Navegando Educação Especial - PPGEEs por orientador "Goyos, Antônio Celso de Noronha"
Itens para a visualização no momento 1-19 of 19
-
Matemática para deficientes mentais: contribuições do paradigma de equivalência de estímulos para o desenvolvimento e avaliação de um currículo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/12/2003)In daily practice, we deal with several conventional systems related to math numbers, measures, time, money, etc. Among these systems, behaviors which include money handling is fundamental in many daily aspects. While ... -
Aquisição e manutenção de comportamentos de leitura e fluência através de contingências de repetição oral e velocidade nos procedimentos de equivalência de estímulos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/11/2007)The studies described here are related to the acquisition of reading behaviors, and are based on the stimulus equivalence paradigm. The objectives of Study 1 had been to investigate if the incorporation of the repetition ... -
Programa computacional de ensino de habilidades auditivas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2007)There is a great need to guarantee more access of the hearing impaired to hearing rehabilitation, specially their participation in auditory training programs (teaching of hearing behavior). Teaching computer programs which ... -
Algumas contribuições do paradigma de escolha para o trabalho de pessoas com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/12/2010)For the Analysis of Operant Behavior, between behavior and choice there is a bidirectional relationship, because each environmental stimulus has the potential to control various responses and the repertoires of individuals ... -
Aprendizagem observacional, formação e expansão de classes de equivalência.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/04/2004)Observational learning of conditional discrimination has been described in the literature, with results thus far yielding few conclusions. The present study investigated the conditions under which observational learning ... -
Comportamento de subtrair com base no paradigma de equivalência de estímulos: um estudo com deficientes mentais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/03/2004)A MTS procedure to teach conditional discriminations involving numerical stimuli in equivalence class formation nets was evaluated to teach people with mental retardation. Among the trained and tested relations it was ... -
Escolha e desempenho no trabalho de adultos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2007)Choice making is a fundamental skill for all individuals. Choice opportunities are related with important questions of human development, and of paramount importance to the development of clinical and educational programs ... -
Ensino de discriminações condicionais por imitação: efeitos de dois arranjos de apresentação de tentativas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/02/2005)Imitation can be defined, in general terms, as the similarity of behavior between two organisms when the response topography of one, the imitator, is similar to nd controlled by the behavior of the other, the demonstrator. ... -
Aquisição dos operantes verbais de tato e de mando por deficientes mentais através de discriminações condicionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)The current study had the purpose of analyzing the acquisition of selection-based tacts through conditional discriminations and the emergence of these signs as topography-based tact and as mand by four mentally retarded, ... -
Ensino por modelação de discriminações condicionais envolvendo diferentes estruturas de treino e formaçao de classes equivalentes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/09/2004)The purpose of this study was to analyze observational learning of conditional discriminations and equivalence class formation, in six mentally retarded participants, involving the training structures Linear, CaN and ... -
Avaliação de um programa informatizado de reconhecimento de fala em indivíduos com deficiência mental e com problemas de linguagem.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2005)The general aim of this study was the evaluation of the speech-recognition technology together with the MESTRE software, in order to check their viability to educational objectives. 110 individuals participated of this ... -
Transferência de funções ordinais através de classes de estímulos equivalentes: contribuições para a programação de ensino de adultos e crianças surdas e de crianças ouvintes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/01/2009)Currently, in Brazil, education for deaf people prioritizes the bilingual approach, in which the Brazilian Sign Language (LIBRAS) is taught as the first language, and the written Portuguese Language is taught as the ... -
Procedimentos informatizados de ensino de sinais para adolescentes e adultos com surdez e/ou deficiência mental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/05/2007)Language is essential to pass on complex concepts and allows the human being to communicate. In Behavior Analysis, the term verbal behavior has been used instead of language because it suggests its environmental ... -
Ensino de professores para o uso de Instrução com Tentativas Discretas para crianças com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/04/2015)Nowadays the number of people diagnosed with autism has been rising. For instance, in U.S.A, one in 68 children is diagnosed with autism spectrum disorder and, proportionally, there s an increasing effort towards training ... -
Transferência de controle da resposta de observação diferencial ecóica na tarefa MTS para relações emergentes de tato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2014)In our lab, for over two decades we have designed and carried out studies that regard teaching and control of basic emerging verbal behavior. Functional independence of tact and mand, as well as responding as listener and ... -
Treino de ouvinte e a relação entre tatos e mandos como protocolo experimental para a aquisição de regras simples
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/06/2012)The analysis of the relation between listener and speaker repertoires has contributed to the comprehension about the processes involved in the acquisition of complex verbal skills. The study of rule-governed behavior is ... -
Comportamento verbal sob controle de estímulos encobertos em indivíduos com atraso no desenvolvimento intelectual : estudos exploratórios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/03/2009)This study aimed to develop the procedure for study and analysis of the covert event and to verify verbal behavior emergency under covert stimulus control. Two children and two adolescents with intellectual disabilities, ... -
Identificação de brincadeiras e jogos como consequências de comportamentos de escolha para crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/03/2015)Social behavior can be defined as the behavior of two or more people, one over the other, or all together through a common environment. The aim of this study was to identify if the pictures that represent plays and games ... -
Efeitos dos treinos físico e mental no ensino do rolamento para a frente em alunos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/09/2007)People with mental retardation usually present motor development delays. Nevertheless, these delays seem to be more often related to cognitive factors such as attention and comprehension than to motor or mental deficits. ...