Navegando Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB por título
Itens para a visualização no momento 423-442 of 669
-
Memória social de mulheres de assentamentos de reforma agrária: a relação entre trabalho, política, educação e participação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 02/07/2014)This study aims to examine the relationship between memory of women, participation and education in the context of land reform settlements in the region of Sorocaba, using memories as object of study. Four thematic oral ... -
Memórias de mulheres do movimento estudantil: participação, gênero e educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)The present work aims to analyze the memory of women who acted in the student movement in 1990, conceiving each one of them as a historical, political and social subject. It was a main goal of ... -
Memórias docentes e Educação Infantil: diálogos com a formação de professores na cidade de Sorocaba - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2021)This research focuses on registering and understanding aspects of teacher’s education’s history for Childhood Education in the city of Sorocaba, São Paulo. We intend to build a dialogue about the differences and convergences ... -
A metodologia do Aprendizagem Sequencial nas percepções e ações de participantes de atividades formativas em Educação Ambiental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2014)This dissertation discusses the training workshop “Vivências com a Natureza” (offered by the Associação Brasileira de Vivências com a Natureza, Instituto Romã) from May 2003 until June 2012. The survey consists on mapping ... -
Metodologias ativas de ensino e aprendizagem no Programa de Ensino Integral (PEI): A percepção de professores de uma escola estadual em Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2023)Active teaching and learning methodologies are being studied and widely disseminated as educational practices that seek to build meaningful and innovative learning for students. In the midst of perceived changes in society, ... -
Mobilidades LGBTQIA+: estudo de caso do aplicativo de carona Blablacar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/11/2021)What makes a person move from one point to another? What are the motivations that lead human beings to leave their homes and be willing to travel to others places? And what experiences do people have on a trip? The answers ... -
Modelagem de distribuição presente, passada e futura de cactos Mandacaru da Diagonal Seca da América do Sul
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 11/11/2021)The influence of paleoclimates on current population dynamics and geographic distribution of living organisms is widely recognized, as well as the influence of anthropogenic activities on future climate. Closely related ... -
Moldando a nova Pátria: o ensino primário na construção do patriotismo e civismo em Angatuba/SP (1930-1945)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)This dissertation has as its theme the development of the civic-patriotic formation that occurred in the city of Angatuba/SP during the first government of Getúlio Vargas (1930-1945), from the pedagogical instruments used ... -
Moluscos de água-doce em estudos de ecotoxicologia: uma revisão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/11/2021)This study presents a review of the existing literature on the use of bivalves and freshwater gastropods as bioindicator animals in ecotoxicology studies. From this review, the objective was to identify the most used genera ... -
Monitoramento de borboletas frugívoras no Parque Estadual Carlos Botelho, SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 31/03/2023)Environmental monitoring through animals is widely used in Conservation Units, in order to diagnose the quality of the environment and intervene if necessary. The choice of indicator species should be based on its ecological ... -
Morfologia do coração de girinos de rãs-touro Lithobates catesbeianus (SHAW, 1802), expostas ao piretro, encapsulado ou não em nanopartículas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/06/2021)The increase in agricultural and industry activities, as well as in the emission of urban effluents with no treatment have been an issue of particular concern regarding the health of freshwater bodies and their organisms ... -
Morrer para nascer travesti: performatividades, escolaridade e a pedagogia da intolerência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)This study analyses the narratives of the experiences had in school by six transvestites from the city of Sorocaba (countryside of the State of São Paulo) having the queer perspective as analytic ... -
Motivações para o estudo do piano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/12/2016)The present work was born out of a concern of the author, as a student of the Pedagogy course and Education professional, about what would be the factors and the motivations that influence people when deciding which musical ... -
Movimentos (auto)biográficos: contribuições de uma pesquisa-vida-formação em contexto pandêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2023)Tomando el año 2020, el primer año de la pandemia de COVID-19, como contexto, esta investigación analiza el conjunto de narrativas (auto)biográficas de tres docentes y tres administradores escolares de educación básica, ... -
Mudando a cena no ensino de ciências: contribuições do teatro problematizador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2017)This research analyses which perspective of theatre can be utilised as a method of teaching Science, serving as a dynamic for the construction of scientific knowledge through playful activities. That said, theatrical ... -
A mulher e a agricultura quilombola no Vale do Ribeira (SP): narrativas sobre conhecimento, memória e cotidiano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/06/2021)This study discusses aspects of the quilombola cultivation in the Ribeira Valley from the women’s perspective, their praxis, knowledge, and memory. The research was based on an anthropological-oriented ethnoecological ... -
Mulher negra e(n)cena: performances, encontros e utopias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)La presente investigación, viabilizada por la concesión de la beca CAPES – Demanda Social, reconoce la existencia de actrices negras en la región de Sorocaba con caminos correlatos. Con contribuición de teorías feministas ... -
“Mulher serve pra tudo...”?: O feminino nas vozes de mulheres de diferentes gerações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/05/2022)This work aims to understand the dynamics of interpersonal relationships experienced by women and other people from different family nuclei, and, thus, bring their views on their bodies and the female, from the transmission ... -
Mulheres da esquerda: política, memória e feminismos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/03/2017)This master thesis had as its objective to analyze the relation among Feminisms and the political-party participation of women from left-wing. We start from the following interrogations: how are made the experiences of ... -
Mulheres e educação: gênero, raça e identidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 25/02/2015)This study aims to analyze the participation of women in education and its connection with the actions taken by the Brazilian feminist movement. The Brazilian education experiences the greater participation and better ...