• Uma proposta no ensino de fração para adolescentes com e sem deficiência visual 

      Costa, Ailton Barcelos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/06/2013)
      The research deals with the teaching of fraction concepts to adolescents with and without visual impairment (blindness and low vision), from fourteen to eighteen. And understanding this as one of the bases for the study ...
    • Protagonismo de estudantes com deficiência em atividades extracurriculares: o caso da UFSCar 

      Saldanha, Luciléia Bechmann (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)
      Faced with the assumptions of inclusive education at all levels of schooling, which began in the 1990s, this research focuses on the participation of students with disabilities in extracurricular activities in higher ...
    • Protocolo para avaliar a acessibilidade ao computador para alunos com paralisia cerebral 

      Lourenço, Gerusa Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)
      The national and the foreigner literature indicate that the successful education of students with cerebral palsy can require the implementation of resources and appropriate equipments, allowing the individual to improve ...
    • Psicologia e inclusão escolar: novas possibilidades de intervir preventivamente sobre problemas comportamentais 

      Silva, Aline Maira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/07/2010)
      Expectations on inclusive education have demanded the creation of new staff roles in schools. In an inclusive school environment, an important aspect of the role of educational psychologists that seems to be a promising ...
    • Publicação científica derivada das dissertações e teses na interface entre educação física e educação especial. 

      Sacardo, Michele Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2006)
      Knowing if the dissertations and thesis, after the defense, generated other kinds of publications that reached of a broader way the population-target of the studies carried out, it s intimately related to social relevance ...
    • Qualidade de vida e funcionalidade de alunos com paralisia cerebral matriculados na escola regular 

      Sanchez, Gabrielle Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/02/2018)
      Cerebral palsy (PC) affects children and young people, with prevalence in developing countries and causes motor impairment that can limit movement and postural maintenance independently and autonomously. In this way, people ...
    • A qualidade do relacionamento conjugal e o desempenho social de crianças pequenas 

      Machado, Fabiana Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2009)
      The scientific literature indicates that certain family characteristics can act as risk factors for children s social development, such as low income and low educational attainment levels, adolescent pregnancy, social ...
    • Qualificação de Instrumentos para Análise da Política de Inclusão Escolar na Ótica de Professores 

      Moraes, Maiara Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)
      The National School Inclusion Policy from the Perspective of Inclusive Education guarantees the teaching of the target audience of Special Education (PAEE) in common class schools and its execution in conjunction with other ...
    • O que dizem as pesquisas atuais sobre o Atendimento Educacional Especializado para surdos. 

      Abreu, Thaís Magalhães (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)
      The purpose of this study is to identify in the articles published on the CAPES / MEC portal (Portal for the Improvement of Higher Education Personnel / Ministry of Education) how Specialized Educational Attendence ...
    • O que dizem os intérpretes de Libras do sudeste goiano sobre formação e atuação 

      Jordão, Uiara Vaz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/02/2013)
      This paper try to analyze the characteristics of training the Goiano Southeast Libras interpreters, about deafness knowledge / Libras and check the limits and potentials observed by them for their work with deaf students ...
    • O que dizem surdos e gestores sobre vestibulares em Libras para ingresso em universidades federais 

      Rocha, Luiz Renato Martins da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/12/2015)
      The education of disabled people has been addressed by several public policies arising from important legislative advances over the past few years, which, according to the Higher Education Census data (2001 - 2013), increased ...
    • Raciocínio Lógico-Matemático de um aluno do ensino fundamental com Síndrome de Asperger: dupla excepcionalidade? 

      Taverna, Christiane Honorato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
      Since the late 20th century, there has been an intensifying trend of the inclusive educational system towards students belonging to the Special Education target audience (SETA), mainly in the regular educational curriculum. ...
    • Reconhecimento de línguas de sinais e educação de surdos no Brasil e na Suécia 

      Montes, Aline Lucia Baggio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/05/2018)
      The objective of this work is to investigate, in a comparative perspective, the documents that recognize sign languages in Brazil and Sweden and to analyze if their respective acknowledgments contributed to the educational ...
    • Reconhecimento do talento em alunos com perdas auditivas do ensino básico 

      Rangni, Rosemeire de Araújo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/11/2012)
      The thematic of talent is accepted among the special educational needs (SEN) since the 70 s when it was at the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional for the first time. This group of students hasn t received ...
    • Reconhecimento por meio de indicadores da precocidade do aluno na educação infantil 

      Marques, Danitiele Maria Calazans (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2013)
      Students in kindergarten who shows signs of precocity, they deserve to have access to an educational service that meets their needs and develop their skills and competencies. For this to occur it is necessary to call the ...
    • Recursos de tecnologia assistiva para avaliação de hipóteses de escrita de alunos com paralisia cerebral 

      Moralles, Adriana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/04/2021)
      The present work focuses on investigating the writing hypotheses of students with Cerebral Palsy who are in the process of literacy, seeking solutions through assistive technology (TA) resources. The objectives were to ...
    • Recursos multimídia na promoção de habilidades sociais em crianças com dificuldade de aprendizagem 

      Lopes, Daniele Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/02/2009)
      School has an important socialization role and social skills contribute to the socio-emotional and academic development and also behavior problems reduction. To maximize this contribution, universal social skills programs ...
    • Recursos pedagógicos acessíveis ao aluno com surdocegueira por síndrome de Usher: um estudo de caso 

      Cambruzzi, Rita de Cássia Silveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2013)
      The objective of this work was to analyze the efficiency of visual adaptations in activities presented in the student with deafblindness with Usher syndrome and its impact on education. This research was developed in the ...
    • Rede de apoio à escolarização inclusiva na educação básica: dos limites às possibilidades 

      Calheiros, David dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      Special Education literature currently recommends the setting up of support networks for school inclusion, to guarantee the right to education and to promote the construction of inclusive schools for people with disabilities. ...
    • Rede social virtual de professores especializados e a escolarização de estudantes com deficiência intelectual 

      Milanesi, Josiane Beltrame (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      The Brazilian educational policy states that schooling of the Target Public of the Special Education (PAEE, in portuguese) should be performed at ordinary classrooms from regular schools, associated to the Specialized ...