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Recent Submissions

  • Panorama nacional dos estudantes público-alvo da educação especial na educação superior 

    Rocha, Luiz Renato Martins da; http://lattes.cnpq.br/4901568089807470 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-08-12)
    The target group of learners with special educational needs (SEN) in Higher Education totaled 37,927 of the 8,027,297 enrollments in 2015, corresponding to 0.47% (INEP, 2015b). It should be noted that, despite the small ...
  • Creche: proposta de curso presencial e a distância para atuar com alunos com Transtorno do Espectro Autista 

    Garcia, Rafael Vilas Boas; http://lattes.cnpq.br/8516732611799388 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-08-05)
    Brazilian laws throughout educational history present the inclusion of people with disabilities as a challenge to be overcome in quality education for all. However, there are notes in the literature indicating that teacher ...
  • Projeto político e projeto pedagógico de escolas quilombolas amapaenses: contextualizando as altas habilidades/superdotação 

    Almeida, Roanne Priscila Castro; http://lattes.cnpq.br/4227399058331918 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-12-13)
    There are people with giftedness in any population regardless the condition. However, they need to be identified and strengthened with services that enrich and favor their development process, respecting their cultural ...
  • Familiares ouvintes de sujeitos surdos: reflexões sobre suas interações comunicativas 

    Cappellini, Michele Toso; http://lattes.cnpq.br/4179003753838798 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-28)
    Subject of recent scientific research, the deafness is been noteworthy nowadays. However the wattled relationships between listening relatives and deaf people unfold an incipiently treated topic that needs further study. ...
  • Envelhecimento de pessoas com deficiência intelectual: qualidade de vida 

    Gimenes, Priscila Alvarenga Cardoso; http://lattes.cnpq.br/4587753636816706 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-11-14)
    From primitive societies to present days, changes in the conceptions, ideas and paradigms that govern social participation and care for people with disabilities have been occurring. These changes, associated with the ...
  • O uso de dispositivos eletrônicos móveis como Tecnologia Assistiva por pessoas com baixa visão 

    Borges, Wanessa Ferreira; http://lattes.cnpq.br/8832656114320939 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-06-12)
    The access to the visual information present in several social spheres, demand a good functioning of the visual system. The absence and / or reduction of their performance can cause disadvantages in the development, ...
  • Ensino de notas musicais ao piano para um menino com Autismo 

    Langendonck, Melanie Fairlie Pearson Van; http://lattes.cnpq.br/6743223726658670 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-03-15)
    Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) may present deficits in communication and social interaction, as well as restricted and repetitive behaviors and interests. Research has been carried out in the area of music, ...
  • Avaliação das relações pré-aritméticas em crianças e adolescentes com deficiência visual 

    Costa, Ailton Barcelos da; http://lattes.cnpq.br/4958516098083437 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-27)
    This research had the general objective of evaluating mathematical skills of counting and measurement of children and adolescents with visual impairment, being organized in two studies. Initially, a general presentation ...
  • Habilidades sociais educativas de professores de pré-escolares com desenvolvimento típico, problemas de comportamento e deficiência 

    Guimarães, Cristiane de Azevedo; http://lattes.cnpq.br/3516965117572901 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-26)
    Each stage of development, added to the specific characteristics of the students, may require a different management by the teacher in terms of educative social skills. Thus, this study aimed to: characterize the educative ...
  • Efeitos do atraso em tarefas de discriminação condicional em participantes com e sem deficiência intelectual 

    Teixeira, Isabela de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/4843142572021146 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-15)
    Stimulus discrimination is an important repertoire, which is the basis for acquiring complex skills. Investigating critical variables related to the discrimination process is particularly important for participants with ...
  • A expressão do sujeito surdo por meio da escrita em língua portuguesa 

    Souza, Christianne Thatiana Ramos de; http://lattes.cnpq.br/5947879244550162 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-03-29)
    The teaching and learning process of writing for and by the deaf is a topic of great interest in the area of research on the education of the deaf. There is a concern about the problems regarding the teaching of Portuguese ...
  • Análise funcional de comportamentos estereotipados em indivíduos com deficiência visual 

    Baston, Camila Aparecida Paris; http://lattes.cnpq.br/4014099010602763 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-25)
    The present study aimed to analyze stereotyped behaviors in individuals with visual impairment (blindness or low vision), since individuals with this diagnosis may also present these stereotyped behaviors. The theoretical ...
  • Jogos de tabuleiro: recurso lúdico na apropriação de leitura e escrita de crianças em situação de vulnerabilidade 

    Vasconcellos, Talita Silva Perussi; http://lattes.cnpq.br/4173409802627218 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-14)
    The present research responds to the following question: Can the board game be considered as a resource in the reading and writing process? In order to answer this question, this study aimed to observe and analyze the use ...
  • Práticas Discursivas sobre a surdez e a educação infantil: diálogo com familiares 

    Conceição, Bianca Salles; http://lattes.cnpq.br/9295938416248985 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-27)
    This dissertation aims to analyze the discourses brought by parents of deaf students inserted in Kindergarten, based on their perspectives and experiences with deafness, pointing out the knowledge/power relations in the ...
  • Rede de apoio à escolarização inclusiva na educação básica: dos limites às possibilidades 

    Calheiros, David dos Santos; http://lattes.cnpq.br/1819644719345037 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-28)
    Special Education literature currently recommends the setting up of support networks for school inclusion, to guarantee the right to education and to promote the construction of inclusive schools for people with disabilities. ...
  • Configurações subjetivas de alunos com deficiência visual sobre processos de escolarização no ensino médio 

    Sales, Edinaldo Bomfim; http://lattes.cnpq.br/1710068825123134 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-25)
    Valuing the search for the materialization of the right to inclusive education and other cultural goods, the present study focuses on the developmental conditions of the schooling of students with visual impairment in ...
  • Experiências de pais e mães de crianças com deficiência: estudo comparativo entre múltiplas variáveis 

    Azevedo, Tássia Lopes de; http://lattes.cnpq.br/7104491221976924 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-21)
    In the family environment, individuals maintain their first interpersonal relationships with significant people, establishing important affective support for the development of each member. In this way, it is known that ...
  • Estratégias no ensino de vestir-se e alimentar-se para uma criança com baixa visão 

    Villela, Tereza Cristina Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/3863749702720046 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-27)
    This work had the general objective of identifying and describing the useful resources for teaching dressing and feeding activities for a child with low vision, and the specific objective was to identify and describe the ...
  • Desafios na articulação entre professoras de um centro de atendimento educacional especializado e escola regular para oferta de tecnologia assistiva 

    Lopes, Andressa; http://lattes.cnpq.br/1891440458199498 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-26)
    The study focused on the specialized educational service developed in a Specialized Educational Assistance Center (CAEE) regarding the availability of assistive technology and the articulation of these resources with the ...
  • Rotina, necessidades e suporte de famílias de crianças com síndrome de down 

    Pavão, Michelle Roberta; http://lattes.cnpq.br/3480348627451199 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-20)
    The families of children with disabilities may have necessities that need to be feed to allow quality interaction with their children. Based on the hypothesis that such necessities may be specific considering the child's ...

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