Navegando Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB por título
Itens para a visualização no momento 490-509 of 669
-
Percepções de professores iniciantes de Geografia sobre o trabalho de campo na escola: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/03/2016)Resumo em inglês não informado pelo autor. -
Percepções sobre avaliação: processos em uma escola da rede estadual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/06/2021)This Final Paper is a case study with elements of a narrative from a learning experience, which presents the analysis of the perceptions about the evaluation processes carried out during the supervised internships within ... -
Perfis colaborativos em grupos para o desenvolvimento profissional de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2021)This paper was developed among a group of teachers from the early years of municipal schools in Sorocaba / SP, in the years of 2018 to 2019. This study aims to present two devices to locate and analyze how a collaborative ... -
Performance e formação de professores: troco doces por doces sonhos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 20/12/2017)This work was born from the dream of building an Early Childhood Education that respects the needs of young children to move, play, create, reinvent and express themselves creatively. Inspired by a contemporary art exhibition, ... -
Pesquisa-vida-formação e cartografia de afetos no território da Coordenação Pedagógica: diálogos entrecruzados de um diário tese.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2024)In this text, you will find a doctoral thesis anchored in the principles of (auto)biographical approach, as it takes place in/with the itinerancy experienced as Pedagogical Coordinator and researcher in Basic Education. ... -
Pesquisadora-autora-cidadã: por uma pedagogia da escrita de si em espaços/tempos de pesquisa-vida-formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/06/2023)Este trabajo pone en diálogo las marcas de autoría, reveladas a partir de dos inventarios de investigación (PRADO; FRAUENDORF; CHAUTZ, 2018), en la perspectiva de anunciar uma investigación (auto)biográfica (PASSEGGI; ... -
Pesquisas acadêmicas brasileiras sobre a formação continuada do professor de Matemática: um enfoque nas práticas formativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2018)This research has as main objective to describe and analyze formative practices highlighted in research on continuing education of teachers of mathematics, to support each other both on the issue "guideline what the research ... -
Pessoas com deficiências na Assembleia Nacional Constituinte (1987-1988): reivindicações no campo educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/05/2018)This paper analyzes how the legal mechanisms for the education of people with disabilities in the National Constituent Assembly (ANC), 1987/1988, the historical moment that culminated in the Constitution of the Federative ... -
Pheidole & Odontomachus (Hymenoptera: Formicidae): predadoras ou dispersoras de sementes?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 08/02/2024)Despite being known as predators of arthropods, many species of ants use fruits and seeds as food, transporting them to their nests. Part of the seeds can be discarded in a midden near the entrance or inside the nest after ... -
Planejamento educacional: monitoramento, avaliação e controle social do Plano Municipal de Educação de Votorantim/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2023)Through Law No. 13,005, of June 15, 2014, it was established that the Union, the States, the Federal District and the Municipalities should prepare their education plans. The objective of this research was to analyze the ... -
Planejamento urbano e segregação socioespacial: estudo sobre os efeitos do processo de expansão de condomínios fechados na produção do espaço urbano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 20/10/2021)It’s usual in brazillian’s large and medium cities the existence of a narrow relation between the production of the urban space and the planning policies. In this context, gated communities arise and get associated to the ... -
Plano Municipal de Educação de Sorocaba/SP: monitoramento, avaliação e controle social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2024)The objective of this research in education policy and management areas was to analyze the debates and clashes in the light of the instances responsible for monitoring and evaluating the PME (Municipal Education Plan) of ... -
Plantas medicinais de interesse ao SUS com indicação para distúrbios do sistema nervoso central
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 24/01/2024)Disorders of the Central Nervous System (CNS) affect a large portion of the population and, as they have a complex etiology, the drugs available today still present, in some cases, limited effectiveness, as well as presenting ... -
PNAIC: uma análise crítica das concepções de alfabetização presentes nos cadernos de formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/09/2015)This study aims to reveal the submerged ideologies in the discourse of teacher education notebooks of 1st year of Primary Education of the National Pact for Literacy at the Right Age (PNAIC) in order to understand what is ... -
Pode o Currículo Paulista contribuir no enfrentamento das Infecções Sexualmente Transmissíveis na educação nas prisões?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/03/2023)The work evaluates the conditions of the Currículo Paulista, a guiding document for basic education in the State of São Paulo, to contribute to the fight against STIs - Sexually Transmitted Infections in education in ... -
Polimorfismo como estratégia de proteção contra predação por aves: estudo experimental com lagartas artificiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2022)Predation can be considered one of the strongest interactions between individuals in ecological communities, as the predator increases its fitness and controls the population of its prey. Many species spend part of their ... -
A politicidade da educação a partir da experiência de uma docente de sociologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/05/2017)This job had as objective Reflect and reaffirm Education as a political act and democracy. The studies conducted evidence we are living in times of setback regression, marked by loss of rights and by the productions of ... -
A Política de Educação Ambiental do município de Tatuí - SP sob a ótica da categoria conscientização: uma análise a partir dos fundamentos da Educação Ambiental Crítico-Transformadora via temas geradores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/04/2023)The movement of environmental education as a teaching practice is recent in society which began after observation of a growing environmental crisis that needs to be understood, debated and if possible reverted, since ... -
A política de recuperação intensiva no Estado de São Paulo: um estudo de caso sobre os sentidos de professores do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2015)This study aimed to investigate the meanings attributed by teachers on intensive recovery policy and its implementation in a state school in elementary school in São Paulo.Specific objectives were defined: to know as ... -
A política educacional do Estado de São Paulo: análise de um curso da Escola de Formação de Professores Paulo Renato Costa Souza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/06/2015)This work aims to contribute to the study of public policy for teacher?s education developed by the Education Department of the São Paulo State. It had as objective to observe and submit to critical pedagogical views of ...