Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Subject "Special education"
Now showing items 1-12 of 12
-
Políticas de educação especial no município de Sorocaba, de 1988 a 2012
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/05/2016)The presente stud has as object the research analysis of the contexts of production of special education public policies on municipal de Sorocaba/SP in 1988 to 2012 period, in seeking to understand the production and ... -
Salas de Recursos Multifuncionais: um estudo sobre a formação e a atuação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2014)The present study aimed to investigate aspects of the formation and action of teachers, working with pupils with special educational needs, in inclusive perspective, in multifunctional resource rooms, specifically in the ... -
Ensino de Geografia para alunos com cegueira no ensino fundamental: contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/03/2015)The demand for specialized educational assistance and for adapted resources in regular schools, especially after the Constitution of 1988 and the Law for Guidelines and Basis for National Education, 1996, dictates challenges ... -
Trabalho pedagógico na educação especial: o professor de sala de recursos e sua implicação na escolarização dos alunos com baixa visão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/05/2016) -
Direito à educação da pessoa com deficiência: ações judiciais em uma comarca do estado de São Paulo (2015-2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2023)The right to education in the Federal Constitution of 1988 is declared as a fundamental right, of a social nature, constituting a right for all and a duty of the State and the family. The recognition of education as a ... -
Jovens e adultos em escola especial para pessoas com deficiência intelectual: escolarização em debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2017)This assignment has the goals to analyze the literacy condition of youth and adults, enrolled in the special school for intellectual disability and propose a reflexion about the educational purpose of the special school. ... -
O supervisor de ensino: atuação na educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/04/2015)The present paper searches into the performance of teaching supervisors in the special education from special classes to resource rooms. Discusses the supervisory action by analyzing the gathered information collected in ... -
Pessoas com deficiências na Assembleia Nacional Constituinte (1987-1988): reivindicações no campo educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/05/2018)This paper analyzes how the legal mechanisms for the education of people with disabilities in the National Constituent Assembly (ANC), 1987/1988, the historical moment that culminated in the Constitution of the Federative ... -
A Educação Especial no estado de São Paulo no contexto da primeira república: uma análise da construção histórica dos alunos anormais e das propostas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2021)In this work, we set out to investigate how, the historical construction of the “abnormal” student and the pedagogical proposals aimed at this student profile in the context of the First Republic, having a central role in ... -
Educação matemática na perspectiva da educação inclusiva: vivências de professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)This research intended to investigate the experience of teachers, seven female and one male, about Mathematics Education teaching practices built in an inclusive perspective to Special Education students. This work pursued ... -
Política de educação especial: um estudo comparado crítico entre Brasil e Portugal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2024)The present work aims to analyze, through a critical comparative study, the educational policy of Brazil and Portugal, based on special education legislation, highlighting the similarities and speci-ficities that mark the ... -
Trajetórias de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/05/2024)The presence of people with disabilities in Higher Education Institutions, which has been gradually established in the Brazilian context, encourages knowledge of the factors that permeated and favored the schooling process ...