Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO"
Now showing items 1-20 of 77
-
Catarse e educação: contribuições de Gramsci e o significado da Pedagogia Histórico-Crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/03/2014)This dissertation deals with the concept of catharsis in the work of Antonio Gramsci and the incorporation and the meaning of the catharsis in Historical-Critical Pedagogy. Divided into five parts, in the first chapter are ... -
Concepção de um currículo crítico: a ética como referência praxiológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 27/02/2015)Based on a traditionalist, banking and decontextualized education, curriculum policies and educational practices of public schools in the regular school system, have contributed little to a social quality of education and ... -
Mulher negra e(n)cena: performances, encontros e utopias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)La presente investigación, viabilizada por la concesión de la beca CAPES – Demanda Social, reconoce la existencia de actrices negras en la región de Sorocaba con caminos correlatos. Con contribuición de teorías feministas ... -
A educação no jornal “O operário” (1909-1913): uma análise das tendências educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/05/2019)This dissertation resulted from an exploratory investigation, initiated around 2015 and that had the objective of analyze the educational trends presents in the Sorocaba´s newspaper O Operário (1909-1913). The methodology ... -
Neoliberalismo e educação: a precarização do trabalho docente e da educação pública no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/05/2019)This paper aims to analyze the developments of neoliberalism in its political-educational, pedagogical and legal aspects in the state of São Paulo during the administration of the Brazilian Social Democracy Party (PSDB), ... -
Currículo da vida: contribuições Freireanas para o ensino da Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/03/2019)The school curriculum lies in an arena of disputes involving cultural, ideological and power relations and is characterized by its non-neutrality. In this study, the objective was to analyze the potential of intervention ... -
Pelo diálogo entre a universidade e a Educação Básica: um estudo sobre as licenciaturas da UFSCar - campus Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2020)This investigation deals with University, Basic Education and the interaction between both, aiming to establish relations between the actions planned and / or developed by the Undergraduate Courses at UFSCar - Sorocaba ... -
Uma análise crítica da BNCC na área de Língua Portuguesa a partir das contribuições de Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/06/2020)ABSTRACT FRAGA, Lídice Tiede. A Critical Analysis of the BNCC in the Portuguese Language Area from the Contributions of Freire. 2020. 89 p. (Master´s Degree in Education) - Universidade Federal de São Carlos [Federal ... -
Análise da reforma brasileira do ensino médio de 2017 à luz da escola unitária de Gramsci
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2020)This dissertation has as its theme the new reform of high school, which is analyzed in the light of Gramsci's unitary school proposal. Considering that the referred reform was carried out in the government of Michel Temer ... -
O Conselho Municipal de Educação de Sorocaba/SP: a gestão democrática e a busca pela qualidade socialmente referenciada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2018)The objective of this research was to analyze the main mechanisms and strategies that guide the democratic management influence starting from the organization and operation of the Municipal Educational Council of Sorocaba/SP ... -
Educação especial e o direito à educação: um estudo sobre alfabetização em sala de recursos multifuncionais na escola do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/02/2020)Considering that literacy, in a literate society is a needed condition to access scientific, artistic and philosophical knowledge, historically systemized transformed at school, in school knowledge, this thesis has as ... -
Conferências Nacionais dos direitos da pessoa com deficiência 2006, 2008 e 2012: educação em debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)The present research analyzes the proposals on Education in the deliberations of the National Conferences of the Person with Disabilities - 2006, 2008 and 2012. First it discusses the social movements of the person with ... -
Educação ambiental crítica e teoria crítica: uma análise das práticas educativas de pesquisa-ação à luz da categoria práxis transformadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/06/2020)Critical environmental education is currently understood as a perspective that guides the search for transformations in concrete reality through praxiological educational practices. The same can be said of the action ... -
"Ninguém quer uma pessoa trans por perto": escolas como espaços protetivos ou reprodutivos da transfobia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/03/2020)This research seeks to analyze the effects that transphobia frequently reproduced in schools can have on the mental health of trans people. The school proves to be a very determinant space in the mental health and well-being ... -
O procedimento de tradução como fundamento da educação nos museus de arte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/06/2019)This research focuses the theme of education at art museums and seeks to discuss the foundations of the education practiced by museums through the concept of translation. The main objective of the dissertation is, through ... -
O ato de ensinar Ciências: limites e possibilidades da prática pedagógica em sua relação com as diferentes concepções de práxis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/08/2019)The present study had as object of study the teaching of Nature Science teachers from São Paulo state public school, located in the Sorocaba Teaching Board, within the limits and possibilities of the pedagogical practice ... -
Trajetórias dos professores e educadores sociais da cidade de Iguape – SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)The title “Trajectories of teachers and social educators caiçaras in the city of Iguape – SP” brings a reflection on the tasks of school education and non - school education in the rural education, considering the community ... -
Trajetórias de vida de pessoas com deficiência e educação física escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/08/2018)The discussion scenario for Special Education (SE) and Inclusive Education (IE) is a reality today and means that it does not occur only in the theoretical field. The difficulties and challenges are related to different ... -
Condição da mulher e educação feminina no Jornal O Operário (1909-1913): aproximações e distanciamentos entre positivismo e anarquismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/05/2019)This dissertation has as theme the issue of female education at the First Republic, in Sorocaba/SP, based on the publications present in the newspaper O Operário (1909-1913), especially those that were signed by women. The ... -
Fotonarrativas de professoras da educação infantil sobre gênero: uma análise a partir das práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2018)The present paper shows a master’s research developed in the Postgraduate in Education Studies Program from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Sorocaba Campus, linked to the research group Núcleo de Estudos ...