• Dotação e talento : concepções reveladas em dissertações e teses no Brasil 

      Anjos, Isa Regina Santos dos; http://lattes.cnpq.br/3348839151783245 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 24/02/2011)
      The research objective was to identify, through the theoretical and methodological approaches, the epistemological profile and trends of research dissertations and theses in the graduate programs in Brazil who studied the ...
    • Inclusão de alunos com deficiência múltipla : análise de um programa de apoio 

      Aráoz, Susana Maria Mana de; http://lattes.cnpq.br/6643496224213646 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 18/11/2009)
      The aim of this research was to analyze the effectiveness of the implementation of a Program of Support for Inclusion of Multi Disabled Students using techniques such as MAP and PATH as facilitators. The techniques disclosed ...
    • Intervenção Pedagógica para ensino de leitura, escrita e aritmética para uma criança com implante coclear 

      Barbosa, Regiane da Silva; http://lattes.cnpq.br/0697461091949522 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 07/04/2015)
      The cochlear implant (CI) consists of an effective technological resource in the treatment of deafness. The surgery for the CI has been performed by the time children are still one year old. Therefore, the number of deaf ...
    • Análise do ensino e da aprendizagem de crianças com surdez incluídas no ensino regular 

      Barbosa, Regiane da Silva; http://lattes.cnpq.br/0697461091949522 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 16/02/2009)
      The inclusion provided access for people with special educational needs to regular education. Follow and analyze how it has been the inclusion of these children in regular schools is one way to contribute to the success ...
    • Portal do professor e educação física adaptada: sugestões para a prática docente inclusiva 

      Bataliotti, Soellyn Elene; http://lattes.cnpq.br/0883759656120611 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/11/2013)
      The Teacher's Portal (Portal do Professor) is an educational repository launched by a partnership between the Ministry of Education, Ministry of Science and Technology, linked to the Distance Education Secretary, which ...
    • Aplicação e avaliação de um programa de orientação para professores de alunos surdos incluídos 

      Boscolo, Cibele Cristina; http://lattes.cnpq.br/1237064917258915 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/02/2008)
      Currently the Federal Constitution guarantees to everyone to access to school, and then, people with deficiency have the same rights and freedoms than the others. We know that some types of deficiencies exist, however the ...
    • Crianças usuárias de implante coclear: desempenho acadêmico, expectativas dos pais e dos professores 

      Brazorotto, Joseli Soares; http://lattes.cnpq.br/8038447445698925 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 13/02/2008)
      Cochlear implant (C.I) is one of the technological resources currently used in the (re)habilitation of deaf and hard-of hearing children. Follow-up studies have carried through, in search of evaluating which results in ...
    • Prevenção de deficiência: programa de formação para professores Kaingang na terra indígena Ivaí-Paraná 

      Buratto, Lúcia Gouvêa; http://lattes.cnpq.br/7165121832094656 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 23/02/2010)
      Many health problems and deficiencies of Kaingang indigenous that in many cases are illness sequels, that are the results of occupation process of their lands, where they were obligated to agglomerate themselves in ...
    • Compreensão de professores de instituição especializada sobre leitura e escrita de alunos com deficiência intelectual 

      Buzetti, Miryan Cristina; http://lattes.cnpq.br/3077411745176722 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 10/04/2015)
      The objective of this study is to analyze the understanding that teachers serving students with intellectual disabilities in a specialized institution have on the teaching of reading and writing. National theses and ...
    • Formação de pesquisadores na UFSCar e na área de Educação Especial: impacto do programa de iniciação científica do CNPq 

      Cabrero, Rodrigo de Castro; http://lattes.cnpq.br/2515882021813934 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 27/02/2007)
      ABSTRACT The investments in Science and Technology have improved the quality of life. Researches dealing with persons with special educational needs had extended the knowledge about this population group and had supported ...
    • Implementação e avaliação empírica de programas com duas crianças surdocegas, suas famílias e a professora. 

      Cader-Nascimento, Fatima Ali Abdalah Abdel; http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4796242A0 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 10/12/2003)
      This paper had the objective of analyze intervention procedures with deafblind children, their families and their classroom teacher, based on the van Dijk co-active approach and on the socio-historical perspective. The ...
    • Recursos pedagógicos acessíveis ao aluno com surdocegueira por síndrome de Usher : um estudo de caso 

      Cambruzzi, Rita de Cássia Silveira; http://lattes.cnpq.br/1324662126060982 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 25/02/2013)
      The objective of this work was to analyze the efficiency of visual adaptations in activities presented in the student with deafblindness with Usher syndrome and its impact on education. This research was developed in the ...
    • Comunicação entre mãe e adolescente surdocega: construção de significados compartilhados 

      Cambruzzi, Rita de Cássia Silveira; http://lattes.cnpq.br/1324662126060982 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 31/08/2007)
      The objective of this paper was to identify and analyze the communicative attitudes between a mother and her deafblind adolescent daughter, and also to contribute and promote the development of significant communication ...
    • Terapia Assistida por Animais (TAA) e deficiência mental : análise do desenvolvimento psicomotor 

      Capote, Patricia Sidorenko de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/9027626823764846 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 19/03/2009)
      Animal-assisted therapy (AAT) is used by health professionals to promote emotional, affectivity, cognitive, social and phisical development by animal-human interaction. AAT can use different animals and be indicated for ...
    • Efeitos de um programa de habilidades sociais comunicativas para crianças com distúrbio específico de linguagem 

      Carlino, Fabiana Cristina; http://lattes.cnpq.br/0708927614828521 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 10/08/2012)
      The language is considered the first form of socialization of the child, and, in most cases, is done explicitly by parents through verbal instructions during daily activities. Thus, the child has access, even before learning ...
    • Atividades estimuladoras de leitura e escrita em estudantes com síndrome de Down 

      Comin, Bruna Cristina; http://lattes.cnpq.br/1276899160434101 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 18/02/2013)
      Literature presents that students with Down Syndrome (DS) learn to write and read in a slower pace than students without the disability. From these considerations, the present work considers the following question: to what ...
    • A Libras no ensino de leis de Newton em uma turma inclusiva de ensino médio 

      Cozendey, Sabrina Gomes; http://lattes.cnpq.br/8994976426906652 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/02/2013)
      In the process called inclusion the regular schools gradually receive students with special needs, among these students there are someone who have a hearing limitation, those students can be identified as students with ...
    • Aquisição de conceitos psicomotores pelo aluno surdo : avaliação de um programa de ensino 

      Fenske, Sheila Glaucieli; http://lattes.cnpq.br/0004185084430939 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 02/12/2008)
      Psycomotricity has presented relationship with several areas of learning. Starting from that, this study has three objectives: elaborate, implement and evaluate the effectiveness of a teaching program based on motor ...
    • Reynel developmental language scales (RDLS) : um estudo longitudinal em crianças usuárias de implante coclear. 

      Fortunato-Queiroz, Carla Aparecida de Urzedo; http://lattes.cnpq.br/3790610494469855 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/02/2007)
      The objectives of this work were to analyze the language development of deaf children using a cochlear implant (CI) through a longitudinal study using the Reynell Developmental Language Scales (RDLS), to compare the ...
    • Terapia Assistida por Animais: sua eficácia no desempenho cognitivo de idosos institucionalizados 

      Franceschini, Belinda Talarico; http://lattes.cnpq.br/8194751437786688 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 03/04/2017)
      Ageing is a process which brings a number of biopsychosocial changes and, now a days, this process is a demographic reality due to population ageing. In view of this it’s seen the increase of the prevalence of cognitive ...