Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB: Recent submissions
Now showing items 121-140 of 736
-
Educação Ambiental Crítico-Transformadora via temas geradores e Sociedades Sustentáveis: uma análise das concepções de sustentabilidade dos licenciandos da UFSCar Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)Environmental degradation has reached exorbitant levels in recent years. Thus, Environmental Education (EE) emerged, aiming to circumvent the environmental crisis that has taken place worldwide, through awareness, which ... -
O luxo na hotelaria no Brasil: panoramas e a atuação da associação Relais & Châteaux
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 25/10/2023)This master's dissertation examines the role of the Relais & Châteaux association in the current Brazilian luxury tourism market. The analysis focuses on the interplay between the location and operation of hotels affiliated ... -
Os Limites da BNCC para o Ensino de Ciências a partir da experiência da práxis autêntica freireana.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/06/2023)Science teaching has a history of approaches that, influenced by Brazilian pedagogical trends, differ in their curricular conceptions, many of which are traditional and banking, which end up distancing, relativizing and ... -
Análise geomorfológica e ambiental do município de Tatuí-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/09/2021)The work developed refers to a research of environmental geomorphology and was based on the geomorphological characterization of the municipality of Tatuí, located in the SE portion of the state of São Paulo, Brazil. Besides ... -
Entre memórias e afetos das infâncias: nós fronteiriços na análise na perspectiva dos estudos de gêneros e das sexualidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2023)We start from the premise that in childhood gender and sexuality norms play a central role in the production of children's subjectivities. The objective of this research was to analyze how childhood affections and resistance ... -
Reflexões sobre o ensino de botânica: desafios, dificuldades, importância e estratégias metodológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)This work is characterized as a bibliographic study on the teaching of botany in the Brazilian context. Searches were carried out on the Google Scholar and Scielo platforms, using the descriptors ‘’Botany teaching’’, ... -
Congresso Paulista de Educação Infantil - COPEDI: contribuições à formação de professoras/es de Educação Infantil (1998-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2023)The objective of this research was to investigate to what extent the editions of the São Paulo Congress of Early Childhood Education (COPEDI), by bringing current themes in the theory-practice relationship, constitute a ... -
Formação e atuação de professores de surdos no Ensino Fundamental I em escolas municipais de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/09/2023)The present research aims to investigate the professional development and performance of teachers in regular classrooms working with deaf students in the public elementary schools of Sorocaba County. The specific objectives ... -
Elaboração de uma proposta de programação curricular de aulas de Ciências da Natureza via enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS)-Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)Science, in the National Curricular Parameters of Natural Sciences, as emphasized by the Secretariat of Elementary Education of the Ministry of Education, can expand the possibility of social participation and mental ... -
Geografia em harmonias: a música como ferramenta para o ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/11/2023)This work aimed to analyze the potential use of music as a didactic and pedagogical tool for teaching Geography in high school. Additionally, the analysis of song lyrics related to teaching Geography topics helped identify ... -
Mulheres negras viajantes: protagonistas de suas próprias histórias contadas através de plataformas digitais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/08/2023)This research focuses on analyzing the motivations that drove black women to travel, as well as assimilating the sharing of these experiences in their social networks and online communication channels. The methodology used ... -
A abordagem do conteúdo de genética: uma análise de livros didáticos aprovados pelo PNLD 2021
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)The present work aims to analyze how high school textbooks, approved in the National Textbook and Learning Material Program (PNLD) 2021, approach Genetics content and all its complexity. The teaching of Genetics, as well ... -
Limites e potencialidades das práticas ambientais do Instituto Australis – Imbituba/SC: uma análise à luz de fundamentos da educação ambiental crítico-transformadora via temas geradores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/09/2023)The aim of this paper is to critically analyze the environmental education activities carried out by the Australis Institute in Imbituba/SC during "Whale Month", which celebrates the month with the highest number of right ... -
Educação em tempos pandêmicos: balanço da produção em periódicos do Brasil (2020-2021)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/08/2023)The aim of this paper is to describe and analyze academic production in the field of education on the subject of the covid-19 pandemic, between 2020 and 2021, as a means of means of understanding the most prominent debates ... -
A formação de professores do Atendimento Educacional Especializado em um Centro de Formação e Acompanhamento à Inclusão no município de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/08/2023)This study aims to investigate how Teachers of Specialized Educational Assistance (PAEE), connected to a Regional Board of Education in the city of São Paulo-SP, understand their continuing education, considering the ... -
Trabalho de base: experiências e memórias de militantes políticos durante a ditadura militar no Brasil e atuação pós-ditadura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/09/2023)This dissertation presents narratives from political activists about the groundwork during the military dictatorship (1964-1985), as well as their actions after that period. The objective is, based on these experiences and ... -
O uso e ocupação da terra e as águas subterrâneas: análise do perigo de contaminação, aplicando os métodos GOD e POSH no Aquífero Tubarão, município de Itu / SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 25/07/2023)The exploitation of groundwater in Brazil ensures water security for millions of people and the various residues discarded by man, coupled with lack of proper planning, have been compromising the quality of these waters. ... -
A Política de Educação Ambiental do município de Tatuí - SP sob a ótica da categoria conscientização: uma análise a partir dos fundamentos da Educação Ambiental Crítico-Transformadora via temas geradores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/04/2023)The movement of environmental education as a teaching practice is recent in society which began after observation of a growing environmental crisis that needs to be understood, debated and if possible reverted, since ... -
Análise de atividades de educação ambiental do Parque Zoológico Municipal Quinzinho de Barros pela perspectiva da Educação ambiental crítico-transformadora via temas geradores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)Education is the base that constitutes and transforms human beings. Its importance in the individual and social life of individuals is indisputable, requiring that the political-pedagogical development of teaching and ... -
Ensino remoto e saúde mental: vivências de estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The social distance imposed by covid-19 suddenly changed human interactions. For a long time, schools operated only through remote teaching. By using digital means, remote learning could not serve all students, negatively ...