Coleções nesta comunidade

Submissões recentes

  • Histórias e memórias de lideranças surdas em Pernambuco 

    Vasconcelos, Norma Abreu e Lima Maciel de Lemos; CV: http://lattes.cnpq.br/4261347568631671 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-04-20)
    This thesis is based on his historical and cultural approach, wich recognizes the historicity of the human being, values the transmissin of socially acquiered knowledge, assumes that constitutions of the subject happens ...
  • Terapia Assistida por Animais: sua eficácia no desempenho cognitivo de idosos institucionalizados 

    Franceschini, Belinda Talarico; http://lattes.cnpq.br/8194751437786688 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-04-03)
    Ageing is a process which brings a number of biopsychosocial changes and, now a days, this process is a demographic reality due to population ageing. In view of this it’s seen the increase of the prevalence of cognitive ...
  • Trajetórias acadêmicas de pessoas com deficiência no ensino superior brasileiro 

    Morgado, Liz Amaral Saraiva; http://lattes.cnpq.br/4792151711883696 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-12-18)
    The research had as main theme the access and permanence of students with disabilities in Higher Education Institutions (HEI) as well as the investigation of how the students' academic trajectory and the impact within the ...
  • Equivalência de estímulos e o ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo 

    Millan, Ana Elisa; http://lattes.cnpq.br/5782399662901117 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-03-21)
    Considering the importance of reading instruction to people with autism, using low-cost strategies that can be applied by the majority of teachers, this study aimed to verify the emergence of relations between printed word ...
  • Perfil e atuação dos profissionais de apoio à inclusão escolar 

    Lopes, Mariana Moraes; http://lattes.cnpq.br/4772800166360585 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-23)
    School Inclusion has grown every year, and with the increased enrolment of students with disabilities in regular schools, the demand for stronger support networks and differential care has grown. In this scenario a new ...
  • Desenho universal para aprendizagem na perspectiva da inclusão escolar: potencialidades e limites de uma formação colaborativa 

    Zerbato, Ana Paula; http://lattes.cnpq.br/6168650722355220 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-28)
    The scholarity of special education target public requires transformations in educational systems which include pedagogical practices designed for the successful learning of these students. In general, the teaching of these ...
  • Educação especial na formação em educação física : um olhar sobre os planos de ensino das licenciaturas paranaenses 

    Ranzan, Mayara Erbes; http://lattes.cnpq.br/6333786846955359 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-01-23)
    With the intent of increasing debates and reflections about the formation of professors on Physical Education courses and the relationship of this formation at work with disabled people, the current study seeks to analyze ...
  • Efeitos do PECS associado ao Point-of-view Video Modeling na comunicação de crianças com Transtorno do Espectro Autista 

    Rodrigues, Viviane; http://lattes.cnpq.br/1649678404661631 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-08)
    This study aimed to analyze the effects of the Picture Exchange Communication System (PECS) associated to Point-of-view Video Modeling (POVM) on the performance of the communicative skills of children diagnosed with Autistic ...
  • Habilidades rítmicas para crianças com autismo com procedimentos da Análise do Comportamento Aplicada 

    Asnis, Valéria Peres; http://lattes.cnpq.br/9926181735765678 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-20)
    Children receive the diagnosis of Autism Spectrum Disorder (ASD) when they present deficits in social communication and interaction and restricted and repetitive behaviors and interests. Studies suggest that using appropriate ...
  • Formação continuada na perspectiva colaborativa: subsídios para inclusão nas aulas de educação física 

    Oliveira, Ana Carolina Santana de; http://lattes.cnpq.br/1388052886677601 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-04-13)
    With the implementation of public policies related to school inclusion, particularly those targeted at the public of special education (PSE), number of students with special educational needs (SEN) enrolled in common ...
  • Federação Nacional das Apaes, hegemonia e propostas educacionais (1990-2015) 

    Silva, João Henrique da; http://lattes.cnpq.br/3440242119047858 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-10-09)
    La Federación Nacional de las Apaes (Fenapaes) fue constituida en 1963, con la participación de las 12 primeras Asociaciones de Padres y Amigos de los Excepcionales (Apaes) que existían en Brasil. Actualmente, Fenapaes se ...
  • Trajetórias de resistência em escolas municipais com propostas de educação bilíngue inclusiva para surdos 

    MORAIS, Mariana Peres; http://lattes.cnpq.br/3312408116905586 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-09)
    Statements concerning bilingual projects for the education of the deaf did not arise suddenly and actively in inclusive schools. There was a shifting of knowledge configuring a new educational paradigm for deaf people. ...
  • Ensino colaborativo para aumento de repertório adequado de crianças com autismo em sala de aula 

    Pereira, Amanda Cristina dos Santos; http://lattes.cnpq.br/0951106943534543 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-08-30)
    Considering the importance of teaching appropriate behavioral repertoires for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in a wide variety of environments in which the child is inserted and the need for appropriate ...
  • Ensino de leitura e de escrita a adultos com deficiência intelectual matriculados na Educação de Jovens e Adultos 

    Silva, Érika Rímoli Mota da; http://lattes.cnpq.br/8530538473591388 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-16)
    The present study aimed to evaluate the acquisition of reading and writing skills in adults with intellectual disability who attended the Education of Young and Adults (EJA) program through a computerized reading and writing ...
  • Pais de crianças público alvo da educação especial : relação entre empoderamento e habilidades sociais 

    Aragon, Carmelina Aparecida; http://lattes.cnpq.br/4023725605547710 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-20)
    The way parents of disabilities children deal with day by day situations involving their children can influence the final results of their search for information and services essential to the child's development. Considering ...
  • Efeito da tutoria por pares na participação de um estudante com deficiência física nas aulas de educação física 

    Santos, Tarcísio Bitencourt dos; http://lattes.cnpq.br/5424538923835375 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-28)
    Including people with disabilities in the school systems has been on the rise for some years, however, such inclusion in general classes does not guarantee that such students will participate effectively in classes. ...
  • Uma heterotopia pedagógica : práticas bilíngues com alunos surdos em salas multisseriadas 

    Almeida, Júlia Caroline de Araújo; http://lattes.cnpq.br/1369122714639837 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-12-18)
    From the concept of resistance coined by Michel Foucault, and also, by the configuration of new fields of knowledge in the education of deaf people with the emergence of cultural perspective, the present work had as main ...
  • Análise de indicadores educacionais censitários da política de inclusão escolar : uma proposta metodológica 

    Santos, Vivian; http://lattes.cnpq.br/2658245807750269 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-16)
    The results of the current educational policy destined to promote scholar access to the Special Educational Target Audience (SETA) needs to be analyzed. A possible way of doing this is through census scholar data. However, ...
  • Comunicação alternativa para crianças com paralisia cerebral não verbais : programa de intervenção para contextos de vida diária 

    Manzini, Mariana Gurian; http://lattes.cnpq.br/9552939271499545 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-12-05)
    Introduction: Children with complex communication needs benefit from rehabilitation programs directed to the orientation and instrumentalization of the user, the family and the school. Objective: To elaborate, implement ...
  • Levantamento de repertório de linguagem em crianças pequenas com síndrome de Down 

    Aniceto, Gabriela; http://lattes.cnpq.br/1200796633285284 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-22)
    Down’s syndrome is defined by its genetic component. There is a set of anatomophysiological commitments that interfere in these children development, especially in language development. To evaluate this instruments and ...

Ver mais