Browsing Educação Especial - PPGEEs by Title
Now showing items 165-184 of 720
-
Construção de uma proposta de formação continuada para professores de classe hospitalar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/10/2013)This qualitative study of phenomenological basis, involves continuing education for teachers of Class Hospital. Aims to build, implement and evaluate, with the teacher 's Hospital Class, a proposal for continuing education ... -
Construção e avaliação de um programa multimodal de habilidades comunicativas para a adultos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2006)Studies in the field of Special Education state that mentally challenged people present difficulties as to communication and interpersonal rapport. This fact has defined the necessity of structuring training programs on ... -
Construção, implementação e avaliação de um programa de alfabetização tecnológica multissensorial para alunos incluídos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/03/2010)This study aims: to build, implement and evaluate a Multissensorial Technological Literacy Program, built from the essential components of different methods and procedures of literacy, focused on students included in regular ... -
Construção, validação de conteúdo e aplicação do protocolo avaliativo de iniciação esportiva em cadeira de rodas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/05/2018)The evaluation is part of any teaching and learning process. It allows the educator to follow the evolution of the respective learner, establishing parameters that allow to identify the areas in which the same needs more ... -
Consultoria colaborativa à distância em tecnologia assistiva para professores de salas de recursos multifuncionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2015)The implementation of Assistive Technology resources (AT) can make a big difference in the education of students with disabilities. However, the continued use of these by specialist teachers is considered challenging, for ... -
Consultoria colaborativa como estratégia para promover inclusão escolar em aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/06/2018)Collaborative consulting is a support service model that aims to help teachers with the inclusive education process of students with disabilities. This service model has emerged in the Brazilian literature related to Special ... -
Consultoria colaborativa escolar do fisioterapeuta : acessibilidade e participação do aluno com paralisia cerebral em questão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008) -
Consultoria colaborativa escolar na área da deficiência visual ocular e cortical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/03/2013)The literature has pointed to an increase in the incidence of children with visual impairments associated with neurological disorders and other disabilities, but the educational implications of the association of such ... -
Consultoria colaborativa na escola : contribuições da Psicologia para inclusão escolar do aluno surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/09/2009)This study aimed to investigate the psychological procedures in the school environment which may favor the inclusion with the aid of the collaborative consultation. A total of six teachers from regular classes of the first ... -
Consultoria colaborativa na formação de equipe multiprofissional em serviço especializado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/03/2024)When talking about teaching or modifying behavior, one must think about Evidence-Based Practices, and in this case, educational intervention based on Applied Behavior Analysis has been recommended, given its scientific ... -
O contexto de prática da política de inclusão na ótica dos estudantes do público-alvo da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/04/2021)The present study is part of the matrix project that aimed to carry out a multidimensional assessment from the perspective of different actors whose policies on schooling of students with special education needs (SEN) ... -
Contexto familiar de crianças com síndrome de Down: interação e envolvimento paterno e materno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/02/2007)Changes in society bring a new way of familiar organization and a new look at the participation of the man in this context. Although the father s importance has been recognized, on Brazil, there are few studies which aim ... -
A contribuição do letramento visual em vídeos didáticos para o aprendizado de alunos surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/12/2022)This research has the general objective of investigating, in educational didactic videos for the deaf, whether visual literacy is present and how it can contribute to the educational development of the deaf student, as ... -
Contribuições a um pensar sociológico sobre a deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/07/2012)Throughout modern history the deficiency has been described mainly by the medical knowledge. In this paper we propose to investigate the importance of theory toward understanding the cited phenomenon on other bases than ... -
Contribuições da escala de intensidade de apoio ao planejamento e prática do professor para jovens com síndrome de down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)Teaching planning is configured as an extremely important stage in the pedagogical practice of the teacher and in the teaching-learning process of students with intellectual disabilities. In this context, the Support ... -
Contribuições de um programa educacional de introdução à linguagem cartográfica tátil para alunos com cegueira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/03/2015)Based on the understanding that the appropriate use of tactile maps facilitates the interpretation of space and its use for students with visual impairment, this study emphasizes the importance of educational programs ... -
Contribuições de um treinamento de habilidades sociais na formação inicial de professores para a Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/12/2020)Educational laws are historical, occupy important spaces and direct pedagogical activities and, consequently, the initial training of teachers. In this context, Special Education becomes a field of visibility since education ... -
Contribuições para o controle experimental na aprendizagem de discriminações por bebês.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)The literature has emphasized the necessary investigation of the variables acting in conditional discrimination learning for infants in experimental and natural situations. Part of the challenge in reaching the research ... -
Controle de estímulos e formação de classes de estímulos equivalentes em crianças e em indivíduos com Síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2011)Two studies evaluated emergent stimulus-stimulus relations and selection and rejection controlling relations. Study 1 evaluated controlling relations after two types of conditional discrimination training: standard ... -
Correlação entre os resultados de avaliações neuropsicológicas e o desempenho em discriminação condicional com crianças com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)Neuropsychology is a science that allows one to draw the profile of cognitive impairment and skills preserved in order to design possible treatments and appropriate educational practices, aiming for better quality of ...