• Formação e atuação de professores de surdos no Ensino Fundamental I em escolas municipais de Sorocaba 

      Alves, Teresa Cristina Leança Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/09/2023)
      The present research aims to investigate the professional development and performance of teachers in regular classrooms working with deaf students in the public elementary schools of Sorocaba County. The specific objectives ...
    • Práticas pedagógicas de alfabetização e letramento de crianças surdas na língua portuguesa escrita utilizando a Libras 

      Lima, Micaele Cristina Sousa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/02/2023)
      The general objective of this work is to investigate how the literacy and literacy process of deaf children works so that they can acquire a linguistic base at an early age so that there is no damage to their education and ...
    • Trajetórias dos professores e educadores sociais da cidade de Iguape – SP 

      Melo Júnior, Arlindo Lins de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)
      The title “Trajectories of teachers and social educators caiçaras in the city of Iguape – SP” brings a reflection on the tasks of school education and non - school education in the rural education, considering the community ...
    • O trabalho docente com adolescentes privados de liberdade: sentidos de professores 

      Costa Junior, Antonio David (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/08/2019)
      This research aimed to investigate the meanings attributed by teachers of a CASA Foundation Unit, the challenges and the difficulties presented in the teaching work in this context. The specific objectives of this work ...
    • A formação de formadores em pauta: um olhar para a produção do programa de mestrado profissional em Educação da PUC-SP. 

      Silvestre, Vanessa Souto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2020)
      This research, linked to the PPGEd of UFSCar - Sorocaba campus, developed with the support of the Center for Studies and Research on Educational Narratives, Training and Teaching Work (NEPEN), has the general objective of ...
    • Formação de professores na perspectiva da Complexidade: um estado da arte 

      Farias, Priscila Moreira Silva de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2020)
      The present study is the result of the concerns experienced in the course of my professional trajectory and intends on Teacher Education from the perspective of Complexity, with a look at continuing education. From the ...
    • A relação entre as pedagogias de Célestin Freinet e Adolphe Ferrière: um estado do conhecimento 

      Neto, Ari Teixeira Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 02/02/2023)
      This dissertation aims to map Brazilian research that relates Freinet and Ferrière educators in the period from 2017 to 2021. For this, a State of Knowledge research was carried out. In the survey, 258 published works were ...
    • O bordado-devir nos processos formativos 

      Spineli, Patrícia Mangili Juliani (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2021)
      This paper presents the result of an investigation that started from the following question: what relationships can be established between embroidery and teacher education? The work begins with a memorial, through which ...