching ... -
Manifestações de obstáculos gnosiológicos para a seleção de conteúdos na implementação de um currículo crítico em ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2014)From literature searches and semi - structured interviews with educators, science, high school, the state education Sorocaba - SP network, we sought to characterize possible manifestations of gnosiological obstacles that ... -
Da experiência não autêntica à busca por vivências humanizadoras: a prática curricular freireana em ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2014)Based on the concepts of experience and Walter Benjamin's living, the present study aims to construct and investigate a proposed curriculum in sciences based on the pedagogy of Paulo Freire, aiming at the possibility of ... -
Ecologias: sobre processos educativos livres e libertários em movimentos sociais pós-modernos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 24/02/2014)Applying complexity and transdisciplinarity that the ecology of knowledge - among other systemic perspective -, this dissertation focuses on education in their studies and analysis of contemporary social movements - the ... -
A metodologia do Aprendizagem Sequencial nas percepções e ações de participantes de atividades formativas em Educação Ambiental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2014)This dissertation discusses the training workshop “Vivências com a Natureza” (offered by the Associação Brasileira de Vivências com a Natureza, Instituto Romã) from May 2003 until June 2012. The survey consists on mapping ... -
Salas de Recursos Multifuncionais: um estudo sobre a formação e a atuação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2014)The present study aimed to investigate aspects of the formation and action of teachers, working with pupils with special educational needs, in inclusive perspective, in multifunctional resource rooms, specifically in the ... -
Juventude e participação: os sentidos da experiência juvenil em duas escolas municipais de Campinas SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 26/02/2014)This research analyzes the different forms of youth participation into two elementary schools in Campinas SP, in its institutionalized and non-institutionalized spaces. The aim was to investigate the meaning of the ... -
Condicionantes sócio-históricos das políticas públicas no ensino médio: entre o profissional e o propedêutico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2014)This paper investigates the historical and social factors that characterize the context of public policy high school in Brazil aimed at training the student in meeting the demands of the labor market. Examines the theoretical ... -
E do silêncio fez-se a fala: oralidade e trajetória de vida de mulheres negras da cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2014)This work aimedat analyzing the life trajectory of black women in the city of Sorocaba from the perspective of their race and gender. Itseeks to investigate the role of militancy in thedevelopment oftheir political conscience ... -
Dilemas no cotidiano do orientador pedagógico: entre a confrontação com a profissão e a (auto) confrontação na formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2014)The present work aimed to perform an analytical reading of collaborative activity that I develop as a Pedagogical Advisor, regarding the continuing education of teachers at the school where I work ( a city of São Paulo ... -
Catarse e educação: contribuições de Gramsci e o significado da Pedagogia Histórico-Crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/03/2014)This dissertation deals with the concept of catharsis in the work of Antonio Gramsci and the incorporation and the meaning of the catharsis in Historical-Critical Pedagogy. Divided into five parts, in the first chapter are ... -
O ensino da Arte: entrelugares da estética à (re)significação do trabalho docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/03/2014)This study aimed to find the context of a São Paulo public school, regarding to Art, highlighting main proposals developed with students of Elementary School I. Therefore, the following questions have also been delimited: ...