Navegando Educação Especial - PPGEEs por título
Itens para a visualização no momento 311-330 of 719
-
Ensino de relações espaciais de direita e esquerda para indivíduos com autismo e deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and intellectual disability may experience delays in psychomotor development and flaws in the structuring of the body schema, which subsidize the development of spatial orientation. ... -
Ensino do ecoico na aquisição do mando em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)Children diagnosed with the Autism Spectrum Disorder (ASD) present a delay in speech and language. Several researches have been developed to increase, decrease or put under control the frequency of specific stimulus of ... -
O ensino do método Halliwick em cursos Lato sensu e interfaces com a educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/11/2007)Aquatic therapy is a method of prevention and rehabilitation of handicap. Its specialized learning methods enables motor training and independence in the fluid environment and, therefore, provides a better life quality ... -
Ensino informatizado de frações a crianças surdas e ouvintes por meio do paradigma de equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)Mathematics is viewed by many students as one of the most complex subjects and considered one of the main responsible for school failure. No one knows for sure at what time learning difficulties beginning to emerge, but ... -
Ensino informatizado de leitura e de escrita a uma turma da Educação de Jovens e Adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/11/2020)Reading and Writing abilities are important for society as well the individual, however, the number of people with intellectual disability and illiterate elderly is still quite expressive. The Youth and Adult Education ... -
Ensino informatizado de leitura e escrita para alunos dos anos iniciais do ensino fundamental na abordagem da resposta à intervenção no contexto da pandemia do Covid-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/05/2021)The Multi-tier Intervention Response (RTI) model aims to intervene early with children who are at risk (or difficulty) in acquiring academic skills. Thus, the model presents a direction in relation to the service proposal ... -
Ensino itinerante na educação infantil : investigando as práticas docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)The general objective of the research was to investigate with teachers who work in itinerant teaching as teaching practices are given in relation to children with Down syndrome. The specific objectives proposed were: (i) ... -
Ensino médio no estado de São Paulo: desafios na escolarização de alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/03/2011)The objectives of this study were writing and reflecting about: a) the treatment given to students with deficiencies by school in secondary education; b) the school census statistic data regarding early enrollments for ... -
Ensino por modelação de discriminações condicionais envolvendo diferentes estruturas de treino e formaçao de classes equivalentes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/09/2004)The purpose of this study was to analyze observational learning of conditional discriminations and equivalence class formation, in six mentally retarded participants, involving the training structures Linear, CaN and ... -
Enunciados comunicativos de uma jovem usuária de comunicação alternativa e seus parceiros de comunicação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/04/2011)Communication, innate and essential factor to human development, finds itself present in every moment of life. However, communication is not based just on speech, on orality. For a more efficient communication, we have ... -
Envelhecimento de pessoas com deficiência intelectual: qualidade de vida
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/11/2017)From primitive societies to present days, changes in the conceptions, ideas and paradigms that govern social participation and care for people with disabilities have been occurring. These changes, associated with the ... -
Envolvimento de cuidadores no programa educacional de pessoas com autismo e deficiências severas: o que é e como medí-lo?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/08/2004)The involvement of the family in the special education of handicapped individuals has been raising of researchers who try to identify involvement behaviors and elaborate specific strategies to each family, in order to help ... -
Equivalência de estímulos e generalização recombinativa no seguimento de instruções com pseudofrases (verboobjeto)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/07/2011)An important issue in the field of verbal behavior is how a person understands and learns to behave according to verbal commands or instructions. The stimulus equivalence paradigm, as a model of symbolic behavior, may ... -
Equivalência de estímulos e o ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)Considering the importance of reading instruction to people with autism, using low-cost strategies that can be applied by the majority of teachers, this study aimed to verify the emergence of relations between printed word ... -
Equivalência de estímulos e o ensino de relações numéricas para crianças com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)The aim of the present study was to evaluate the effects of teaching between spoken number, Arabic number and quantity, using a computerized matching-to-sample procedure, through stimuli equivalence paradigm and to evaluate ... -
Escola de educação básica na modalidade educação especial: análise da proposta de escolarização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)The special-needs program in basic education schools, as proposed and executed in the state of Paraná, is documented by the offer and certification of education to its students. The proposal includes the adjustment of the ... -
A escola inclusiva na perspectiva de estudantes com surdez público da educação de jovens e adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)The fight for the right to education for the Target Public of Special Education (PAEE) has come a long way and this context encompasses Youth and Adult Education (EJA). Reflecting on the proposal of inclusive schools, ... -
Escolarização da pessoa com deficiência intelectual : terminalidade específica e expectativas familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/08/2009)This research had as a general objective to analyze the coherence between the legal purpose of schooling of the mentally impaired and the meanings given by the family to this schooling in the ordinary classroom of the ... -
A escolarização da pessoa com deficiência nas comunidades ribeirinhas da Amazônia Paraense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2015)In this doctoral research it is questioned: how does the education of students with special needs who attend schools in riverside communities linked to Belém of Pará system of education? The objective is to analyze the ... -
Escolarização de aluno com síndrome de Down na escola : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/03/2016)Currently the Down syndrome challenge the school and educators to outline new methodologies and pedagogical practices. Consequently, the teacher is an important mediator to conception internalization, which will be ...