Navegando Educação Especial - PPGEEs por título
Itens para a visualização no momento 145-164 of 695
-
Comparação do processamento sensorial e desenvolvimento motor entre lactentes pré-termo e a termo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)Preterm Infants born and/or low birth weight often spend a long period of stay in neonatal intensive care unit (NICU) because they have greater instability organic frameworks. The deployment of these units was a key milestone ... -
Comparando a interação social de crianças autistas: as contribuições do programa TEACCH e do Currículo Funcional Natural.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/01/2005)The work with autistic children is surrounded by controversy. Thus several interpretations about its characterization and possible intervention models have been presented. In addition, methodologies and measures used in ... -
O comportamento agressivo de crianças do sexo masculino na escola e sua relação com violência doméstica.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/05/2003)Aggressive behavior is one of behaviors that cause more problems to social interaction, implicating in a transgression of human rights. The present study aimed at studying aggressive behaviors of male children in school ... -
Comportamento de subtrair com base no paradigma de equivalência de estímulos: um estudo com deficientes mentais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/03/2004)A MTS procedure to teach conditional discriminations involving numerical stimuli in equivalence class formation nets was evaluated to teach people with mental retardation. Among the trained and tested relations it was ... -
Comportamento do psicólogo em Instituição de atendimento a deficientes mentais: contribuições da análise do comportamento para construção de uma prática crítica e relevante.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/05/2005)Current conceptions of mental disabilities and the types of services needed by the mentally disabled point to the need to increase their autonomy and inclusion to the greatest extent possible, in relation to the living ... -
Comportamento verbal sob controle de estímulos encobertos em indivíduos com atraso no desenvolvimento intelectual : estudos exploratórios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/03/2009)This study aimed to develop the procedure for study and analysis of the covert event and to verify verbal behavior emergency under covert stimulus control. Two children and two adolescents with intellectual disabilities, ... -
Compreensão de professores de instituição especializada sobre leitura e escrita de alunos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/04/2015)The objective of this study is to analyze the understanding that teachers serving students with intellectual disabilities in a specialized institution have on the teaching of reading and writing. National theses and ... -
Compreensão e produção de fala em crianças com deficiência auditiva pré-lingual usuárias de implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/03/2010)Acquisitions of verbal functions in prelingually deaf children have shown progress in the listener s behavior, but less significant gains in the speaker s behavior. The aim of this study was to develop and assess the ... -
Compreensão sobre deficiência narrada por pessoas com cegueira adquirida na idade adulta
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/08/2021)Currently there are several studies that describe disability from the biological, legislative, social and historical-cultural perspective; however, there are few who give voice to people with disabilities, talking about ... -
Comunicação alternativa para crianças com paralisia cerebral não verbais : programa de intervenção para contextos de vida diária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/12/2017)Introduction: Children with complex communication needs benefit from rehabilitation programs directed to the orientation and instrumentalization of the user, the family and the school. Objective: To elaborate, implement ... -
Concepções dos professores de português sobre surdez e aluno surdo num curso de formação continuada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/04/2011)One of the issues related to the construction and consolidation of a truly inclusive school concerns the importance of teachers, their valorization and their training, both initial and continued in the form of graduate ... -
Concepções sobre beleza de jovens com cegueira congênita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2012)In a society governed by consumption, the desire for beauty is linked to the concepts of contemporary history; this concept has been transformed into a variety of beauty products for fitness and body available on store ... -
Condições de trabalho e saúde de professores de alunos com ou sem necessidades educacionais especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/06/2009)The of teaching profession is permeated by adverse work conditions, low wages, inadequacy of material and didactic resources, numerous classrooms, tension in the relationship with the students, excessive work load, lack ... -
Condições que favorecem ou desfavorecem a aprendizagem relacional em crianças com histórico de fracasso escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2008)The stimulus equivalence concept has been used by behavior analysts as an instrument to systematic verifications of new and complex repertories, offering an operational specification of symbolic behavior and distinguishing ... -
Confiabilidade, validade e estudo dos padrões normativos da versão brasileira do Social Support Appraisals (SSA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/07/2012)In scientific studies, using measuring instruments it is necessary to observe issues of reliability, validity and standardization of results. In the national literature, the Brazilian version of the Social Support Appraisals ... -
Configurações subjetivas de alunos com deficiência visual sobre processos de escolarização no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)Valuing the search for the materialization of the right to inclusive education and other cultural goods, the present study focuses on the developmental conditions of the schooling of students with visual impairment in ... -
Conhecimentos sobre altas habilidades/superdotação na formação inicial de educadores musicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)This research focused on the advances and the challenges in the people’s education with high abilities/giftedness in discussion with the initial training of music educators to serve these students, recognizing music as a ... -
A constituição de ações intersetoriais de atenção às crianças e adolescentes em sofrimento psíquico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)Moving forward in the discussion about the ways in which are produced intersectoral actions between mental health (specifically Psychosocial Care Centers for Children and Adolescents - CAPSij) and school can contribute to ... -
Construção de uma proposta de formação continuada para professores de classe hospitalar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/10/2013)This qualitative study of phenomenological basis, involves continuing education for teachers of Class Hospital. Aims to build, implement and evaluate, with the teacher 's Hospital Class, a proposal for continuing education ... -
Construção e avaliação de um programa multimodal de habilidades comunicativas para a adultos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2006)Studies in the field of Special Education state that mentally challenged people present difficulties as to communication and interpersonal rapport. This fact has defined the necessity of structuring training programs on ...