Browsing Educação Especial - PPGEEs by Title
Now showing items 126-145 of 720
-
Benefícios e desafios da tutoria por pares para aluno com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)The search for teaching strategies that provide more learning and participation from the Special Education Target Audience (SETA) in the learning context is a challenge for teachers and schools. Among these possibilities, ... -
O brincar e habilidades sociais de uma criança cega e seus pares videntes na pré-escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/03/2015)The visual impairment reduces the opportunities in learning and could negatively influence the interaction among peers and the social development of children with this visual limitation. Some behavior singularities are ... -
Brincar é estimular? Preensão, função manual e sua estimulação em pré-escolares com paralisia cerebral do tipo hemiparesia espástica.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/01/2006)The prehension and hand function of children with of cerebral palsy can in be damaged in diverse levels the kind of motor impairment and also the way as they are stimulated to develop hand skills. The objective of this research ... -
Buscando componentes da parceria colaborativa na escola entre família de crianças com deficiência e profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/12/2006)Professionals responsible for education of children with disabilities not always find the way to make their family a partner. This study aims to identify and describe the behaviors of professionals that work in the school ... -
Caminhos de alunos com deficiências à educação de jovens e adultos: conhecendo e compreendendo trajetórias escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/11/2010)Studies indicate that the Youngster and Adult Education program has been increasingly used as an educational resource by handicapped people. Although the last decades has shown progress in the legislation aiming to assure ... -
Caminhos e possibilidades para a alfabetização de pessoas com surdocegueira congênita: a importância da formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2023)The literacy of congenital Deafblind person is a little addressed topic that is little addressed nationally and internationally. This research intends to present paths and possibilities for the literacy of congenital ... -
O campo de estudo sobre prematuridade no Banco de Teses da Capes: produção científica e redes de colaboração em Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/12/2012)Diverse factors can compromise the growth and development of individuals including preterm birth. The literature from the area has indicated that children born prematurely may present altered growth and development, mental ... -
Capacitação de conselheiros tutelares: instruir para aprimorar.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2004) -
Capacitação de mães de bebês pré-termo como agentes de promoção do desenvolvimento, no ambiente hospitalar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)This research aimed to produce (enhance) the knowledge on the necessities and possibilities for the qualification of the mother of preterm baby to work as development improver agent during the hospital internment of this ... -
Capacitando professores de ensino fundamental em serviço para uma educação inclusiva.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/08/2003)In this work, it is met the results of a study about the teachers' Fundamental Teaching training in service, seeking their preparations for the Inclusive Education, through their realities in a public school of Fundamental ... -
Caracterização de servidores com deficiência de uma Instituição Federal de Ensino Superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2013)Occupational therapy aims to enable people to engage in the roles, tasks and activities that have meaning for them in their daily lives and that define their lives, including work. The idea of Support Paradigm emphasizes ... -
Caracterização do desenvolvimento na primeira infância em crianças com Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/02/2020)Autism is a neurodevelopmental condition that compromise several development areas Recent research shows that it is possible to identify signs of autism during the first 3 years of life, which is considered the early ... -
Caracterização e análise das habilidades sociais e problemas de comportamento de crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/03/2012)Autism is a behavioral syndrome that affects multiple areas of development, it is noteworthy changes among these deficits in social skills and behavior problems. National production in the area of autism has advanced in ... -
Caracterização familiar e intervenção em grupo com irmãos de indivíduos com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/04/2017)Siblings of people with ASD could develop social and emotional problems, also, they could have difficulties in parental relationship. Group intervention could be a way to support those siblings with typical development on ... -
Casos de ensino na formação continuada à distância de professores do atendimento educacional especializado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/04/2016)Teachers of students who have special educational needs often complain that, despite their previous training in special education area, it is hard for them to fit their student´s needs properly. Considering these teachers´ ... -
Centro de Apoio Pedagógico : avaliação dos serviços CAP-MA para educação de pessoas com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)This study aims to analyze the impact of services developed by the Center for Educational Support Services for People with Visual Impairment of Maranhão (CAP-MA) in the period 2001 to 2008, based on documentary surveys, ... -
Classe hospitalar: a importância do acompanhamento pedagógico para crianças e adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2011)Pedagogical and play activities promote social, cognitive and affective development in children and adolescents; they also contribute towards healing process and alleviate pain and suffering in students who have been ... -
Coensino e Educação Física Escolar: perspectivas colaborativas para a inclusão de estudantes com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/01/2020)The enrollment of students with disabilities in ordinary schools has increased steadily in recent years. From the perspective of inclusive education, school physical education has sought to ensure opportunities for effective ... -
Colaboração da educação especial em sala de aula: formação nas práticas pedagógicas do coensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/11/2014)So that a sort of education can meet the needs of all students, it is necessary to think of strategies that seek success in learning. Among the supports for the Educational Target is the proposal of collaborative learning, ... -
O colega tutor de alunos com deficiência visual nas aulas de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2010)The proposal for an education that offers opportunities and value individual differences, is clearly the diverse learning for students in all areas of knowledge, is also the Physical Education, by its characteristics are ...