Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB: Recent submissions
Now showing items 41-60 of 715
-
“Qual o valor da entrega?”: experiências de jovens trabalhadores e trabalhadoras em plataformas digitais de delivery
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/02/2024)While young men and women faced the post-2013 economic crisis and the Covid-19 pandemic as adversities, delivery app platforms took advantage of the period of flexibility in labor legislation, social distancing and the ... -
Literatura de autoria feminina em vestibulares: um estudo feito sob perspectiva feminista e interdisciplinar das leituras obrigatórias para USP e UNICAMP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 08/02/2024)This Dissertation was written from a feminist and an interdisciplinary perspective, with the aim of reflecting on the presence or the invisibility of women as producers of Brazilian fictional literature validated by the ... -
Em razão de sua raça: os impactos psicossociais das desqualificações das masculinidades negras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 18/03/2024)The construction of Brazil intertwined with racism is marked by the exploitation and subjugation of black bodies, equating them to commodities, devoid of humanity. The black male figure, as history demonstrates, has faced ... -
Respirar utopias e as corporeidades: estudo sobre discursos de artistas negras na cidade de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/01/2024)Black women artists tell stories that are not found in textbooks. They evoke and connect memories through the sharing of experiences of the Black body. Artworks that hold fundamental importance for the creation of networks ... -
Radiação ultravioleta e o ensino de biologia: utilizando o arduino como recurso didático
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/02/2024)This project aims to contribute to the teaching of Science by seeking to relate concepts from Physics and Biology. It utilizes Arduino, a technological device, as a didactic resource in the classroom, thus surpassing ... -
Coletivo de Estudos e Ações Indígenas (CEAI): da resistência à afirmação - A Coleção Retomadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/02/2024)This research aims at studying resistance and affirmation movements developed by Coletivo de Estudos e Ações Indígenas (CEAI), linked to an extension course at Department of Letters at Universidade Estadual de Ponta ... -
Serviço de acolhimento em família acolhedora e a (Des)institucionalização da primeira infância: família e condição humana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2024)This research is interdisciplinary in nature and deals with the Foster Care Service - SAF, with a focus on the (de)institutionalization of Early Childhood, Family and the Human Condition. The Family Reception Service is a ... -
Percepção da ciência de futuros professores de Ciências da Natureza e de Matemática: um estudo comparado Brasil e Espanha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2024)Los docentes son, por excelencia, formadores de opinión. De esta manera, se vuelve cada vez más importante comprender la construcción profesional de sus puntos de vista sobre las diferentes formas de conocimiento, incluidas ... -
A história e cultura indígena pós lei 11.645/2008 nos anos iniciais do ensino fundamental: uma análise do manual para o (a) professor (a) do livro didático da coleção Pitanguá Mais - História
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 07/02/2024)This course completion work has the general objective of analyzing how indigenous themes are presented in the manuals for teachers of the textbooks in the Pitanguá Mais - História collection for the initial years of ... -
Uberização e Plataformização: a exploração disfarçada de empreendedorismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2024)In the face of changes brought about by the so-called Industry 4.0 and the impetus of Information and Communication Technologies (ICTs), the world of work undergoes a complete metamorphosis. Intermittent jobs, linked ... -
Imunoterapia baseada em Bacillus Calmette-Guérin (BCG) recombinante para o tratamento de câncer de bexiga em modelo murino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/02/2024)Bladder cancer is the 10th most common and 13th most deadly cancer in the world. Approximately 75% of diagnosed bladder tumors are non-muscle invasive, and transurethral resection followed by instillation of Bacillus ... -
Panorama sobre acesso e permanência de estudantes com deficiência na educação básica no Brasil: uma revisão da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 16/02/2024)This research aims to map, analyze and synthesize relevant data on the access and retention of students with disabilities enrolled in primary education, considering the inclusion process, where the critical analysis of ... -
Epistemologia da Educação: a Reprodutibilidade, a Aprendizagem e a Dispersão como elementos de cientificidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)The doctoral thesis presented here is the result of reflective and investigative research and development by the Postgraduate Program in Education at UFSCar-Sorocaba and, more specifically, by the Study and Research Group ... -
Arte na Educomunicação, como potencialidade de jovens em espaços de educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 07/02/2024)The closure of educational institutions as a measure to contain the Covid-19 pandemic had a significant impact on the lives of millions of children and adolescents, generating a set of challenges that deeply affected their ... -
Análise ambiental do descarte irregular de lixo da bacia hidrográfica do Educandos, Manaus-Am
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 14/12/2023)The objective of this research was to carry out an environmental diagnosis of the Educandos river basin in order to identify the environmental impacts resulting from the irregular disposal of solid waste in the water system. ... -
Relação entre feições geomorfológicas fluviais e sítios arqueológicos na bacia do médio Tietê - São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2024)The geoarchaeological studies originated from the interaction between Earth Sciences and Archaeology. They allow for a deep and comprehensive understanding of the evolutionary dynamics of landscapes over geological time, ... -
Produção de atlas municipais no Brasil: estado do conhecimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 15/03/2024)Maps have been fundamental throughout history for representing space, making the interpretation of locations more effective. Beyond simple static images, they are configured as tools capable of contextual reading. In the ... -
Pesquisa-vida-formação e cartografia de afetos no território da Coordenação Pedagógica: diálogos entrecruzados de um diário tese.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2024)In this text, you will find a doctoral thesis anchored in the principles of (auto)biographical approach, as it takes place in/with the itinerancy experienced as Pedagogical Coordinator and researcher in Basic Education. ... -
O processo de metropolização em Sorocaba e sua hinterlândia: análise a partir dos eixos de desenvolvimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 05/12/2023)Brazilian urban space has become the target of studies regarding metropolitan dynamics in the current period, where we consider that it is now equipped with new artifacts that give it characteristics never seen before, ... -
A profissionalidade docente: vivências de professores do Instituto Federal do Acre - Campus Xapuri
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/04/2024)The present study aimed to investigate how teachers at the Federal Institute of Acre - Xapuri Campus understand teaching professionalism. The specific objectives were: to understand teachers' comprehension of teaching at ...