• O curso de licenciatura em pedagogia EaD da Universidade Federal de São Carlos: reflexões sobre o currículo 

      Fonseca, Ione Barbosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/02/2022)
      The objective of this work was to discuss the curriculum of the degree course in EaD pedagogy at the Federal University of São Carlos in the light of National Curriculum Guidelines and data contained in studies selected ...
    • Concepção de um currículo crítico: a ética como referência praxiológica 

      Furlan, Angélica Bellodi Sant'Ana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 27/02/2015)
      Based on a traditionalist, banking and decontextualized education, curriculum policies and educational practices of public schools in the regular school system, have contributed little to a social quality of education and ...
    • Da experiência não autêntica à busca por vivências humanizadoras: a prática curricular freireana em ciências 

      Gomes, Carla Garcia de Santana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2014)
      Based on the concepts of experience and Walter Benjamin's living, the present study aims to construct and investigate a proposed curriculum in sciences based on the pedagogy of Paulo Freire, aiming at the possibility of ...
    • Currículo crítico? Uma investigação acerca do currículo paulista de geografia no Enisno Médio 

      Lomardo, Juan (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2017)
      The main object of this research is the geography curriculum of the public High School system of Sao Paulo, more precisely its theoretical reference. Based on the analysis of such curriculum, the aim is to check the accuracy ...
    • Uma análise crítica da BNCC na área de Língua Portuguesa a partir das contribuições de Freire 

      Fraga, Lídice Tiede (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/06/2020)
      ABSTRACT FRAGA, Lídice Tiede. A Critical Analysis of the BNCC in the Portuguese Language Area from the Contributions of Freire. 2020. 89 p. (Master´s Degree in Education) - Universidade Federal de São Carlos [Federal ...
    • A repercussão da BNCC na cidade de Sorocaba /SP à luz das teorias pedagógicas 

      Freitas, Carlos Augusto Amaro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/07/2020)
      Abstract: the present work was developed under the methodological guidance of bibliographic, documentary and field research. Researching Brazilian education in times of change that guide its practice towards training people ...
    • Currículo da vida: contribuições Freireanas para o ensino da Matemática 

      Morais, Rogério de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/03/2019)
      The school curriculum lies in an arena of disputes involving cultural, ideological and power relations and is characterized by its non-neutrality. In this study, the objective was to analyze the potential of intervention ...
    • Implementação do currículo da educação física escolar: formação contínua em serviço? 

      Merighi, Renata Cristina Rogich (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/01/2021)
      Esta investigación cualitativa tiene como objetivo analizar si la articulación entre la implementación curricular y los momentos de formación continua en servicio, ofrecida por la Dirección Municipal de Educación de ...