Collections in this community

Recent Submissions

  • Das políticas educacionais inclusivas bilíngues para surdos às políticas bilíngues de/com surdos: um estudo de caso 

    Bonfim, Tatiane Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/11/2020)
    Bilingual education for the deaf is a right supported by legal documents, which should be implemented through public policies aimed at education. Such a proposal has to be expressed in each municipality, which builds ...
  • Perspectiva materna sobre variáveis familiares e serviços oferecidos aos filhos com síndrome de Down e/ou autismo 

    Spinazola, Cariza de Cássia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/06/2020)
    This research was divided into two studies, the aims of these studies are: 1: (a) identifying and comparing the needs, the social support and the parent satisfaction of preschool children aged zero to six and elementary ...
  • Ensino do ecoico para a aquisição do mando em crianças com autismo 

    Giolo, Mayara Cristina Freitas Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
    Children diagnosed with the Autism Spectrum Disorder (ASD) present a delay in speech and language. Several researches have been developed to increase, decrease or put under control the frequency of specific stimulus of ...
  • Conhecimentos sobre altas habilidades/superdotação na formação inicial de educadores musicais 

    Almeida, Alexandre Trindade de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
    This research focused on the advances and the challenges in the people’s education with high abilities/giftedness in discussion with the initial training of music educators to serve these students, recognizing music as a ...
  • Coensino e Educação Física Escolar: perspectivas colaborativas para a inclusão de estudantes com deficiência 

    Gatti, Melina Radaelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/01/2020)
    The enrollment of students with disabilities in ordinary schools has increased steadily in recent years. From the perspective of inclusive education, school physical education has sought to ensure opportunities for effective ...
  • Culturas colaborativas e inclusão escolar: limites e potencialidades de uma formação continuada centrada na escola 

    Silva, Maria do Carmo Lobato da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/09/2020)
    Collaborative pedagogical work has been highlighted as one of the necessary conditions and strategies for improving the schooling processes of the target audience of Special Education, as well as being a powerful space for ...
  • Da escola para o trabalho: narrativas de pessoas com deficiências egressas da EJA na Baixada Santista 

    Lima, Waldísia Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/07/2020)
    This research aimed to analyse the process of schooling and transition from school to workplace, according to people with disabilities who graduated from Youth and Adult Education (YAE), in the Baixada Santista Metropolitan ...
  • Formação colaborativa reflexiva de professores para o atendimento escolar hospitalar 

    Pacco, Aline Ferreira Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/07/2020)
    Education is everyone's right and, therefore, given to those students who are unable to attend regular school due to the hospitalization process or health treatment. Considering the need for this type of service for this ...
  • Inclusão escolar e os modos de planejamento educacional individualizado nos institutos federais brasileiros 

    Santos, Jessica Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
    With the increase in educational policies for school inclusion, the number of students with disabilities in Brazilian high school has been growing, which heightens the demands for actions geared to these students. Thus, ...
  • Educação especial na EJA: análise do processo de construção da prática docente 

    Nogueira, Marcela Fontão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
    The present study brought as main questioning the way teachers of the regular classroom build their practice, their teaching work with student’s public target of special education (EPAEE), considering their training initial, ...
  • Uma ideia na mão e uma câmera na cabeça: cinema na educação bilíngue de surdos e surdas 

    Costa, Otávio Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2020)
    Situated in the field of bilingual education for the deaf, this research is based on problematizations about the relation between cinema and the education of the deaf. Looking to discuss visuality and visual literacy issues, ...
  • O responder por exclusão em bebês nascidos pré-termo e baixo peso 

    Sertori, Natália Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2017)
    The responding by exclusion is defined as the immediate choice of an unknown comparison stimulus (figure or object) in front of a model stimulus also unknown. For Behavior Analysis, it is one of the processes by which ...
  • Eficácia do PECS-Adaptado quando aplicado por mães em crianças com autismo em diferentes contextos 

    Ribeiro, Karina Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/03/2020)
    The present study aims to apply and evaluate the effectiveness of the Adapted PECS (Engaged People Communicating Socially) applied by mothers of children with autism with impaired functional language in a family context. ...
  • Inventário portage operacionalizado: uma proposta de adaptação para crianças com baixa visão 

    Quintão, Cassiana Saraiva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)
    In Brazil, there is a lack of instruments to assess the development of children with visual impairment. On the other hand, the country counts on the Operationalized Portage Inventory (OPI) adapted to the Brazilian reality ...
  • Prática pedagógica e planejamento educacional para uma jovem com deficiência intelectual matriculada na EJA 

    Leite, Graciliana Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
    This research had as main objectives to characterize the pedagogical practices of teachers of the regular classroom and of special education for youth and adults (EJA) and to elaborate and apply the individualized educational ...
  • Programa EAD "Vida Independente" para familiares de jovens e adultos com deficiência intelectual 

    Zutião, Patricia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/06/2019)
    The objective of this study was to evaluate the effects of the online program "Independent Life", which was implemented with families of young people and adults with intellectual disabilities. 10 relatives and their ...
  • Revisão sistemática sobre produção de vídeos na escola para alunos surdos 

    Kawase, Eduarda Megumi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
    With more signs inscribed in the visuality and the disposition of the deaf, the learning process can be more accessible. Thus, in addition to privileging sign language, there is a need to privilege the use of instruments ...
  • Equivalência de estímulos e o ensino de relações numéricas para crianças com transtorno do espectro do autismo 

    Picharillo, Alessandra Daniele Messali (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)
    The aim of the present study was to evaluate the effects of teaching between spoken number, Arabic number and quantity, using a computerized matching-to-sample procedure, through stimuli equivalence paradigm and to evaluate ...
  • Sinais de dotação em estudantes medalhistas da Obmep: um estudo de caso 

    Oliveira, Lais Paloma de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
    Brazil has a low number of enrollments of students with Giftedness and Talent in basic education, in view of the numbers suggested in the literature of the area on the incidence of the phenomenon. The Brazilian Mathematics ...
  • Tecnologia instrucional em educação especial: uma revisão integrativa da literatura (2008 – 2018) 

    Morais, Eduarda de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)
    Instructional Technology is an evolving field of knowledge, beyond the automation of processes and the use of technological resources. It comprehends theories and practices of planning, development, use, management and ...

View more