Coleções nesta comunidade

Submissões recentes

  • Fatores de risco e proteção: saúde mental de mães e filhos, suporte social e estilo parental 

    Cid, Maria Fernanda Barboza; http://lattes.cnpq.br/8595043315867424 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2008-02-27)
    Studies indicate that some family characteristics, such as poverty and parents’ low education, low levels of social support, high levels of marital discord, parents’ depression and parents’ mental disorders are risk ...
  • Construção, validação de conteúdo e aplicação do protocolo avaliativo de iniciação esportiva em cadeira de rodas 

    Melo, Flávio Anderson Pedrosa de; http://lattes.cnpq.br/2651785860198037 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-05-22)
    The evaluation is part of any teaching and learning process. It allows the educator to follow the evolution of the respective learner, establishing parameters that allow to identify the areas in which the same needs more ...
  • Percepção de atletas sobre os apoios sociais ofertados para prática do rugby em cadeira de rodas 

    Guevara Becerra, Marco Antônio; http://lattes.cnpq.br/6584825656709140 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-26)
    The literature has attested the relevance and influence of the supports for the promotion of human development in its different dimensions. "Social support" means all strategies and tools, adaptations of participation in ...
  • Rede social virtual de professores especializados e a escolarização de estudantes com deficiência intelectual 

    Milanesi, Josiane Beltrame; http://lattes.cnpq.br/7160183383586542 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-17)
    The Brazilian educational policy states that schooling of the Target Public of the Special Education (PAEE, in portuguese) should be performed at ordinary classrooms from regular schools, associated to the Specialized ...
  • Educação musical e letramento emergente: possibilidades para crianças do primeiro ano da educação básica 

    Fantini, Renata Franco Severo; http://lattes.cnpq.br/9611195121776675 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-03-28)
    Based on the studies of Ainscow, Rodrigues and Mantoan, and considering the decisive role of emerging literacy based on the studies of Semeghini-Siqueira and Sulzby and Teale and the importance of this in our society for ...
  • Caracterização familiar e intervenção em grupo com irmãos de indivíduos com transtorno do espectro do autismo 

    Goto, Paula Hisa Paranaíba; http://lattes.cnpq.br/7382330482949178 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-04-25)
    Siblings of people with ASD could develop social and emotional problems, also, they could have difficulties in parental relationship. Group intervention could be a way to support those siblings with typical development on ...
  • Aluno com altas habilidades/superdotação: um estudo longitudinal a partir da teoria das inteligências múltiplas 

    Marques, Danitiele Maria Calazans; http://lattes.cnpq.br/0940222268032312 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-05-23)
    The process of recognition, identification and attendance to the student with High Abilities is something still seen by the school system in a very complex way, full of barriers and exclusion to the most capable student. ...
  • Reconhecimento de línguas de sinais e educação de surdos no Brasil e na Suécia 

    Baggio, Aline; http://lattes.cnpq.br/3961195090677393 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-05-11)
    The objective of this work is to investigate, in a comparative perspective, the documents that recognize sign languages in Brazil and Sweden and to analyze if their respective acknowledgments contributed to the educational ...
  • Suportes para estudantes com deficiência visual no ensino superior 

    Silva, Daniele Sentevil da; http://lattes.cnpq.br/8791762250118997 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-03-26)
    Visual impairment is a sensory alteration that affects the capture of information from the environment, which can cause, from mild to severe damage in the development and learning of who owns it. In higher education there ...
  • Histórias e memórias de lideranças surdas em Pernambuco 

    Vasconcelos, Norma Abreu e Lima Maciel de Lemos; CV: http://lattes.cnpq.br/4261347568631671 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-04-20)
    This thesis is based on his historical and cultural approach, wich recognizes the historicity of the human being, values the transmissin of socially acquiered knowledge, assumes that constitutions of the subject happens ...
  • Terapia Assistida por Animais: sua eficácia no desempenho cognitivo de idosos institucionalizados 

    Franceschini, Belinda Talarico; http://lattes.cnpq.br/8194751437786688 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-04-03)
    Ageing is a process which brings a number of biopsychosocial changes and, now a days, this process is a demographic reality due to population ageing. In view of this it’s seen the increase of the prevalence of cognitive ...
  • Trajetórias acadêmicas de pessoas com deficiência no ensino superior brasileiro 

    Morgado, Liz Amaral Saraiva; http://lattes.cnpq.br/4792151711883696 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-12-18)
    The research had as main theme the access and permanence of students with disabilities in Higher Education Institutions (HEI) as well as the investigation of how the students' academic trajectory and the impact within the ...
  • Equivalência de estímulos e o ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo 

    Millan, Ana Elisa; http://lattes.cnpq.br/5782399662901117 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-03-21)
    Considering the importance of reading instruction to people with autism, using low-cost strategies that can be applied by the majority of teachers, this study aimed to verify the emergence of relations between printed word ...
  • Perfil e atuação dos profissionais de apoio à inclusão escolar 

    Lopes, Mariana Moraes; http://lattes.cnpq.br/4772800166360585 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-23)
    School Inclusion has grown every year, and with the increased enrolment of students with disabilities in regular schools, the demand for stronger support networks and differential care has grown. In this scenario a new ...
  • Desenho universal para aprendizagem na perspectiva da inclusão escolar: potencialidades e limites de uma formação colaborativa 

    Zerbato, Ana Paula; http://lattes.cnpq.br/6168650722355220 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-28)
    The scholarity of special education target public requires transformations in educational systems which include pedagogical practices designed for the successful learning of these students. In general, the teaching of these ...
  • Educação especial na formação em educação física : um olhar sobre os planos de ensino das licenciaturas paranaenses 

    Ranzan, Mayara Erbes; http://lattes.cnpq.br/6333786846955359 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-01-23)
    With the intent of increasing debates and reflections about the formation of professors on Physical Education courses and the relationship of this formation at work with disabled people, the current study seeks to analyze ...
  • Efeitos do PECS associado ao Point-of-view Video Modeling na comunicação de crianças com Transtorno do Espectro Autista 

    Rodrigues, Viviane; http://lattes.cnpq.br/1649678404661631 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-08)
    This study aimed to analyze the effects of the Picture Exchange Communication System (PECS) associated to Point-of-view Video Modeling (POVM) on the performance of the communicative skills of children diagnosed with Autistic ...
  • Habilidades rítmicas para crianças com autismo com procedimentos da Análise do Comportamento Aplicada 

    Asnis, Valéria Peres; http://lattes.cnpq.br/9926181735765678 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-20)
    Children receive the diagnosis of Autism Spectrum Disorder (ASD) when they present deficits in social communication and interaction and restricted and repetitive behaviors and interests. Studies suggest that using appropriate ...
  • Formação continuada na perspectiva colaborativa: subsídios para inclusão nas aulas de educação física 

    Oliveira, Ana Carolina Santana de; http://lattes.cnpq.br/1388052886677601 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-04-13)
    With the implementation of public policies related to school inclusion, particularly those targeted at the public of special education (PSE), number of students with special educational needs (SEN) enrolled in common ...
  • Federação Nacional das Apaes, hegemonia e propostas educacionais (1990-2015) 

    Silva, João Henrique da; http://lattes.cnpq.br/3440242119047858 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-10-09)
    La Federación Nacional de las Apaes (Fenapaes) fue constituida en 1963, con la participación de las 12 primeras Asociaciones de Padres y Amigos de los Excepcionales (Apaes) que existían en Brasil. Actualmente, Fenapaes se ...

Ver mais