Listar Educação Especial - PPGEEs por asesor "Gil, Maria Stella Coutinho de Alcântara"
Mostrando ítems 1-17 de 17
-
Contribuições para o controle experimental na aprendizagem de discriminações por bebês.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)The literature has emphasized the necessary investigation of the variables acting in conditional discrimination learning for infants in experimental and natural situations. Part of the challenge in reaching the research ... -
Intervenção pedagógica individualizada para alunos com deficiência intelectual : ensino de leitura em salas de recursos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)In contemporary society the acquaintance of reading is considered a fundamental resource for the individual s citizenship achievement. Despite the schools dedication to their students, there is no guarantee that all ... -
Identificação de condições eficientes no ensino de discriminações para bebês com até 21 meses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2009)One of the most complex human abilities is the symbolic thought that is related to the acquisition of arbitrary relational repertoires such as conditional discrimination. However, research on the acquisition of these ... -
Crianças cegas e videntes na educação infantil : características da interação e proposta de intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)A reduced number of empiric studies treats of the characterization of the social interactions between blind children and sighted children and of the effectiveness of the activities developed to stimulate those interactions ... -
Interação professor-bebê em creches inclusivas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/12/2004)The grouth on the importance of the Child Education, since its insertion into the Brazilian Constitution of 1988, brings an increase in the demand for this service and the fight for an inclusive education for young children. ... -
Atuação e formação em estimulação precoce : caracterização da percepção dos profissionais em três instituições
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/06/2014)In Brazilian context, the official guideline recommends that Early Stimulation have the purpose of providing the development of children with special needs. In the use of the institutions, this practice involves different ... -
Análise teórica de itens referentes a pessoas com deficiência da Infant Toddler Environment Rating Scale - Revised Edition.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2005) -
Programa de capacitação de estudantes de Psicologia para promoção do desenvolvimento de bebês de risco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)During the infant development, some risks are caused by internal and external conditions, with are dependent of the environment. Because of the lack of intervention in a troubled familiar environment or in a deficient ... -
Avaliação das relações pré-aritméticas em crianças e adolescentes com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This research had the general objective of evaluating mathematical skills of counting and measurement of children and adolescents with visual impairment, being organized in two studies. Initially, a general presentation ... -
Uma proposta no ensino de fração para adolescentes com e sem deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/06/2013)The research deals with the teaching of fraction concepts to adolescents with and without visual impairment (blindness and low vision), from fourteen to eighteen. And understanding this as one of the bases for the study ... -
Discriminações condicionais em bebês de risco: o responder por exclusão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/03/2013)Exclusion responding has been investigated as the immediate choice for unknown comparison stimuli (picture or object) facing a model stimulus also unknown. For Behavior Analysis, it is one of the processes by which children ... -
Formação de classes de estímulos equivalentes auditivos e táteis por crianças com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/03/2013)The study of the model of stimulus equivalence has contributed to understanding the emergence of new behaviors, as well as widely used as a model for the study of symbolic behavior. The research has privileged the use of ... -
Uma criança com deficiência visual e múltipla: análise da comunicação e interação social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)The present work aims to describe and analyse communication and social interaction strategies of a female child, who was four years old in the beginning of the research, with multiple disabilities; visual impairment ... -
Ensino de conceitos a uma criança com deficiência visual por meio de brincadeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)The development of teaching strategies and learning concepts for visual impaired children has been a challenge in researches and educational purposes. The objective of this study was to investigate the handling of toys for ... -
Aspectos críticos da aprendizagem de relações condicionais e emergência de equivalência de estímulos em crianças com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/11/2017)The Study 1 investigated stimuli equivalence class expansion by two 5years-old visually impaired children. The stimuli were eigth auditory or tactil sets related to three animals: lion /elephant/ monkey. ... -
Ouvir e falar: o procedimento estruturado em MEI no ensino de bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)The studies presented in this dissertation addressed to investigate teaching procedures to produce the shared control of stimuli to the repertoires of selection and tact to babies with ages between 24 and 29 months. For ... -
O responder por exclusão em bebês nascidos pré-termo e baixo peso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2017)The responding by exclusion is defined as the immediate choice of an unknown comparison stimulus (figure or object) in front of a model stimulus also unknown. For Behavior Analysis, it is one of the processes by which ...