Browsing Ensino de Ciências Exatas - PPGECE by Subject "Resolução de problemas"
Now showing items 1-13 of 13
-
Harmonia entre a OBMEP e a resolução de problemas nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/12/2022)This paper reports a professional experience with students from the final years of elementary school who were part of a study group in which questions from previous OBMEP tests were used for the teaching and learning of ... -
Metodologia da resolução de problemas no planejamento de atividades para a transição da Aritmética para a Álgebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 13/03/2010)Difficulties in learning algebra found on high school, especially among students of the first year have motivated this research, in order to discover and understand the origins of the problem and consider proposals for ... -
Atividades para aprendizagem do conceito matemático de função
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 12/03/2010)The choice of the mathematical content of this work came from the identification of the difficulties of students in High School 1st year with the theme functions through the experiences of this researcher in her teaching ... -
Pesquisando a melhoria de aulas de matemática seguindo a proposta curricular do estado de São Paulo, com a metodologia da pesquisa de aulas (Lesson Study)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 27/02/2010)This project is a study that seeks a reflection of author about classroom practices in teaching mathematics, at public schools of State of São Paulo, Brazil, especially with 6th and 7th grades of Basic School System. We ... -
Matemática financeira no ensino médio : uma proposta metodológica de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 11/12/2015)In this research work, we address concepts related to Financial Mathematics. In this way, we have developed a methodology of teaching which is different than traditional method. In addition to the traditional content of ... -
Teoria dos Grafos no ensino médio: aplicações em problemas de trânsito
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/03/2018)This work, explores through the methodologies: Problem Solving and Mathematical Modeling, concepts of Graph theory in the second year of the High School of a State School. The concepts developed here in a contextualized ... -
A resolução de problemas, a modelagem matemática e desenvolvimento de habilidades matemáticas em alunos do 7º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 28/03/2014)In recent years, much has been said of the need to improve the quality of education. Specifically in mathematics, the quest for change has been to approximate contents of schooling of everyday problems of students. Nowadays, ... -
Construção civil e relações geométricas: um caminho para aprender e ensinar matemática?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 16/12/2013)Mathematics, from the beginning of the schooling process, has occupied important position in the basic training of the citizen, as is present in different activities of our daily life and it is required in almost all ... -
Resolução de problemas da pré-álgebra e álgebra para fundamental II do ensino básico com auxílio do modelo de barras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/10/2014)The difficulties in learning and teaching of algebra can be detected in the school cycle 4 (8th and 9th grades) of the Elementary School II and throughout High School, such difficulties being present in all Brazilian ... -
A pesquisa de aula (lesson study) no aperfeiçoamento da aprendizagem em matemática no 6° ano segundo o currículo do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 02/07/2013)This work is the fruit of the author's research and reflection on the teaching practice in teaching mathematics 6° grade II Cycle in a public school in the city of Franca, São Paulo. Enhancing the work on classroom research ... -
Uma sequência didática sobre porcentagem e tratamento da informação utilizando problemas das OBMEP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/11/2016)This work presents a didactic sequence, in thirteen activity pages, with problems on percentage and information processing of the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools (OBMEP), idealized for different learning ... -
O modelo de barras como recurso na resolução de problemas algébricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/10/2019)According to Saeb data (assessment used by the federal government to measure student learning at the end of each stage), most Brazilian students do not achieve results considered sufficient when referring to mathematics ... -
Resolução de Problemas: um olhar sobre as dificuldades apresentadas por alunos de 5º ano e proposta de sequência didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)The present work aims to identify the difficulties that students find in problem-solving activities, in order to identify and solve these obstacles in order to facilitate the learning of math. The research was developed ...