Browsing Ensino de Ciências Exatas - PPGECE by CNPq Subject "CIENCIAS EXATAS E DA TERRA"
Now showing items 21-40 of 47
-
Produção de audiovisuais no processo de ensino-aprendizagem: uma proposta avaliativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 16/04/2014)This work aims the development an evaluative proposal pointing criteria that may be used by teachers in the production of an audiovisual physics program that approach key contents for the understanding of various natural ... -
Produção de sentidos e de significados de estudantes do ensino médio sobre o conceito de volume e capacidade de prismas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 14/08/2014)The objective of this research is to analyze the production of feelings and meanings that high-school students experience when enrolled in activities related to the concept of the Prisma Volume. The activities were organized ... -
Mídias, mediações e a questão nuclear: uma proposta de mediação institucional e tecnológica nas aulas de Física no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 03/04/2013)In this paper, we defended the school's role as an institutional mediator of the media discourse. For the development of mediations, we proposed the use of traditional media and new Information and Communication Technologies ... -
Construção de mosaicos: uma análise por meio de tarefas exploratório-investigativas no 7°ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 15/05/2014)The present study aimed to analyze how an education that prioritizes tasks of exploratory- investigative nature can contribute to the generation and/or mobilization of geometric concepts in the 7th grade students of ... -
O jogo pedagógico enquanto atividade orientadora de ensino na iniciação algébrica de estudantes de 6ª série
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 15/04/2013)This research is conducted by the following question: what are the mathematics learning that students from the 6th grade when explicit activities guiding experience teaching algebra mediated by an educational game? Thus, ... -
Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 04/12/2011)The purpose of this thesis is to work content of Mathematics, which include topics of Astronomy, more specifically some aspects of the geometry of the apparent movement of the Sun. By means of direct observation of the ... -
Trigonometria por apps
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 31/10/2014)In this work the author intends to show an experience of implementation of alternative activities to traditional teaching of trigonometry in 9th year of Fundamental School (Brazilian curriculum). The theme choice came from ... -
Desenvolvimento de três aplicativos educacionais para plataformas de tablets e smartphones baseados em sistemas iOS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/09/2013)This study aimed to produce educational apps for tablets and smartphones targeted to teaching physics and mathematics that could be used both in the classroom and in informal places of learning and teaching. "Kinematics", ... -
A resolução de problemas, a modelagem matemática e desenvolvimento de habilidades matemáticas em alunos do 7º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 28/03/2014)In recent years, much has been said of the need to improve the quality of education. Specifically in mathematics, the quest for change has been to approximate contents of schooling of everyday problems of students. Nowadays, ... -
Modelos mentais e o ensino de física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 16/12/2013)The demotivation observed in the students concerning Physics led to the searching for a theoretical referential which could guide this pedagogical work. So, one understands the importance of Science teaching that contributes ... -
O ensino de probabilidade com o uso do problema do jogo dos discos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/03/2013)In this work, we present a didactic proposal which aim is to introduce Probability to students of Basic Education. This proposal consists in a sequence of classes that is based on the Game of Discs Problem, which goal is ... -
Abordagem ativa da acústica no ensino médio com a confecção de artefatos musicais pelos alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 19/03/2013)This paper aims to present, as experience report, an active approach to teaching about the content of Acoustics by contextualized knowledge of music, from the design and construction of sound artifacts with low cost materials ... -
O efeito do material concreto e do modelo de barras no processo de aprendizagem significativa do conteúdo curricular de frações pelos alunos de 7º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/10/2014)The dissertation presents a proposal for teaching the content of fractions to a 7th grade classroom of basic education, based on a concrete didactical material, Fraction Case , and the Bar Model inspired in Singapore ... -
A memória na aprendizagem matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 29/01/2014)The present work arose from a need to better understand the cognitive of students, not only as students, but as human beings. To do so, through a bibliographic research in neurology, psychology and pedagogy in order to ... -
Ideias algébricas explicitadas por estudantes da EJA em espaços não formais: o caso do cursinho de Ribeirão Preto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 28/10/2011)This research aims to investigate the EJA students ideas when they experience problem situations that involve the algebraic language in the nonformal education context. To do this we investigated the evolution of Algebra ... -
O estudo dos números complexos no ensino médio: uma abordagem com a utilização do Geogebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 19/12/2014)This work aimed to facilitate the study of the content of complex numbers for students in the 3rd year of High School, within a focus covering a geometric context, with the use of Geogebra software, combined with notebook ... -
Câmara de Wilson eletrônica para o auxílio na aprendizagem de física moderna no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/11/2014)The introduction of the Teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) in the curriculum of the middle school in Brazil evidenced the need to adapt the activities didacticpedagogical in the classroom, in order to ... -
Estudo de funções utilizando Geogebra e Moodle
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 18/12/2014)The concept of relationship between two sets, in particular, the real function of a real variable, is fundamental to mathematics education high school student, it is a basic object of mathematics is elementary and the ... -
Raciocínio combinatório: uma proposta para professores de matemática do ensino fundamental anos finais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 10/11/2014)This research has as main objective making a manipulative material to work sequences of activities by introducing the notion of Combinatorial Analysis in an intuitive and natural way in elementary school final years. ... -
Resolução de problemas da pré-álgebra e álgebra para fundamental II do ensino básico com auxílio do modelo de barras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/10/2014)The difficulties in learning and teaching of algebra can be detected in the school cycle 4 (8th and 9th grades) of the Elementary School II and throughout High School, such difficulties being present in all Brazilian ...