Listar Educação Especial - PPGEEs por título
Mostrando ítems 608-627 de 720
-
Qualidade de vida e funcionalidade de alunos com paralisia cerebral matriculados na escola regular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/02/2018)Cerebral palsy (PC) affects children and young people, with prevalence in developing countries and causes motor impairment that can limit movement and postural maintenance independently and autonomously. In this way, people ... -
A qualidade do relacionamento conjugal e o desempenho social de crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2009)The scientific literature indicates that certain family characteristics can act as risk factors for children s social development, such as low income and low educational attainment levels, adolescent pregnancy, social ... -
Qualificação de Instrumentos para Análise da Política de Inclusão Escolar na Ótica de Professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The National School Inclusion Policy from the Perspective of Inclusive Education guarantees the teaching of the target audience of Special Education (PAEE) in common class schools and its execution in conjunction with other ... -
O que dizem as pesquisas atuais sobre o Atendimento Educacional Especializado para surdos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)The purpose of this study is to identify in the articles published on the CAPES / MEC portal (Portal for the Improvement of Higher Education Personnel / Ministry of Education) how Specialized Educational Attendence ... -
O que dizem os intérpretes de Libras do sudeste goiano sobre formação e atuação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/02/2013)This paper try to analyze the characteristics of training the Goiano Southeast Libras interpreters, about deafness knowledge / Libras and check the limits and potentials observed by them for their work with deaf students ... -
O que dizem surdos e gestores sobre vestibulares em Libras para ingresso em universidades federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/12/2015)The education of disabled people has been addressed by several public policies arising from important legislative advances over the past few years, which, according to the Higher Education Census data (2001 - 2013), increased ... -
Raciocínio Lógico-Matemático de um aluno do ensino fundamental com Síndrome de Asperger: dupla excepcionalidade?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)Since the late 20th century, there has been an intensifying trend of the inclusive educational system towards students belonging to the Special Education target audience (SETA), mainly in the regular educational curriculum. ... -
Reconhecimento de línguas de sinais e educação de surdos no Brasil e na Suécia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/05/2018)The objective of this work is to investigate, in a comparative perspective, the documents that recognize sign languages in Brazil and Sweden and to analyze if their respective acknowledgments contributed to the educational ... -
Reconhecimento do talento em alunos com perdas auditivas do ensino básico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/11/2012)The thematic of talent is accepted among the special educational needs (SEN) since the 70 s when it was at the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional for the first time. This group of students hasn t received ... -
Reconhecimento por meio de indicadores da precocidade do aluno na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2013)Students in kindergarten who shows signs of precocity, they deserve to have access to an educational service that meets their needs and develop their skills and competencies. For this to occur it is necessary to call the ... -
Recursos de tecnologia assistiva para avaliação de hipóteses de escrita de alunos com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/04/2021)The present work focuses on investigating the writing hypotheses of students with Cerebral Palsy who are in the process of literacy, seeking solutions through assistive technology (TA) resources. The objectives were to ... -
Recursos multimídia na promoção de habilidades sociais em crianças com dificuldade de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/02/2009)School has an important socialization role and social skills contribute to the socio-emotional and academic development and also behavior problems reduction. To maximize this contribution, universal social skills programs ... -
Recursos pedagógicos acessíveis ao aluno com surdocegueira por síndrome de Usher: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2013)The objective of this work was to analyze the efficiency of visual adaptations in activities presented in the student with deafblindness with Usher syndrome and its impact on education. This research was developed in the ... -
Rede de apoio à escolarização inclusiva na educação básica: dos limites às possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)Special Education literature currently recommends the setting up of support networks for school inclusion, to guarantee the right to education and to promote the construction of inclusive schools for people with disabilities. ... -
Rede social virtual de professores especializados e a escolarização de estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)The Brazilian educational policy states that schooling of the Target Public of the Special Education (PAEE, in portuguese) should be performed at ordinary classrooms from regular schools, associated to the Specialized ... -
Reflexos da política nacional de inclusão escolar no Município-pólo de Vitória da Conquista/Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2010)Municipal elementary schools receive most of the students from K 8th grade and the number of enrollments of students with special needs has increased nationwide as a result of the implementation of municipal policies for ... -
Reflexões e possibilidades sobre a quantificação dos surdos sinalizantes nos levantamentos censitários brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/06/2023)Brazilian deaf individuals face a series of challenges in their daily lives, especially regarding the guarantee of their linguistic rights, even after the legal recognition of Brazilian Sign Language in 2002. A relevant ... -
Regimes de verdade em territórios surdos: mídias sociais como dispositivos biopolíticos nos processos de subjetivação de vidas surdas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/11/2022)The Brazilian Sign Language - Libras has steadily gained notoriety in society, marking important milestones. Among them, we can highlight laws, decrees, social movements, and rights the deaf communities conquered by means ... -
Relação entre atenção compartilhada e operantes verbais em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2022)An early characteristic of Autism Spectrum Disorder (ASD) is the joint attention deficit, manifested by impairment in the pointing gesture, showing with the function of sharing interest with others or in the difficulty in ... -
Relação entre inteligibilidade de fala e habilidades sociais de comunicação em crianças com desvio fonológico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2010)The language is considered the first form of socialization of the child, but during the natural process of language acquisition is possible that some children experience difficulties and may have what are called language ...