• O sujeito neoliberal mirim: a semântica da obediência retratada em vídeos de YouTube 

      Calonego, Mariana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 13/07/2023)
      Considering childhood as a product of culture, his understanding requires the comprehension of social organization modes. Under the globalized logic of capitalism, subjectivities embody the neoliberal logic of performance ...
    • Projeto Oficina do Saber: sentidos do trabalho de professores na escola em tempo integral 

      Borges, Edmar José (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2018)
      The objective of this research was to investigate the meanings given by teachers of a full-time elementary public school of Sorocaba/SP to Project Oficina do Saber, focusing on the challenges and on the possibilities to ...
    • Neoliberalismo e educação: a precarização do trabalho docente e da educação pública no estado de São Paulo 

      Simardi Neto, Moacir (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/05/2019)
      This paper aims to analyze the developments of neoliberalism in its political-educational, pedagogical and legal aspects in the state of São Paulo during the administration of the Brazilian Social Democracy Party (PSDB), ...
    • Autonomia docente na perspectiva do Currículo Paulista: limites e possibilidades 

      Boni, Izabel Carolina Carriel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/06/2022)
      Education has been working by the same mercantile logic for years, which seeks to homogenize the students, disregarding their wishes, experiences and culture. Therefore, in this work it was questioned how autonomous educators ...