• Levantamento de repertório de linguagem em crianças pequenas com síndrome de Down 

      Aniceto, Gabriela; http://lattes.cnpq.br/1200796633285284 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)
      Down’s syndrome is defined by its genetic component. There is a set of anatomophysiological commitments that interfere in these children development, especially in language development. To evaluate this instruments and ...
    • Atuação e formação em estimulação precoce : caracterização da percepção dos profissionais em três instituições 

      Bobrek, Andreia; http://lattes.cnpq.br/0727084816163852 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 27/06/2014)
      In Brazilian context, the official guideline recommends that Early Stimulation have the purpose of providing the development of children with special needs. In the use of the institutions, this practice involves different ...
    • Aspectos Críticos da Aprendizagem de Relações Condicionais e Emergência de Equivalência de Estímulos em Crianças com Deficiência Visual 

      Canosa, Alessandra Corne; http://lattes.cnpq.br/2520220910326424 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 29/11/2017)
      The Study 1 investigated stimuli equivalence class expansion by two 5years-old visually impaired children. The stimuli were eigth auditory or tactil sets related to three animals: lion /elephant/ monkey. ...
    • Formação de classes de estímulos equivalentes auditivos e táteis por crianças com deficiência visual 

      Canosa, Alessandra Corne (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 18/03/2013)
      The study of the model of stimulus equivalence has contributed to understanding the emergence of new behaviors, as well as widely used as a model for the study of symbolic behavior. The research has privileged the use of ...
    • Uma proposta no ensino de fração para adolescentes com e sem deficiência visual 

      Costa, Ailton Barcelos da; http://lattes.cnpq.br/4958516098083437 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/06/2013)
      The research deals with the teaching of fraction concepts to adolescents with and without visual impairment (blindness and low vision), from fourteen to eighteen. And understanding this as one of the bases for the study ...
    • Avaliação das relações pré-aritméticas em crianças e adolescentes com deficiência visual 

      Costa, Ailton Barcelos da; http://lattes.cnpq.br/4958516098083437 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      This research had the general objective of evaluating mathematical skills of counting and measurement of children and adolescents with visual impairment, being organized in two studies. Initially, a general presentation ...
    • Ensino de conceitos a uma criança com deficiência visual por meio de brincadeira 

      Ferroni, Giovana Mendes; http://lattes.cnpq.br/4635554578426970 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 27/02/2012)
      The development of teaching strategies and learning concepts for visual impaired children has been a challenge in researches and educational purposes. The objective of this study was to investigate the handling of toys for ...
    • Representações de brinquedos, relevos e descrição oral por crianças com deficiência visual 

      Ferroni, Giovana Mendes; http://lattes.cnpq.br/4635554578426970 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 25/08/2016)
      The research objective was to analyze the repertory of representations of means of transportation also called “vehicles” (Aircraft, bicycle, car, sail boat, train and helicopter) expressed in modeling clay, drawing and ...
    • Crianças cegas e videntes na educação infantil : características da interação e proposta de intervenção 

      França, Maria Luiza Pontes de; http://lattes.cnpq.br/5219044102729200 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 29/02/2008)
      A reduced number of empiric studies treats of the characterization of the social interactions between blind children and sighted children and of the effectiveness of the activities developed to stimulate those interactions ...
    • Interação professor-bebê em creches inclusivas. 

      Joaquim, Cristiani da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 23/12/2004)
      The grouth on the importance of the Child Education, since its insertion into the Brazilian Constitution of 1988, brings an increase in the demand for this service and the fight for an inclusive education for young children. ...
    • Análise teórica de itens referentes a pessoas com deficiência da Infant Toddler Environment Rating Scale - Revised Edition. 

      Menegasso, Lisandrea Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 30/09/2005)
    • Intervenção pedagógica individualizada para alunos com deficiência intelectual : ensino de leitura em salas de recursos 

      Oliveira, Glaucimara Pires; http://lattes.cnpq.br/8392528173156552 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 29/11/2010)
      In contemporary society the acquaintance of reading is considered a fundamental resource for the individual s citizenship achievement. Despite the schools dedication to their students, there is no guarantee that all ...
    • Contribuições para o controle experimental na aprendizagem de discriminações por bebês. 

      Oliveira, Thais Porlan de; http://lattes.cnpq.br/4681384589017435 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/02/2007)
      The literature has emphasized the necessary investigation of the variables acting in conditional discrimination learning for infants in experimental and natural situations. Part of the challenge in reaching the research ...
    • Discriminações condicionais em bebês de risco: o responder por exclusão 

      Sertori, Natália Maria; http://lattes.cnpq.br/4989052052680767 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 20/03/2013)
      Exclusion responding has been investigated as the immediate choice for unknown comparison stimuli (picture or object) facing a model stimulus also unknown. For Behavior Analysis, it is one of the processes by which children ...
    • Escolarização de crianças com fissura lábio palatina 

      Silva, Glorismar Gomes da; http://lattes.cnpq.br/3590264629811020 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 30/11/2018)
      The Cleft Lip and Palate (CLP) are congenital malformations affecting the facial region, whose cleft or opening communicates the oral and nasal regions, causing air leak through the nose and hypernasalized voice. It is ...
    • Identificação de condições eficientes no ensino de discriminações para bebês com até 21 meses 

      Sousa, Naiara Minto de; http://lattes.cnpq.br/6737172054075231 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 27/02/2009)
      One of the most complex human abilities is the symbolic thought that is related to the acquisition of arbitrary relational repertoires such as conditional discrimination. However, research on the acquisition of these ...
    • Uma criança com deficiência visual e múltipla : análise da comunicação e interação social 

      Villela, Tereza Cristina Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/3863749702720046 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 27/02/2012)
      The present work aims to describe and analyse communication and social interaction strategies of a female child, who was four years old in the beginning of the research, with multiple disabilities; visual impairment ...
    • Estratégias no ensino de vestir-se e alimentar-se para uma criança com baixa visão 

      Villela, Tereza Cristina Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/3863749702720046 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      This work had the general objective of identifying and describing the useful resources for teaching dressing and feeding activities for a child with low vision, and the specific objective was to identify and describe the ...
    • Programa de capacitação de estudantes de Psicologia para promoção do desenvolvimento de bebês de risco 

      Vital, Maria Lucia Naime Vidal; http://lattes.cnpq.br/0680905918041216 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 29/02/2008)
      During the infant development, some risks are caused by internal and external conditions, with are dependent of the environment. Because of the lack of intervention in a troubled familiar environment or in a deficient ...