Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 621-640 of 715
-
Relações entre professor/a e criança na Educação Infantil: um olhar para as experiências de estágio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/06/2021)This study investigated the relationship between teacher and child in Early Childhood Education, seeking to understand which type of relationship best favors the child's integral development and the importance of respect ... -
Relações étnico-raciais na escola: relato de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/07/2020)In the current context, talking about Ethnic-Racial Relations at school has great relevance, considering the school as an environment that forms possible social or reproductive changes in today's society. The present ... -
Relações étnico-raciais na formação de psicólogas/os: uma análise dos projetos pedagógicos de três cursos de graduação em psicologia, de universidades públicas no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2024)The present study aimed to analyze the approach to topics related to ethnic-racial relations in the training of psychologists based on the pedagogical projects of three undergraduate Psychology courses at public universities ... -
O relato de experiência e a formação docente: mapeamento de dissertações e teses (2012 a 2021)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2022)When we looked for the experience report as a methodology in the CAPES Theses and Dissertations Catalog database, we did not find any work that has mapped the trends of experience reports that are found in the area of ... -
Religiosidade popular: as práticas do benzimento nas fendas da modernização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/04/2023)Benzection is a practice with records from the period of the High Middle Ages, which remains in action and modernizing over time. In Brazil, the trade begins in the colonial period, at a time when medicine was scarce and ... -
A repercussão da BNCC na cidade de Sorocaba /SP à luz das teorias pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/07/2020)Abstract: the present work was developed under the methodological guidance of bibliographic, documentary and field research. Researching Brazilian education in times of change that guide its practice towards training people ... -
Repertório sobre a contenção/movimento do corpo: percepções das professoras da educação infantil sobre a prática corporal em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/08/2022)This is a study with greater emphasis on remote teaching in the time of the Covid-19 pandemic, which followed the pandemic moment Covid-19 from contact restriction to the gradual return of classes. Through the qualitative ... -
Representação da mulher nas ciências nos livros didáticos de ciências da década de 1960 até 2010.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2020)The construction of modern science was historically established as a male activity through the exclusion of women from women in the field of science. The most expressive female return to the scientific scene is relatively ... -
(Res) significação dos saberes docentes para educação infantil, a partir do diálogo com a Etnomatemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 23/02/2015)This research aims to describe and understand the continued formation process in dialogue with EtnoMathematics in a teacher`s group that teach in Children`s Education. The group educated, through a Study Integration ... -
Respirar utopias e as corporeidades: estudo sobre discursos de artistas negras na cidade de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/01/2024)Black women artists tell stories that are not found in textbooks. They evoke and connect memories through the sharing of experiences of the Black body. Artworks that hold fundamental importance for the creation of networks ... -
Retrato da alfabetização de alunos com síndrome de Down e deficiência intelectual: análise bibliográfica (2010-2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/03/2023)This study presents as an object of investigation the literacy of students with Down syndrome and intellectual disabilities. The objective is to characterize and analyze aspects of the production of knowledge about the ... -
Revisitando o espaço escolar: os sentidos produzidos pelos professores sobre o SARESP na escola prioritária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/02/2015)This study aims to understand the sense made by teachers about the external evaluation called SARESP (São Paulo State System of School Performance Evaluation) in a priority public school in São Paulo?s countryside. Theoretical ... -
Rio Sorocaba (São Paulo/Brasil): políticas públicas e suas potencialidades turísticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/10/2020)From a research about the potential of the Sorocaba river, in its urban extension, it can be observed that the river, in different stretches, can be used for leisure and tourism practices. In this work, I dedicated myself ... -
Ritmo climático, a partir de aspectos da precipitação pluviométrica, na região metropolitana de Sorocaba, entre os anos de 2000 a 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 31/01/2023)Study of the climate has evolved considerably throughout the years. In the climatic characterization of a locality, study the rhythm is important to know the dynamics on a certain scale, but also the interactions resulting ... -
Ritmo das temperaturas do ar e os possíveis efeitos da área verde na atmosfera urbana de Sorocaba.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/05/2023)This monography addresses the effects of green areas in urban atmospheres, highlighting the influence of these areas on air temperature. Initially, existing knowledge about how green space can mitigate the adverse effects ... -
A roda girou o Tambu repicou e o Candongueiro ensinou: o Turi Vimba quilombo Cafundó (Salto de Pirapora-SP) tecendo linhas de vida.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2020)This study aims to reflect on questions about the narratives, knowledge and resistance of the quilombolas of Cafundó (Salto de Pirapora - SP) that show, with power, other ways of living the world, creating possibilities ... -
RYUKYANO/OKINAWANO OU JAPONÊS COMO DILEMA IDENTITÁRIO: da formação do Estado-nação japonês às representações no TikTok
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2024)This research was grounded in the hypothesis of constructing a Ryukyuan/Okinawan identity discourse in opposition to the dominant Japanese discourse that categorizes them as Japanese. The historiographical review highlighted ... -
Os saberes da experiência: a importância do programa residência pedagógica na formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 03/03/2023)This work aims to reflect on the importance of experiential knowledge and how the Pedagogical Residency Program contributes to teacher education through the practices and experiences it provides to its student scholars. ... -
Saberes docentes no ensino superior: compreendendo a aprendizagem profissional a partir da pesquisa (auto)biográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2021)The general objective of this work is to unveil knowledge of teaching in Higher Education, from the mapping of academic productions that dialogue with (auto)biographical narratives. For the composition of the corpus of ... -
Saberes docentes, afetividade e formação inicial: um elo possível para educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2020)With this dissertation, we propose to carry out a theoretical and reflective investigative movement seeking to demonstrate affectivity as something inherent in the educational process. We explain the general objectives of ...