Navegando Educação Especial - PPGEEs por título
Itens para a visualização no momento 439-458 of 720
-
Inclusão escolar e práticas docentes na pandemia antes e após o retorno do ensino presencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/12/2022)The closure of schools was one of the concerns of the COVID-19 pandemic scenario. The educational inequality already present in Brazilian schools has become increasingly evident, placing teachers and families in a challenging ... -
A inclusão escolar sob o olhar dos alunos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008) -
Inclusão escolar: análise de consensos e dissensos entre pesquisadores brasileiros da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)It is a consensus among Brazilian researchers in Special Education that the world movement for School Inclusion is a political, cultural, social and pedagogical action, triggered in defense of the right of all students to ... -
Indicadores bibliométricos da produção científica em educação especial : estudo da Revista Educação Especial (2000-2006)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)The broad scope of Special Education and its interfaces with other fields of knowledge can be attested by the comprehensiveness of scientific production found in Brazilian and international academic journals. This work ... -
Indicadores censitários da Educação Superior brasileira (2017-2019): estudantes público-alvo da Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2022)This study addresses the issue related to the access of students target audience of Special Education to Brazilian Higher Education, through the analysis of enrollments from 2017 to 2019. We sought to answer the following ... -
Indicadores de dotação em educandos diagnosticados com transtorno de déficit de atenção/hiperatividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)The identification of gifted and talented students is granted by Special Education public policies. However, the identification of gifted and talented students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a topic ... -
Indicadores de empatia em crianças com baixa visão e em seus pais : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/02/2007)Empathy is important in the maintenance interpersonal relationships, and cam be considered a behavior protective factor for behavior problem. This work is aimed at describing and evaluating empathy in two sisters with ... -
Influência da composição dietética nas alterações cognitivas de idosos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/03/2011)Currently the interest in investigating the role of nutrition and its influence on the development of cognitive functions has been increasing. This influence has been studied as a protective involvement and/or in retardation ... -
Influência de fatores intrínsecos e extrínsecos na motivação de indivíduos adultos com seqüelas de lesões neurológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/03/2009)Motivation is usually defined as an inner strength or will, followed by an action towards a goal. Its importance to rehabilitation is established by its positive relation with better and faster functional recovery. Individuals ... -
Influência de um programa de educação física no desenvolvimento psicomotor de jovens e adultos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2012) -
Influência de um programa de iniciação esportiva em crianças com deficiência física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2014)To reflect about the need for development of motor abilities to any individual, and considering that most of children with physical disabilities are partially or totally privates of the exploration of their bodies and ... -
Influência do ensino remoto emergencial na atuação de docentes universitários na área de atividade física adaptada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/10/2022)Among the various consequences resulting from the pandemic triggered by Covid-19 in 2020, it was the interferences in the educational scenario that it was stand out. Significant changes in the university academic routine ... -
Informática como recurso pedagógico para a prática de uma professora de Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/07/2010)This paper proposes a case study in a computer room at a school for Special Education of a midsize city in the State of Sao Paulo, with a teacher of this modality of teaching. The objective was to develop computerized ... -
Ingresso e permanência de alunos com deficiência em universidades públicas brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2011)The arrival of disabled students in higher education is increasingly evident both in Brazilian and worldwide colleges. But is higher education really prepared to receive these students who had so far very limited access ... -
Inserção laboral das pessoas com deficiência no Sistema S da cidade de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/03/2018)Since 1950 people with disabilities have been inserted into the labor market. From that decade, much was done for the inclusion of these people, laws were created so that their rights could be guaranteed. So that the ... -
Instituições residenciais para pessoas com deficiência intelectual: um programa educacional para promover qualidade no atendimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2014)The aims of the current research were to characterize the residential institutions for intellectually disabled persons in the State of São Paulo (Brazil) and elaborate, implement and evaluate the efficacy of an Educational ... -
Instrumento de avaliação de texto narrativo em língua de sinais: uma versão para o uso no ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2023)Sign languages, in general, have all levels of complexity and expressive power of oral languages, from the phonetic to the discursive level. However, all the plurality present in its structure cannot be noticed in the ... -
Integração à universidade na percepção de estudantes com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2015)The student integration to higher education involves the process of facing multiple challenges from new demands in the areas of habits and study skills; interpersonal relationships with colleagues and teachers; personal, ... -
Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)Among the various situations in human life that constitute social interactions, those between the sighted mother and her visually impaired child, stand out for their importance for the child's development. The aim of this ... -
Interação entre irmãos de indivíduos com deficiência mental: o papel da idade e do apoio social da família.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2006)The presence of a disabled child in a family affects not only the parents but also other members, mainly, the siblings. This members can be involved directly and indirectly with the care of the disabled brother or sister, ...