Browsing Educação Especial - PPGEEs by Title
Now showing items 556-575 of 719
-
O processo de ensino-aprendizagem de libras por meio do moodle da UAB-UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/08/2015)The development of Libras teaching-learning conditions for distance education is necessary in the Universidade Federal de São Carlos (Ufscar) and other higher education institutions. It is pivotal discussing the topic since ... -
O processo de inclusão: a formação do professor e sua expectativa quanto ao desempenho acadêmico do aluno surdo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/11/2004)The inclusive education is a practice of inclusion of all the pupils, independently of their handicapping conditions, in common classroom, in a way that learning of the academic content is important for them. Considering ... -
Produção científica em retinopatia da prematuridade: um estudo bibliométrico do fator de risco para alterações visuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/12/2012)Early identification of risk factors for changes in development enables the implementation process of early intervention and prevention of aggravations. Among these risk factors are prematurity. Prematurity is considered ... -
Professor bilíngue para surdos: análise da prática de letramento por meio da autoconfrontação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)This study had as main goal to verify the analysis of teachers’ practices, within a classroom interection approach at elementary school. Also, to investigate how the teachers’ self-image, commenting and binding meanings ... -
O professor de educação especial nos institutos federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/05/2021)Special Education is transversal and is foreseen at all levels and teaching modalities, therefore, the presence of the special education teacher must be ensured as one of the actors of this modality. Once, the role of the ... -
O professor interlocutor no contexto da educação de surdos : aspectos da atuação deste novo profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/02/2013) -
Professores como agentes de prevenção do abuso sexual infantil: avaliação de um programa de capacitação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/12/2006)The topic of this study is primary and secondary child sexual abuse (CSA) prevention in the educational area. The study goals involved planning, implementation and assessment of an intervention program in which teachers ... -
Programa computacional de ensino de habilidades auditivas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2007)There is a great need to guarantee more access of the hearing impaired to hearing rehabilitation, specially their participation in auditory training programs (teaching of hearing behavior). Teaching computer programs which ... -
Programa de atividades recreativas para aprendizagem de leitura e escrita: contextualização das palavras ensinadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/04/2009)The goal of this study was to develop a program of object-playing tasks to teach nameobject relations, and to verify its effects on learning reading and writing. To teach reading participants were exposed to a computerized ... -
Programa de capacitação de cuidadores para o ensino de habilidades ocupacionais a adultos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/02/2013)The objective of this study was to investigate the effects of a teaching program for home caregivers of adults with intellectual disabilities who needed general support for teaching occupational skills to these adults. A ... -
Programa de capacitação de docentes para promover independência de crianças com baixa visão nas atividades de vida diária:PRÓ-AVD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/08/2009)It is estimated that in Brazil one of 500 children have low vision. In this population, among all difficult possible, have the dependency in daily life activities (ADL), that influence at social integration, learning and ... -
Programa de capacitação de estudantes de Psicologia para promoção do desenvolvimento de bebês de risco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)During the infant development, some risks are caused by internal and external conditions, with are dependent of the environment. Because of the lack of intervention in a troubled familiar environment or in a deficient ... -
Programa de ensino das habilidades manipulativas do badminton para adolescentes com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)Down syndrome is a genetic alteration that results in some specific characteristics, for example, the delayed motor development and hypotonia. Stimulate motor skills of people with Down syndrome is very important to promote ... -
Programa de ensino informatizado e individualizado do alfabeto digital por equivalência de estímulos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/08/2005)ABSTRACT This study had as objective, develops, implements and evaluates an informatized and individualized teaching program to qualify deaf students in the application of digital alphabet. For that, two studies were ... -
Programa de ensino para autopreparo de pais e professores como agentes de promoção de comportamentos de estudo em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)To Study is a class of behavior as complex as relevant in modern society, and such as, should be taught to children and teenagers in order to promote adequate repertoires for this process to occur effectively and ... -
Programa de estágio "aprender sem limites" sob a ótica de estagiários: contribuições para a educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/12/2023)The “Aprender sem Limites” program, the object of this study, was created by the São Paulo Municipal Education System in 2016. It provides support to Pedagogy student interns whose objective is to monitor, evaluate and ... -
Programa de estimulação psicomotora aquática para crianças com deficiência visual com a participação das mães
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/01/2013)The aquatic psychomotor is one of the approaches to psychomotor, which uses water as a means of action more global and can be considered an effective approach to aid in motor development of children with visual impairment. ... -
Programa de formação continuada de professores de educação física para elaboração e aplicação do plano de ensino individualizado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/09/2022)The Individualized Education Plan applied to Physical Education (PE) (IEP-PE) can be a favorable strategy for the implementation of inclusive pedagogical practices in PE classes. However, it is considered important to ... -
Programa de formação continuada para professores de educação física : possibilidades para a construção de saberes sobre a inclusão de alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/03/2016)Current international and national politics about Special Education and Inclusive Education aims to ensure that all, without exception, have equal rights to access, permanency and opportunities for satisfactory learning ... -
Programa de formação de professores do ensino médio: concepções e estratégias para a escolarização dos estudantes com deficiências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2022)The schooling of students with disabilities is a recurring subject of research and over time the discussion followed the political, social and economic changes around the theme. Thus, by understanding the schooling of ...