ListarCentro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB por tema "Professores - Formação"
Mostrando ítems 1-14 de 14
-
Programa Observatório da Educação e Desenvolvimento Profissional de Professores Iniciantes: um estudo a partir das produçães da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)This research is linked to the Program of Graduate Studies in Education (PPGEd-So) UFSCar and has as its theme the teacher professional development of beginning teachers in the context of the Program Observatory of Education ... -
A politicidade da educação a partir da experiência de uma docente de sociologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/05/2017)This job had as objective Reflect and reaffirm Education as a political act and democracy. The studies conducted evidence we are living in times of setback regression, marked by loss of rights and by the productions of ... -
Extensão Universitária: concepções, regulamentações e potencialidade na formação de professores na UFSCar Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2017)This work is characterized as a qualitative research of the case study type. It analyzes the conceptions of extension present in the documents that guide the educational processes of the Federal University of São Carlos ... -
Formação matemática do professor polivalente: um estudo metanalítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2017)The purpose of this paper is to report a research linked to the Observatory of Education Program and to the Group of Studies and Research on Educational Practices in Mathematics (GEPRAEM). It was developed in the Graduate ... -
O desenvolvimento profissional do professor de educação básica em grupos de pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2017)This research aims to understand the process of professional development of Basic Education teachers, inserted in a research group. This qualitative and interpretative study was carried out with four elementary education ... -
Fanzines narrativos: um olhar sobre as Identidades Profissionais de Professores de uma escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2017)The present work presents a research of the area of education, in a more specific field of Teacher Training. The research uses Fanzine, here configured as an autobiographical narrative (biograficzine) as an investigative ... -
Sentidos atribuídos às relações formativas no âmbito do Programa Professor Aprendiz
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2018)This research had as objective to know the formative process that is established in the relationship between a regent teacher and a trainee of the Teacher Apprentice Program, in the city of Sorocaba. Specific objectives ... -
A constituição profissional do professor em início de carreira: percepções dos egressos dos cursos de licenciatura da UFSCar- Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/08/2017)The present work has the objective to describe and understand the professional constitution of graduated students from teaching courses of UFSCar campus Sorocaba. The methodology is qualitative and interpretative, it has ... -
Percepções de professores alfabetizadores do município de Votorantim (SP) sobre o pacto nacional pela alfabetização na idade certa (PNAIC): um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/11/2016)This study seeks to understand the perceptions of literacy teachers on the proposal for continuing education developed under the National Pact Literacy Age One (PNAIC) in the municipality of Votorantim / SP. The methodological ... -
Mediação pedagógica: um estudo de caso sobre formação continuada e intervenção docente no contexto de uma escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/04/2016)This study aimed to investigate how is the mediation in teaching do about the teaching and learning of written language, and demonstrate how this work may have been impacted by the areas of continuing education. Therefore, ... -
O processo de formação docente da pedagogia Waldorf: narrativas (auto)biográficas de professoras em formação.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/06/2017)The present research leaned over at basics notions of Anthroposophy in the attempt to delve into the issues that brought to the surface the need to seek another look at education. The Waldorf Pedagogy emerged from a local ... -
Formação continuada na creche: fatos e fotos que revelam um percurso formativo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/11/2017)We understand that it is important and necessary to learn about the profession and teacher training, seeking in the territory of the school the gaps and spaces to strengthen the continuous training, providing the professional ... -
O trabalho formativo do coordenador pedagógico junto aos professores que ensinam matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2017)The present study has as general objective to analyze the dimensions and centrality of the work developed by the pedagogical coordinators in the continuing formation in service of teachers who teach mathematics in the ... -
Devir de um professor pelas veredas da Educomunicação: narrativa autoetnográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)This paper aims to report and reflect on the transformation and unveiling of the teacher-researcher, in his daily professional and personal work. It privileges the two-year period devoted to the master’s in education of ...