Mostrando ítems 21-40 de 198

    • Matemática Chinesa como ferramenta de apoio ao ensino de matemática em escolas públicas 

      Silva, Liliane Feitoza Bispo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/03/2023)
      This work aimed to recover and deepen essential mathematical skills described in the Currículo Paulista in two different educational units. We developed a sequence of five adapted activities inspired by chapters from the ...
    • O aluno em ação: coeficientes, taxas e índices 

      Zago, Luana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 09/02/2023)
      This work addresses a sequence of activities applied in a classroom, in a public school in the city of Bariri in the state of São Paulo, with numerous challenges, some of which are reported in the text. The work was ...
    • A metodologia de resolução de problemas em atividades de avaliações diagnósticas e formativas de acordo com o currículo do estado de São Paulo 

      Paravani, Adriana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/03/2023)
      This dissertation aims to present research about Improving classroom practices for Mathematics Teaching based on the Problem-Solving Methodology applied in the analysis of the Diagnostic evaluation results. The study started ...
    • Do racional ao irracional: um sequência didática para a construção do conjunto dos números reais no ensino básico 

      Faifer, Isabel Roncato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/02/2023)
      Faced with the current scenario of education, where the teaching of mathematics takes place, each day more, in a mechanical way and far from critical thinking, the present work approaches a proposal for the use of the ...
    • Uma proposta didática para o estudo da função quadrática no ensino médio por meio da modelagem matemática de um experimento 

      Almeida, Cleber Aparecido de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/02/2023)
      This dissertation presents a pedagogical proposal based on the Mathematical Modeling method for the study of the quadratic function. Based on an experiment with the transfer of liquids by gravity between two prism-shaped ...
    • O ensino de funções por uma nova perspectiva 

      Silva, Matheus de Abreu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 09/12/2022)
      This dissertation seeks to develop some differentiated activities for the introduction of the teaching of functions to a ninth grade elementary school class, with the objective of creating a meaningful teaching and ...
    • Harmonia entre a OBMEP e a resolução de problemas nos anos finais do ensino fundamental 

      Pereira, Brenda Vaz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/12/2022)
      This paper reports a professional experience with students from the final years of elementary school who were part of a study group in which questions from previous OBMEP tests were used for the teaching and learning of ...
    • Investigação dos livros didáticos com foco na História da Matemática 

      Souza, Maitê Duarte Sedenho de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 11/11/2022)
      We have observed that the History of Mathematics often goes unnoticed by students during problem solving or the study of mathematical content. In this work we seek to analyze how is the approach of the History of ...
    • As cordas vibrantes: uma sugestão contextualizada no ensino de Matemática e Física 

      Paulo, Leonardo Martins de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 13/10/2022)
      The purpose of this work is to carry out a research of both historical and scientific concepts, related to the waves produced by vibrating strings. During the preparation of the text, a bibliographic and theoretical survey ...
    • Um estudo exploratório envolvendo criptografia e fatoração numérica 

      Gomes, Fernanda Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 02/09/2022)
      This research aims to investigate the implications of applying a teaching sequence using cryptography and numerical factoring in the learning of 1st grade high school students. Cryptography has several applications in ...
    • Diferentes sons e tons em aulas de matemática: um estudo sobre frações 

      Rocha, Ezequiel Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/06/2022)
      The present work aims to analyze the context of being a teacher and inquirer of one's own practices in the scope of mathematics education in elementary school, which presumes to find conceptions formed by experiences of ...
    • Minimização do risco de carteiras de investimento através da programação linear e da teoria de Markowitz 

      Freitas Junior, Carlos Moraes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 15/07/2022)
      The study presented in this project aimed at the formation and optimization of portfolios with 20 shares traded on B3 based on Markowitz's modern portfolio theory and Linear Programming, considering the minimization of ...
    • Resolução de Problemas: um olhar sobre as dificuldades apresentadas por alunos de 5º ano e proposta de sequência didática 

      Del Rovere, Monise Bacci (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)
      The present work aims to identify the difficulties that students find in problem-solving activities, in order to identify and solve these obstacles in order to facilitate the learning of math. The research was developed ...
    • Sinergismo entre química e matemática: ensino de planejamento fatorial nos cursos de graduação e pós-graduação em química da UFSCar 

      Pereira Filho, Edenir Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)
      The main idea of this dissertation is to highlight the synergism of two sciences: chemistry and mathematics. The first part of the text is dedicated to a chemometric tool known as Design of Experiments (DoE) applied to the ...
    • A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical 

      Santos, Erick Quintino dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/04/2022)
      This study presents a proposal based on the application of innovative methodologies through didactic sequences for the teaching of Mathematics to Elementary School II students. It aims to introduce concepts about fractions ...
    • Relatos de experiências nas aulas de matemática na modalidade remota em algumas escolas privadas de educação básica 

      Marques, Renata de Fatima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)
      Mathematics teaching has always been labeled due to the stigma of being a "difficult subject", with this, there are many teaching methodologies which can be applied to attract the attention of students. However, due to the ...
    • 16º problema de Hilbert: uma motivação para o estudo de funções periódicas 

      Magno, Daniel Carlos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)
      Periodic situations are found in many aspects of general knowledge, such as the measurement of hours in a day, the movement of the waves and the translation of celestial bodies. Perhaps this is why the study of journals ...
    • Síntese de som: uma proposta de ensino para funções periódicas 

      Flora Filho, Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/02/2022)
      This assignment is a bibliographical research that aimed to carry out a study on sound synthesis and develop an educational product in the form of a teaching proposal for periodic functions in High School. More specifically, ...
    • A interdisciplinaridade entre as disciplinas de física e matemática 

      Ricardo, Marcos Antônio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/02/2022)
      The objective of the work was to analyze how the interdisciplinarity between the disciplines of Physics and Mathematics can help in the resolution of activities with students of the 9th year of Elementary School. Regarding ...
    • O uso das questões da OBMEP para a recuperação da aprendizagem matemática pós- pandemia: onde estamos e para onde vamos? 

      Silva, Paula Helena Novaes Moreira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/01/2022)
      In this dissertation we will use the question bank of the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools and technological resources to work on the competences and skills of Geometry proposed by the National Common ...