• Criptografia em uma abordagem elementar 

      Sampaio, Pedro Valim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/08/2021)
      This work succinctly presents historical and mathematical aspects of ancient and modern cryptography such as Caesar cipher, related ciphers, Vigenère cipher, Hill cipher and RSA cryptography. Guidance on the subject of ...
    • Diferentes sons e tons em aulas de matemática: um estudo sobre frações 

      Rocha, Ezequiel Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/06/2022)
      The present work aims to analyze the context of being a teacher and inquirer of one's own practices in the scope of mathematics education in elementary school, which presumes to find conceptions formed by experiences of ...
    • 16º problema de Hilbert: uma motivação para o estudo de funções periódicas 

      Magno, Daniel Carlos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)
      Periodic situations are found in many aspects of general knowledge, such as the measurement of hours in a day, the movement of the waves and the translation of celestial bodies. Perhaps this is why the study of journals ...
    • Uma análise da avaliação em matemática no desenvolvimento de atividades da robótica educacional 

      Santos, Aline Regina dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 09/02/2024)
      With this work we seek to understand how the assessment of mathematics skills and abilities occurs during educational robotics classes. We investigated the possibility of developing an assessment instrument using educational ...
    • Newton versus Leibniz: uma luz sobre a controvérsia intelectual na descoberta do cálculo 

      Santos, Ronaldo Alberto Lima dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/08/2023)
      The purpose of this dissertation is to conduct a bibliographical research on the life and works of two of the greatest mathematical scientists of the 17th century, Isaac Newton and Gottfried Wilhelm Leibniz. Although the ...
    • Um modelo matemático via sistema baseado em regras fuzzy para avaliação do processo ensino-aprendizagem 

      Lunetta, Camila (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 29/09/2023)
      This work aims to propose a model/tool through a rule-based fuzzy system to assist the teacher in the complex task of evaluating student learning, aiming to consider subjective aspects inherent in the evaluation process. ...
    • Explorando a probabilidade no ensino médio: uma sequência didática utilizando um jogo 

      Santos, Tania Maria dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)
      Probability is a branch of mathematics that plays a significant role in our daily lives and is fundamental in several areas of knowledge. It is recognized that an adequate introduction to this content from the early years ...
    • Uma proposta de ensino de prisma e pirâmide a um aluno com TEA 

      Bertalha, Graziela de Fátima Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 20/12/2023)
      The research was a case study in which the particpant is a student with Autism Spectrum Disorder and aimed to assist the teacher in his teaching task, developing mathematical pedagogical resources anchored to the Van Hiele ...
    • Soluções de equações do 1º grau com duas variáveis, num contexto geométrico, com o auxílio do software Geogebra 

      Amadeu, Marcelo Bonfante (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)
      This work aims to carry out the study of the 1st degree equations with two variables, by using not only the algebraic context but also the understanding of the same in the geometric context, being this proposal developed ...
    • O ensino de funções trigonométricas através da resolução de problemas 

      Hristov Sobrinho, Dimitrie (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/06/2015)
      The Brazilian high school, particularly in São Paulo State, has as general objectives the deepening the concepts studied in elementary school, making the student able to continue their studies in higher education and / or ...
    • Microcontrolador Arduino no ensino de física : proposta e aplicação de uma situação de aprendizagem sobre o tema luz e cor 

      Rubim Junior, Jackson Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/09/2014)
      This paper aims to propose the inclusion of the Arduino microcontroller in Physics classes in a public high school. To this intent, a learning situation on the theme Light and Color was suggested, based on meaningful ...
    • Tarefas exploratórias-investigativas para a aprendizagem de função afim 

      Tozo, Fábio Luiz Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)
      The objective of this work was to verify the difficulties of treatments and conversions (natural language, algebraic expressions, tables and graphical form) function of teaching-learning in order to students of the first ...
    • Ensinando o conceito de campo elétrico a partir do fenômeno do raio 

      Ortiz, João Paulo Martins Tobaruela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 21/12/2015)
      This dissertation is a report of the development and application of a Potentially Meaningful Teaching Units (PMTU), proposed by Moreira, approaching the concept of electric field for high school level. Aiming to contextualize ...
    • Pesquisando a melhoria de aulas de matemática seguindo a proposta curricular do estado de São Paulo, com a metodologia da pesquisa de aulas (Lesson Study) 

      Felix, Thiago Francisco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 27/02/2010)
      This project is a study that seeks a reflection of author about classroom practices in teaching mathematics, at public schools of State of São Paulo, Brazil, especially with 6th and 7th grades of Basic School System. We ...
    • Metodologia da resolução de problemas no planejamento de atividades para a transição da Aritmética para a Álgebra 

      Pimentel, Danilo Eudes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 13/03/2010)
      Difficulties in learning algebra found on high school, especially among students of the first year have motivated this research, in order to discover and understand the origins of the problem and consider proposals for ...
    • Determinação experimental da função que modela o escoamento de um líquido 

      Macedo, José Clovis Adão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/12/2010)
      In our nearly 40 years of teaching we have observed that many students have mathematics as a great number of rules and formulas that need to be memorized. They do not see any meaning in what they learn either. Few realize ...
    • Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos 

      Oliveira, Thaís de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 07/04/2010)
      The aim of this work was to investigate an approach to the teaching of Trigonometry from the right triangle to its analytical form in the Unit Circle. In the work, it was intended to formulate activities with different ...
    • Pion: a construção de um portal para os professores de Física 

      Escanhoela, Felipe Moron (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/10/2011)
      Pion, the web portal of the Brazilian Physical Society (SBF) for physics teaching and dissemination, provides to the public at large a collection of learning objects such as videos, photos, illustrations, didactic simulations, ...
    • Logaritmos no ensino médio: construindo uma aprendizagem significativa através de uma sequência didática 

      Rossi, Patrícia Rodrigues da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 12/03/2010)
      The objective of this dissertation is to describe the work that we carry through in the elaboration of didactic material that became the teaching of logarithms more significant for the students of high school level. For ...
    • Uma proposta de ensino envolvendo geometria fractal para o estudo de semelhança de figuras planas 

      Gomes, Antônio do Nascimento (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 02/07/2010)
      The main objective of this research is develop a teaching material by exploring the Fractal Geometry helps students and teachers in teaching-learning process the concepts of Similarity of Figures, among others, present in ...