• Os níveis de desenvolvimento do pensamento geométrico no estudo de questões da 1ª fase da OBMEP 

      Santos Júnior, Abel Pedro dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/06/2020)
      El estudio tuvo como objetivo identificar los niveles de desarrollo del pensamiento geométrico en los estudiantes involucrados en la resolución de preguntas en la primera fase de OBMEP, nivel 3, basado en la producción de ...
    • Reconhecendo a geometria espacial: uma proposta de ensino a partir de atividades contextualizadas 

      Moraes, Lucas Garcia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/06/2019)
      The inspiration for this work comes from the observation in the difficulties of the majority of the students of the CEEJA in finding the literal sense of the study of the spatial geometry. In order to contribute to the ...
    • Aplicação da técnica de ladrilhamento com polígonos regulares nos anos finais do ensino fundamental 

      Gumieri, Antonio Cláudio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      This research presents a proposal of contextualizing Geometry teaching, for Elementary School (stag e II) students, exploring the concepts of regular polygons. First of all, some theoretical concepts about the subject ...
    • Uma sequência didática para o ensino e aprendizagem das cevianas no nono ano do ensino fundamental II 

      Velozo, Carla Cristina Maia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/06/2021)
      Schools have been concerned with student performance, aggravated by the existence of students with age and grade distortions, which requires a little more attention among school segments regarding the search for solutions ...
    • O uso das questões da OBMEP para a recuperação da aprendizagem matemática pós- pandemia: onde estamos e para onde vamos? 

      Silva, Paula Helena Novaes Moreira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/01/2022)
      In this dissertation we will use the question bank of the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools and technological resources to work on the competences and skills of Geometry proposed by the National Common ...
    • A utilização do software GeoGebra no ensino da geometria analítica 

      Brito, Marcos Alves de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/12/2014)
      In this thesis we aim, through the use of a technological tool, the computer, show the possibility of teaching Mathematics causing the student to build their knowledge from concepts presented with the help of software ...