Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 472-491 of 699
-
Narrativas (auto)biográficas e a formação matemática de pedagogos no contexto do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID: diálogos entrecruzados e pesquisa-formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/11/2022)This research, guided by the (auto)biographical approach, is concerned with the identification of marks in the professional teaching constitution resulting from processes of initial teacher education involving undergraduate ... -
Narrativas (auto)biográficas, processos de aprendizagem da docência e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: contribuições para o campo da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2021)The (auto)biographical research in the field of Education associated with the process of teacher education and professional development have been increasingly consolidated in the scientific field. Regarding the link between ... -
Narrativas de pessoas surdas que apreciam a música
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)Several researches demonstrate the importance of music in people's lives. However, in the case of people with hearing loss, this argument is disregarded because there's still a consensus that it is impossible for those to ... -
Narrativas de protesto: a copa das black blocs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)This dissertation is the result of empirical monitoring of political demonstrations where young people expressed through the Black Bloc tactic. It is a participant observer report. Seeks, in acts of street protests and ... -
Narrativas educativas de professoras que atuam na EJA: percepções sobre gênero e sexualidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/11/2016)This paper reports a research linked to the Center for Studies and Research on Narratives, Training and Teaching Work (Nepen) developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of São Carlos (UFSCar) ... -
Não fechem minha escola: urbanização e gestão da escola contra o vivido, uma análise sobre a "reorganização" de 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 20/08/2019)The objective of this study is to understand how the school reform project “Reorganization” of 2015 reproduces socio-spatial inequality in Sorocaba-SP, more specifically around a school in the outskirts of the city. With ... -
Neoliberalismo e educação: a precarização do trabalho docente e da educação pública no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/05/2019)This paper aims to analyze the developments of neoliberalism in its political-educational, pedagogical and legal aspects in the state of São Paulo during the administration of the Brazilian Social Democracy Party (PSDB), ... -
"Ninguém quer uma pessoa trans por perto": escolas como espaços protetivos ou reprodutivos da transfobia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/03/2020)This research seeks to analyze the effects that transphobia frequently reproduced in schools can have on the mental health of trans people. The school proves to be a very determinant space in the mental health and well-being ... -
Ninhos artificiais não substituem cavidades naturais para aves em remanescentes de vegetação nativa em matriz antropizada no sudeste do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 22/03/2023)Natural cavities in hollows are found in dry trunks, living trees and in the soil, being able to serve as shelter and reproduction places for several animals, including birds. With the advance of urbanization, these ... -
No caminho de Tikorê, um lagarto: cartografias do percurso do cuidado na educação: aprendendo com o povo Dagara e a filosofia ubuntu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2016)This dissertation presents the route of a reasearch performed in two elementary municipal schools in a town near Sorocaba (SP). Here we use the african traditional culture Dagara and the ubuntu philosophy to recreate ... -
Nos riscos da Pedagogia: uma narrativa entre (auto)biografia e o autorretrato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)The main problem of the present study is to investigate how a person's experiences and life events, when recorded in the form of a self-portrait, can influence the construction of body image. To answer this question, I ... -
Ocorrência, distribuição e atividade de cães (Canis lupus familiaris) na ARIE Mata de Santa Genebra (Campinas – SP), o seu impacto para a mastofauna nativa e propostas para controle.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 16/07/2021)The introduction of exotic species is an increasingly recurrent event in a context of expanding human occupation, destruction and fragmentation of habitats, alteration of natural ecosystems and globalization, with the ... -
As ocupações de escolas públicas periféricas de Sorocaba/SP em 2015: relatos e reflexões
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/02/2024)With the education reforms announced in the Constitutional Amendment Proposal (PEC 241/2016), in September 2015, high school students reacted, organizing themselves to take to the streets and express their indignation at ... -
OcupaMax: projeto de consultoria em ocupação de lazer e hotelaria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)This course completion work aims to develop a consultancy that analyzes and presents effective strategies to optimize and scale the occupation of idle spaces in commercial hotels and leisure spaces, with a focus on the ... -
Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 24/02/2015)This dissertation is a research study that sought to reveal the potential of caiçara culture starting from the knowledge of experience which has resulted in making the workshops of caiçara fandango conceived as experience ... -
Um olhar crítico-libertador sobre o movimento de construção curricular da rede municipal de Sorocaba entre 1999 e 2007
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/08/2018)The present research deals with the movement of curricular construction of the municipal network of Sorocaba between the years 1999 and 2007, with the objective of investigating the approximations and distances of this one ... -
Um olhar sobre destination wedding e turismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 09/12/2020)The wedding events today follow strong trends in the tourism market, where the "destination wedding" is inserted, the present study brings us a vision of the tourism aspect that has great potential and also increasingly ... -
Os olhos de Ojuobá: experiências docentes para a educação das relações étnico-raciais no ensino fundamental da rede pública municipal de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)The research on screen analyses how pedagogical practices are revealed for the Education of Ethnic Racial Relations (ERER) that intend to get rid of the distancing perspective, arising from the touristic curriculum. It ... -
Onde está a Botânica na alimentação? Uma sequência didática como estratégia de mitigação da Impercepção Botânica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/02/2024)The main objective of this study was to investigate how a didactic sequence that uses food plants as a practical model can contribute to mitigating Botanical Imperception in ninth grade students. To this end, the formulation ... -
Organização dos espaços na educação infantil brasileira: um levantamento de pesquisas acadêmicas (2009-2023)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/01/2024)The organization of spaces, from their architectural design to their use as part of the educational curriculum, occupies a central place in the daily life of early childhood education institutions. Given this, this work ...