Browsing Educação Especial - PPGEEs by Issue Date
Now showing items 121-140 of 696
-
Efeitos dos treinos físico e mental no ensino do rolamento para a frente em alunos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/09/2007)People with mental retardation usually present motor development delays. Nevertheless, these delays seem to be more often related to cognitive factors such as attention and comprehension than to motor or mental deficits. ... -
O ensino do método Halliwick em cursos Lato sensu e interfaces com a educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/11/2007)Aquatic therapy is a method of prevention and rehabilitation of handicap. Its specialized learning methods enables motor training and independence in the fluid environment and, therefore, provides a better life quality ... -
Aquisição e manutenção de comportamentos de leitura e fluência através de contingências de repetição oral e velocidade nos procedimentos de equivalência de estímulos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/11/2007)The studies described here are related to the acquisition of reading behaviors, and are based on the stimulus equivalence paradigm. The objectives of Study 1 had been to investigate if the incorporation of the repetition ... -
Desempenhos emergentes e leitura funcional em crianças com transtornos do espectro autístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/12/2007)People with autism display a number of marked deficits in communication, symbolic or imaginative activities, reciprocal social interaction and the presence of a pattern of restrict behavior. Follow-up studies indicate that ... -
Educação, qualidade de vida e doença de Alzheimer : visões de idosos e seus familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/01/2008)The purpose of the present was to identify perception differences regarding the quality of life (QL) of a group of aged patients with Alzheimer Disease (AD) and their family caregivers compared to groups who do not have ... -
Crianças usuárias de implante coclear: desempenho acadêmico, expectativas dos pais e dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/02/2008)Cochlear implant (C.I) is one of the technological resources currently used in the (re)habilitation of deaf and hard-of hearing children. Follow-up studies have carried through, in search of evaluating which results in ... -
Resolução de problemas sociais com adolescentes em conflito com a lei: estratégias de mensuração e intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/02/2008)Young offenders deficits in problem solving skills are described as one of the characteristics of this population. However, there is no data in the Brazilian literature measuring this variable. This study had two aims. ... -
Treinamento de habilidades sociais para pais de crianças com queixas escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2008)The relation between learning disabilities and school subjects can be easily seen by lay people as well as by professionals and students in the area. Besides this relation, literature has shown that a child s family ... -
Capacitação de mães de bebês pré-termo como agentes de promoção do desenvolvimento, no ambiente hospitalar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)This research aimed to produce (enhance) the knowledge on the necessities and possibilities for the qualification of the mother of preterm baby to work as development improver agent during the hospital internment of this ... -
Identificação de sentimentos e desempenho empático em crianças cegas e videntes: um estudo comparativo e multimodal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)Visually impaired children present preoccupying characteristics for the social skills repertoire given their difficulty on identifying feelings and, consequently, the compromising of their empathic social skills. The ... -
Aprendizagem discriminativa em jovens e em idosos com e sem doença de Alzheimer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)Population aging is an increasing reality in developing countries. As a result, in the past decades the dementia has become one of the major problems of public health, affecting at least 5% of the population over the age ... -
Protocolo para avaliar a acessibilidade ao computador para alunos com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)The national and the foreigner literature indicate that the successful education of students with cerebral palsy can require the implementation of resources and appropriate equipments, allowing the individual to improve ... -
Correspondência verbal/não verbal: efeitos da intermitência de reforçamento e da história de fracasso escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)The present proposal is based on the assumption that verbal responding is operant behavior established and maintained by reinforcement contingencies, and that this behavior can be analysed as a dependent variable. Recent ... -
Tutoria : estratégias de ensino para inclusão de alunos com deficiência em aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2008)The movement of inclusion school increasingly are entering students with disabilities in regular schools and consequently the classes of Physical Education. This proposal, including school, has been shown in practice with ... -
Inclusão : lazer e participação social sob o olhar de pessoas com deficiência mental e suas famílias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2008)The history of deficiency was always made by an exclusion way. However, there were movements as integration and inclusion that have contributed to change the rights and conditions of people with deficiency. Besides all ... -
Sistema de avaliação de habilidades sociais (SSRS-BR) para crianças com deficiência mental: validação e padrões normativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2008)The international literature has shown that, in general, there is an impairment of social skills in mental disability and other frameworks for special educational needs. In the Brazilian context, there are few studies that ... -
Fatores de risco e proteção: saúde mental de mães e filhos, suporte social e estilo parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2008)Studies indicate that some family characteristics, such as poverty and parents’ low education, low levels of social support, high levels of marital discord, parents’ depression and parents’ mental disorders are risk ... -
Desenvolvimento de habilidades de consciência fonológica: independência e interdependência funcional no repertório de leitores iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2008)The sensibility to sound structure of oral language is characterized as the development of abilities of phonological awareness, which have been categorized as rhyme and onset skills, syllabic skills and phonemic skills ... -
Aplicação e avaliação de um programa de orientação para professores de alunos surdos incluídos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2008)Currently the Federal Constitution guarantees to everyone to access to school, and then, people with deficiency have the same rights and freedoms than the others. We know that some types of deficiencies exist, however the ... -
Condições que favorecem ou desfavorecem a aprendizagem relacional em crianças com histórico de fracasso escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2008)The stimulus equivalence concept has been used by behavior analysts as an instrument to systematic verifications of new and complex repertories, offering an operational specification of symbolic behavior and distinguishing ...