Navegando Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB por título
Itens para a visualização no momento 581-600 of 705
-
A profissionalização do docente masculino da Educação infantil: inserção, estabilidade e atravessamentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)The present research linked to the PPGEd of UFSCar - campus Sorocaba, developed with the support of NEPEN (Center for studies and research on educational narratives, training and teaching work), has as main objective: "To ... -
Programa Observatório da Educação e Desenvolvimento Profissional de Professores Iniciantes: um estudo a partir das produçães da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)This research is linked to the Program of Graduate Studies in Education (PPGEd-So) UFSCar and has as its theme the teacher professional development of beginning teachers in the context of the Program Observatory of Education ... -
Programa Residência Pedagógica: desafios e potencialidades no estágio curricular obrigatório e na formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 16/12/2021)This research has as its theme: "Pedagogical Residency Program: Challenges and Potentialities in the mandatory curricular internship and in the initial training of teachers.", aims to analyze the relevance of the Pedagogical ... -
Proibicionismo como "Situação-Limite": diferentes abordagens sobre drogadição no ensino de ciências e biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/04/2022)This study was developed from the author's concerns regarding how drug addiction is treated in science and biology teaching. The treatment of drugs in the teaching of science and biology is the result of a complex historical ... -
O Projeto Alfa Tuning América latina: proposta, discussões e implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2017)Considering the process of the internationalization of higher education and its regionalization beyond borders, this study had the objective of analyzing the structure of the Tuning Project in Latin America (a significant ... -
Projeto de implementação de equipamento turístico: Canário Negro Hotel e Centro Cultural Mamonas Assassinas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/08/2022)This work addresses the development of a project for a tourist facility in Guarulhos, a city known for business tourism. The project aims to contribute to the CECAP region, offering a new accommodation option. Furthermore, ... -
Projeto Oficina do Saber: sentidos do trabalho de professores na escola em tempo integral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2018)The objective of this research was to investigate the meanings given by teachers of a full-time elementary public school of Sorocaba/SP to Project Oficina do Saber, focusing on the challenges and on the possibilities to ... -
O Projeto “Creche & Vida”: História do atendimento a bebês e crianças pequenas na Educação Infantil pública de Sorocaba, SP. (1989 a 1992)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This dissertation recovers the historical context of care for babies and young children after the Federal Constitution of 1988, in Sorocaba, São Paulo, Brazil, and analyzes the “Creche & Vida” project. The objective is to ... -
A Proposta Curricular de Ciências no município de São Paulo (2019): aproximações e distanciamentos com a concepção educacional freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2020)In the field of education, in studies on the curriculum, there are different trends and philosophical positions, some of which are considered critical and others not. However, broader ways of conceiving the curriculum ... -
A proposta de governo como elemento do discurso político e a (in)definição das políticas públicas no processo eleitoral democrático brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 24/08/2023)This work focuses on a critical analysis of constitutional democracy in Brazil, especially about the (in)definition of public policies in the electoral process. The aim is to investigate the relationship between the Brazilian ... -
Propostas educacionais e assistenciais de uma instituição de surdos localizada no interior de São Paulo: relato de profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/11/2021)This study aims to analyze how the Institution located in the interior of the State of São Paulo promotes the social inclusion of deaf subjects through the teaching of Libras and the Portuguese Language, investigating their ... -
“Qual o valor da entrega?”: experiências de jovens trabalhadores e trabalhadoras em plataformas digitais de delivery
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/02/2024)While young men and women faced the post-2013 economic crisis and the Covid-19 pandemic as adversities, delivery app platforms took advantage of the period of flexibility in labor legislation, social distancing and the ... -
Quem tem a cor do lápis “cor de pele”? O apagamento da identidade e cultura de crianças negras dos anos iniciais do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/03/2023)The main purpose of this paper is to reflect about identity and the black young children’s culture from the early years in Elementary School, and it came from an inquietude related to a visual culture artifact presented ... -
Questões étnico-raciais e literatura infantil: a busca por práticas pedagógicas antirracistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 11/09/2023)This course conclusion project is a memorial that aimed to search for anti-racist pedagogical practices through children's literature as paradidactic support material. At first, I bring reports of my experiences, which ... -
Quilombo Mulher: as vozes das Anguta de Turi Vimba em documentos sonoros do Projeto Cafundó
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2023)This study aims to investigate the role of women in the formation of the Cafundó Quilombo Community, a rural area in the municipality of Salto de Pirapora, São Paulo, through the Matriarchs Dona Ifigênia Maria das Dores, ... -
Racismo, Higienismo e Controle Social: a construção dos espaços asilares manicomiais e de mendicidade em Sorocaba (1890-1920)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 11/11/2022)The objective of this work is to discuss the exclusionary profile that has developed in the city of Sorocaba, together with the implementation and operation of three asylum institutions in the city. The period analyzed was ... -
Radiação ultravioleta e o ensino de biologia: utilizando o arduino como recurso didático
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/02/2024)This project aims to contribute to the teaching of Science by seeking to relate concepts from Physics and Biology. It utilizes Arduino, a technological device, as a didactic resource in the classroom, thus surpassing ... -
Rasgando o véu: conservadorismo e antifeminismo em Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)Antifeminisms can be understood as opposition to feminisms, and they are related to conservatism, religious fundamentalism, and the growing electoral expression of new right parties on the world stage. This research makes ... -
Rede de interações aves-artrópodes: Padrões de alimentação na mata atlântica brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 27/01/2023)Interaction networks are used to provide a better understanding of ecological communities and their structures. In this study, we analyzed bird-arthropod interactions in the Brazilian Atlantic Forest. The survey of studies ... -
Rede de interações de aves-plantas: frugivoria em áreas urbanas da Mata Atlântica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 07/01/2021)Urbanization poses countless disturbances to biodiversity, reducing environmental heterogeneity, causing the process of community simplification and favoring species with greater tolerance to anthropogenic actions, mostly ...