Navegando Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB por título
Itens para a visualização no momento 628-647 of 669
-
Teatro de grupo: utopia e realidade de uma existência no tempo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/08/2019)The aim of this work was to look at the conflicts of a street theatre ensemble based in Sorocaba. Away from São Paulo, the ensemble did not go through the marketing's pressures of the capital and persevered over the sixteen ... -
Tecnologia digital e educação: uma análise crítica sobre a era da infância cyber
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/08/2023)The present undergraduate thesis has as object of study the digital technologies related to the development and the learning of the child. Knowing that we live in a society marked by the insertion of digital technology in ... -
Tempos escolares e qualidade da educação na legislação: uma incursão pela história
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2021)From the study of educational legislation from a historiographical point of view, we analyzed the relationship between school time and the quality of education, using historical-dialectical materialism as a theoretical-m ... -
As tendências educativas e aspectos legais da supervisão presentes nos termos de visita da diretoria de ensino de Itapetininga: 1960 a 2000
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 26/02/2015)The present study aimed to investigate the presence of educational tendencies and the national and state law effect that permeated the teaching supervision action of the School Board of Itapetininga's region between 1960 ... -
Terras Indígenas ou recursos naturais para o capital? o papel do Estado nos conflitos territoriais no Alto Xingu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 09/03/2021)This paper aims to analyze the role of the Brazilian State in territorial conflicts in the Xingu basin. To do so, we will make a geographic cut focusing on the Alto Xingu region, state of Mato Grosso, to present the problems ... -
Territorialização do ensino na pandemia: perda e retorno ao espaço escolar pelos estudantes da E.E. Professora Ernestina Loureiro Miranda, Itapetininga/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 28/03/2023)With the pandemic, schools had to restrict the use of their space, meeting health requirements and modifying students' socio-spatial relationships with teaching. From this, students from the São Paulo public network were ... -
Tons do negro nas moradias urbanas periféricas: reflexos do racismo à brasileira na situação de precariedade habitacional e na negação do direito à cidade no bairro Jd. Lopes de Oliveira, Sorocaba (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/12/2020)The present study analyzes the precarious housing for black residents of different skin tones, covered by self-declarations of blacks and browns, to think about the impacts of Brazilian racism on the quality of housing ... -
Trabalho de base: experiências e memórias de militantes políticos durante a ditadura militar no Brasil e atuação pós-ditadura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/09/2023)This dissertation presents narratives from political activists about the groundwork during the military dictatorship (1964-1985), as well as their actions after that period. The objective is, based on these experiences and ... -
O trabalho do coordenador pedagógico em discussão: um olhar sobre o município de Indaiatuba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/11/2022)The purpose of this course conclusion work was to identify and learn about the aspects that built and build the pedagogical coordinator, as well as the difficulties related to the freshness of his profession within the ... -
O trabalho docente com adolescentes privados de liberdade: sentidos de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/08/2019)This research aimed to investigate the meanings attributed by teachers of a CASA Foundation Unit, the challenges and the difficulties presented in the teaching work in this context. The specific objectives of this work ... -
O trabalho docente frente à judicialização de vagas nas creches: sentidos de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2018)This work aimed investigate the perspectives attributed to the teachers about their performance at one daily care in the city of Sorocaba towards the judicialization context of vacancies in the Childish Education. It also ... -
Trabalho e Autonomia: entre as atribuições e caminhos do exercício do supervisor de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/02/2018)The present research aims to analyze how the categories work autonomy in the development of the atribuitions of the superviser of the teaching in the state network São Paulo. As a research focus, we chose to conceptualize ... -
Trabalho e estudos em tempos de pandemia: olhares de jovens do ensino médio público paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2023)The present research aimed to understand, based on an effort to approximate their realities, how the most recent social transformations - in particular the context of the covid-19 pandemic - impact the trajectories of young ... -
O trabalho formativo do coordenador pedagógico junto aos professores que ensinam matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2017)The present study has as general objective to analyze the dimensions and centrality of the work developed by the pedagogical coordinators in the continuing formation in service of teachers who teach mathematics in the ... -
Trabalho pedagógico na educação especial: o professor de sala de recursos e sua implicação na escolarização dos alunos com baixa visão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/05/2016) -
Trajetória da política de educação do/no campo em Paraupebas/Pará de 2005 a 2010
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 01/12/2015)The education developed in the schools in the rural area, historically, has witnessed the ills and the neglect of the public power. The claims for having schools in the rural area can be observed in surveys such as Andrade ... -
Trajetórias afetivas, sexuais e reprodutivas de jovens mulheres em vulnerabilidade social: experiências de socialização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/08/2014)This qualitative research aims to analyze the emotional, sexual and reproductive trajectories of young mothers who have experienced social vulnerability, including the condition of institutional shelters. The goal is to ... -
Trajetórias de Jovens Mulheres LBT: Memórias de (Des)acolhimento Institucional, violências e resistências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2023)This work was based on studies on the human condition in contemporary times and has as its theme the violence suffered by people who are touched by the categories of inequalities, in particular, gender, race, class and ... -
Trajetórias de vida de pessoas com deficiência e educação física escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/08/2018)The discussion scenario for Special Education (SE) and Inclusive Education (IE) is a reality today and means that it does not occur only in the theoretical field. The difficulties and challenges are related to different ... -
Trajetórias dos professores e educadores sociais da cidade de Iguape – SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)The title “Trajectories of teachers and social educators caiçaras in the city of Iguape – SP” brings a reflection on the tasks of school education and non - school education in the rural education, considering the community ...