Browsing Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT by CNPq Subject "CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA"
Now showing items 1-20 of 74
-
A aprendizagem cooperativa nas aulas de matemática : uma experiência nas turmas de 8º e 9º anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/08/2012)The objective of this study is to establish whether mathematical activities, prepared based on cooperative learning, produce changes in how students learn and confront with mathematics. Thus, were designed, developed and ... -
O protagonismo do educando na construção de jogos e sua replicabilidade em sala de aula como instrumento de fixação e recuperação contínua
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)This work related about games construction and application in classroom, aiming the development of competence and ability prescribed in Sao Paulo State Curriculum, further helping the continuous fixation and assistance. ... -
Uma análise do ensino de proporcionalidade no ensino fundamental : realidade e perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/11/2015)This work presents a new proposal of approach for proporcionality, whose focus is the Brazilian Elementary 7th grade student. This work is the record of a work of didactic engineeering that generated a sequence made by ... -
Recreações e artesanato em aulas de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 24/08/2015)From the need to increase the concentration and the interest of students playful method of teaching was applied, by making use of a desire of the students to pro-duce elastic bracelets, introducing through this form of ... -
Um modelo matemático para estimar o risco de desenvolver câncer de pulmão por meio de sistemas fuzzy
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 19/05/2016)The main aims of this work are to study the ways to model mathematically uncertainties using Fuzzy Sets Theory, and then propose a mathematical model to estimate the risk of an individual developing lung cancer through a ... -
Mágicas matemáticas como metodologia de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 29/05/2015)Studies show that students of elementary and high school have great difficulty in learn-ing math concepts. This work brings together didactical alternatives, such as mathemati-cal magic, so the math teacher can use them ... -
Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/08/2013)This study is based on considerations regarding the teaching and learning of algebra in its introductory phase with seventh graders and eighth year of elementary school, having as final product an instructional sequence ... -
Além das medidas: abordagens lúdicas e desafios da OBMEP na compreensão do conceito de área
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 20/09/2023)This project consisted of conceiving, implementing, and applying a didactic sequence that used diverse pedagogical approaches, including the use of manipulative materials, to explore concepts and problems related to the ... -
Uma proposta de ensino de geometria construindo pipas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 19/08/2013)In this paper we propose a learning process using as a theoretical base called Didactic Engineering. Our proposal is to develop content from the flat geometry of a problem related to kites. Using as a theoretical framework ... -
Uma proposta lúdica com utilização do GeoGebra para o estudo de funções quadráticas e probabilidade geométrica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)This paper reports the idealization, planning, construction and implementation of activities for the study of quadratic functions and geometric probability for classes of 9th grade of elementary school. It also presents ... -
O ensino de sistemas de equações do primeiro grau com duas incógnitas no oitavo ano do ensino fundamental através de situações-problema
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/03/2013)Working with resolution of situations-problem is of great importance on Mathematics Teaching-Learning process and on Teaching-Learning process of others disciplines, once the human being is all the time challenged to resolve ... -
Uma sequência didática com embalagens de pipoca para o estudo de semelhanças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)This paper presents an educational sequence for the Geometry classes, which explores the concept of similarity, focusing on the variation of the similarity ratio between linear measurement, areas measurements and volume ... -
Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/08/2014)The teaching of financial mathematics is of great importance in the basic education curriculum. The students are challenged all the time with everyday situations involving the concepts of interest, discounts, financing, ... -
Uma sequência didática para o ensino de transformações geométricas com o GeoGebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)This actual study is an investigation about the importance of using computers and other information and communication technologies (ICTs) in the teaching of Mathematics. We believe in the thesis that ICT can contribute as ... -
Atividades práticas para o ensino do conceito de tangente no 9° ano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/09/2016)We introduce some geometric experiments to the students, and particularly the handling of right-angled triangles, with the clear purpose of inserting, firming and emphasizing the importance, historical and practical, of ... -
Uma proposta para o ensino de geometria analítica através da resolução de problemas e do uso do geogebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 04/07/2016)The concern with the basic teaching of mathematics have grown over the past years. The results presented in external evaluations and even the performance in the classroom have worried experts in education and our entire ... -
Um estudo do método simplex e sua aplicação na radioterapia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 15/06/2016)This work presents an application of the Simplex Method for solving an optimal planning problem for cancer treatment by radiotherapy. The Simplex Method, proposed by George Dantzig, is a matrix procedure walks along extreme ... -
O uso de tecnologias na formação continuada de professores de matemática, no âmbito da educação a distância, em uma diretoria de ensino no Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/07/2017)The present study had as main objective to develop an interactive virtual environment capable of advising the teacher in his pedagogical practices. From this environment we extracted the data that were analyzed and discussed, ... -
Construção da parábola através de modelos lúdicos e computacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/09/2015)Technological development is associated with systematic and organized knowledge, gathered during the entirety of human existence. The conics, in particular, the parabola, have a relevant presence in this development, ... -
Visualização gráfica dos fundamentos da lógica matemática por meio de diagramas de conjuntos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 05/05/2017)The purpose of this work is to propose a method that allow to bring the fundamentals of mathematical logic to high school through the use of set theory, however making the whole approach of the subject through diagrams, ...