Listar Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB por temas CNPq "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO"
Mostrando ítems 1-20 de 83
-
Pós-anarquismo e governamentalidade: a experiência da resistência antineoliberal no chile em 2019.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/06/2023)This research undertakes a bibliographic analysis and theoretical tensioning, emphasizing the importance of post-statist strategies in the contemporary global scenario. By avoiding a direct and violent confrontation with ... -
Cinderelas modernas: o que os best-sellers juvenis ensinam sobre ser mulher?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/08/2023)Following Montserrat Moreno's provocation Como se ensina a ser menina, and the intersection between feminist studies and education, the research explores elements that shape the socialization of girls and women through the ... -
Percepção de professores de uma escola estadual paulista sobre a mudança de perfil social de estudantes após adesão ao Programa de ensino integral (PEI)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/03/2023)Aiming at the expansion of the Integral Teaching Program of the State of São Paulo throughout the state network, changes in the social profile of students of a state school in the municipality of Sorocaba after joining the ... -
Atravessamentos femininos na formação em Física em contexto de pandemia da Covid-19: um esboço cartográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2023)In this dissertation, I map the participation of women in the so-called exact sciences, in particular in Physics, in times of the covid-19 pandemic. Studies and daily practices show that there is an exclusion of diversities ... -
A implementação da Lei de Cotas na Universidade Federal do Acre entre 2013 e 2014: percursos, apoio e inserção social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2023)The objective of this research was to analyze the implementation of the quota law at the Federal University of Acre from 2013 to 2014, focusing on the historical itineraries covered in its implementation, the repercussions ... -
O lixo é no lixo? Banhos de cinco minutos? E a culpa é do meu canudo de plástico? Por uma educação ambiental crítica na formação inicial de professores de Ciências Biológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/03/2023)The present work starts from the hypothesis that each individual carries conceptions and Social Representations of Environment and Environmental Education as it is stated by Reigota (2010). Thus, we seek to analyze to ... -
Políticas de Estado versus Políticas de Governo: uma análise das parcerias público-privadas entre os anos 2010 a 2020 na rede municipal de ensino em Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2023)Esta investigación surgió de la preocupación por los nuevos programas/proyectos presentados cada año escolar, sin que la efectividad de los contratos cuente con la participación de los profesores de la red ni evaluación ... -
Por uma escuta das vozes na escola: relações de gênero nos sons da educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)With qualitative inspiration, the present research analyses a set of documents present in the bibliographies of civil service examinations from the public teaching network, in the initial training and in the service of ... -
O sentido da arte no movimento estudantil de ocupação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), campus de Sorocaba em 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/04/2023)The present production deals with the investigation with the students who participated in the student occupation movement of the Federal University of São Carlos - Campus Sorocaba in the year 2018. The focus of the ... -
Educação Ambiental Crítico-Transformadora via temas geradores e Sociedades Sustentáveis: uma análise das concepções de sustentabilidade dos licenciandos da UFSCar Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)Environmental degradation has reached exorbitant levels in recent years. Thus, Environmental Education (EE) emerged, aiming to circumvent the environmental crisis that has taken place worldwide, through awareness, which ... -
(In)visibilização de mulheres brasileiras em livros didáticos de história do Ensino Fundamental (PNLD 2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/08/2023)A pesar de las crecientes contribuciones académicas sobre la historia de las mujeres, una parte muy pequeña de esos estudios llega a los libros didácticos de historia, que son objeto de análisis de esta investigación. El ... -
Agenciamentos juvenis a partir de uma pesquisa em escolas do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/10/2023)This thesis analyzed youth assemblages as of on research carried out in public high schools. Its conception resulted from the quadripolarity of the assemblage's conceptual scheme (strata, collective assemblages of enunciation, ... -
Análise de atividades de educação ambiental do Parque Zoológico Municipal Quinzinho de Barros pela perspectiva da Educação ambiental crítico-transformadora via temas geradores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)Education is the base that constitutes and transforms human beings. Its importance in the individual and social life of individuals is indisputable, requiring that the political-pedagogical development of teaching and ... -
Limites e potencialidades das práticas ambientais do Instituto Australis – Imbituba/SC: uma análise à luz de fundamentos da educação ambiental crítico-transformadora via temas geradores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/09/2023)The aim of this paper is to critically analyze the environmental education activities carried out by the Australis Institute in Imbituba/SC during "Whale Month", which celebrates the month with the highest number of right ... -
Os Limites da BNCC para o Ensino de Ciências a partir da experiência da práxis autêntica freireana.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/06/2023)Science teaching has a history of approaches that, influenced by Brazilian pedagogical trends, differ in their curricular conceptions, many of which are traditional and banking, which end up distancing, relativizing and ... -
A Política de Educação Ambiental do município de Tatuí - SP sob a ótica da categoria conscientização: uma análise a partir dos fundamentos da Educação Ambiental Crítico-Transformadora via temas geradores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/04/2023)The movement of environmental education as a teaching practice is recent in society which began after observation of a growing environmental crisis that needs to be understood, debated and if possible reverted, since ... -
"Princesas em greve": As possibilidades da literatura infantil para educar crianças feministas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/04/2023)“Which children's literature works to use in the classroom to ensure a feminist education for children?” This work is built around this question. From it, there arises the need to search for and analyze children's literature ... -
Educação alimentar e nutricional: uma análise histórico-crítica da relação educação, alimentação e nutrição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/11/2021)This dissertation seeks to present a historical analysis of the process of genesis and development of Food and Nutrition Education (EAN) in Brazil, seeking to understand the concepts of food, nutrition and education present ... -
Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 13/04/2022)This course conclusion work aims to seek answers to the following research problem: to understand how the development of moral values in children takes place in the perspective of Piaget and Vygotsky. Bibliographic ... -
Narrativas de pessoas surdas que apreciam a música
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)Several researches demonstrate the importance of music in people's lives. However, in the case of people with hearing loss, this argument is disregarded because there's still a consensus that it is impossible for those to ...