Ensino de Ciências Exatas - PPGECE: Recent submissions
Now showing items 81-100 of 191
-
Teorema de Pitágoras: uma proposta de ensino e aprendizagem para alunos deficientes visuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/08/2018)The purpose of this paper was to investigate the potentialities and limitations of a teaching intervention, structured on the basis of making materials to be handled by visually impaired students, aiming at the construction ... -
Contexto matemático inserido na vivência de agrimensura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The Surveying Experience can be seen as part of the Science of Nature and Mathematics of the High School curriculum, and allows the student to know how to create the "map", object of use for the construction of various ... -
Aplicação da técnica de ladrilhamento com polígonos regulares nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)This research presents a proposal of contextualizing Geometry teaching, for Elementary School (stag e II) students, exploring the concepts of regular polygons. First of all, some theoretical concepts about the subject ... -
Uma sequência didática sobre área e perímetro utilizando o banco de questões da OBMEP e o GeoGebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)This work presents a didactic sequence with questions of geometry developed from a problem of the OBMEP’s Question Database using as support a dialogical text and the software GeoGebra. Based on Didactic Engineering has ... -
Teoria dos Grafos no ensino médio: aplicações em problemas de trânsito
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/03/2018)This work, explores through the methodologies: Problem Solving and Mathematical Modeling, concepts of Graph theory in the second year of the High School of a State School. The concepts developed here in a contextualized ... -
Teoria dos conjuntos fuzzy: da simulação ao letramento para alunos do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/08/2017)In this work we present a research carried out in the classroom with the objective of treating subjective questions through the Fuzzy Logic with students of the third year of high school. We begin with the study of the ... -
Letramento estatístico: análise e reflexões sobre as tarefas contidas no material didático da Secretária Estadual de Educação de São Paulo para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/01/2018)This dissertation is focused on statistical education in high school, in order to carry out the analysis of the tasks proposed in the material distributed by the State Department of Education of São Paulo, known as Teacher's ... -
Atividades de Matemática Financeira por meio de aprendizagem coletiva nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)We present in this research a proposal about our practice within the classes of Financial Education Experiences, as part of the pedagogical project for a full - time education of the SESI - SP network, with a researcher’s ... -
Proposta de uma sequência didática com o uso de recursos diversificados para o ensino e aprendizagem de tópicos específicos de astronomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/03/2015)The current challenges of the Brazilian education are given in different planes, are those related to structural conditions, a real recognition of the importance of teacher and their training, and the pedagogical innovation. ... -
Uma análise no processo de ensino-aprendizagem de geometria no ensino fundamental II das escolas municipais de Porto Feliz
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 01/12/2017)The objective of this work is to analyze the teaching and learning process of Geometry in the Mathematics classes of Middle School in the municipal schools of Porto Feliz / SP, by investigating the teaching methodology of ... -
Sondagem de itens de matemática da prova Brasil como instrumento pedagógico na investigação de dificuldades de alunos de 5º ano no município de Boituva/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 01/12/2017)This quantitative and qualitative research presents as main objective the diagnosis of the difficulties presented by a sample of the 5th year students of the municipality of Boituva/SP in the Mathematics subject based on ... -
Uma proposta metodológica para o ensino de óptica geométrica com o auxílio do software GeoGebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/03/2017)Facing the students’ lack of motivation during Physics classes and the presence of new digital technologies that can aid and improve the teaching approach nowadays, this present work consists of proposing a methodology ... -
O potencial dos grupos interativos para o ensino de proporcionalidade: um estudo de caso com alunos do 8º ano do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/12/2017)This research has as its theme the teaching of proportionality with Interactive Groups from the perspective of Rodrigues and aims to understand the potential of Interactive Groups for the process of teaching and learning ... -
Registros de representação semiótica: contribuições para o letramento probabilístico no 9º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/10/2017)This research had the objective of describing and analyzing a teaching-learning concept of Probability in two classes of the ninth elementary school, in a municipal public school in Salto de Pirapora, in the interior of ... -
Letramento probabilístico : um olhar sobre as situações de aprendizagem do caderno do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)The aim of this research was to analyze the concept of probability through the diversity of semiotic representation records arranged in the statement of the tasks (learning situations) contained in the second volume of ... -
A curva catenária como aplicação da função exponencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/03/2017)The current study aims to elaborate a didactic sequence to study the catenary curve through the dynamic geometry perspective. In onder to highlight the importance of using software/application to better understand the ... -
A abordagem de resolução de problemas aplicados ao conteúdo de funções : uma experiência com grupos de estudos do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)This research project refers to an experience applied to study groups for high school students in order to provide them with an improvement of Mathematics contents, as well as an improvement in the practice of their studies, ... -
Ensino contextualizado de área e volume de cilindro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/09/2016)The study Geometry Metric Space is very important in high school. To observe, analyze and evaluate the student body to what I teach, we see the lack of interest and a lot of difficulties in relation to learning geometry, ... -
Uma sequência didática sobre porcentagem e tratamento da informação utilizando problemas das OBMEP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/11/2016)This work presents a didactic sequence, in thirteen activity pages, with problems on percentage and information processing of the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools (OBMEP), idealized for different learning ... -
Contribuições da matemática financeira para o ensino médio: o uso de tributos em tarefas de sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/04/2016)The aim of this research is to verify the contributions of the tribute studies of Financial Mathematics contents for High School. The income tax implicates several areas of public and private interests. The tax collection ...