Browsing Educação Especial - PPGEEs by Subject "Reading"
Now showing items 1-13 of 13
-
Aprendizagem relacional, comportamento simbólico e ensino de leitura a pessoas com transtornos do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/12/2012)The overall aim of this thesis was to investigate relevant variables to relational learning and the emergence of symbolic behavior in people with autism, in the teaching of reading. Were conducted three studies that are ... -
Escolarização de aluno com síndrome de Down na escola : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/03/2016)Currently the Down syndrome challenge the school and educators to outline new methodologies and pedagogical practices. Consequently, the teacher is an important mediator to conception internalization, which will be ... -
Tutoria centrada na leitura de livros: uma alternativa para alunos com dificuldade em leitura e escrita.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/08/2004)Nowadays, there is considerable research into the methods and teaching strategies, offered outside the regular classroom, to help children who are having difficulty learning to read and write. The results of this research ... -
Avaliação da eficácia de um programa suplementar para o ensino de leitura e escrita aplicado em ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/08/2008)A computerized teaching program for the individualized teaching of reading and writing has been developed and periodically revised by a research team. Designed under the conceptual framework of stimulus equivalence, the ... -
Desempenhos emergentes e leitura funcional em crianças com transtornos do espectro autístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/12/2007)People with autism display a number of marked deficits in communication, symbolic or imaginative activities, reciprocal social interaction and the presence of a pattern of restrict behavior. Follow-up studies indicate that ... -
Equivalência de estímulos e o ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)Considering the importance of reading instruction to people with autism, using low-cost strategies that can be applied by the majority of teachers, this study aimed to verify the emergence of relations between printed word ... -
Auto-relato de erros em tarefas de leitura: efeitos de um treino de correspondência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/03/2006)When children with a history of school failure report on the outcomes of reading responses, most of them tend to report mostly correct responses, even after they make mistakes. This study investigated variables influencing ... -
Programação e avaliação do ensino de leitura e escrita por meio de jogos educativos para crianças com dificuldades de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2013)A playful activity plays an important role in effective teaching, minimizing the appearance of aversive situations within the teaching situation, allowing the learning process to be more pleasant. Several instructional ... -
Letramento emergente, consciência fonológica e leitura de alunos com deficiência intelectual no ensino regular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/07/2014)This study stems from an interest in examining the impact of school inclusion in terms of possible benefits of an academic nature, such as the acquisition of basic learning of reading for students with intellectual ... -
Motivação para leitura em alunos do 6º ano do ensino fundamental: análise por dimensões, rendimento, sexo e escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/07/2012)In Brazil, many data indicate the school difficulties found by the students, mainly in the public teaching. The analysis of the motivational factors has shown a promising alternative to the understanding of the low academic ... -
Ensino informatizado de leitura e de escrita a uma turma da Educação de Jovens e Adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/11/2020)Reading and Writing abilities are important for society as well the individual, however, the number of people with intellectual disability and illiterate elderly is still quite expressive. The Youth and Adult Education ... -
Efeitos de um procedimento informatizado e aplicado de forma remota e síncrona na leitura e escrita de sentenças para crianças em idade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2021)Reading and writing repertoires are fundamental for learning more complex academic skills and enable individuals to be more autonomous. Behavior analysis has demonstrated success in applying the equivalence-based instruction ... -
Desenvolvimento de habilidades de consciência fonológica: independência e interdependência funcional no repertório de leitores iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2008)The sensibility to sound structure of oral language is characterized as the development of abilities of phonological awareness, which have been categorized as rhyme and onset skills, syllabic skills and phonemic skills ...