• A atuação de psicólogo bilíngue no atendimento terapêutico à pessoa surda 

      Tostes, Raissa Siqueira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)
      Since the approbation of a law that recognized the Brazilian Sign Language - Libras, in 2002, the number of psychology professionals has increased thanks to the possibility of attending the deaf people through sign ...
    • Orientações curriculares para o ensino de português para surdos: análise de documento do município de São Paulo 

      Cruz, Márcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)
      The education of deaf people has been a frequent theme in recent years, due to laws and decrees aimed at ensuring bilingual education. The teaching of the Portuguese language as a second language stands out as one of the ...
    • Familiares ouvintes de sujeitos surdos: reflexões sobre suas interações comunicativas 

      Cappellini, Michele Toso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      Subject of recent scientific research, the deafness is been noteworthy nowadays. However the wattled relationships between listening relatives and deaf people unfold an incipiently treated topic that needs further study. ...
    • A expressão do sujeito surdo por meio da escrita em língua portuguesa 

      Souza, Christianne Thatiana Ramos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)
      The teaching and learning process of writing for and by the deaf is a topic of great interest in the area of research on the education of the deaf. There is a concern about the problems regarding the teaching of Portuguese ...
    • Concepções dos professores de português sobre surdez e aluno surdo num curso de formação continuada 

      Furlan, Luciana Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/04/2011)
      One of the issues related to the construction and consolidation of a truly inclusive school concerns the importance of teachers, their valorization and their training, both initial and continued in the form of graduate ...
    • Ensino informatizado de frações a crianças surdas e ouvintes por meio do paradigma de equivalência de estímulos 

      Angelotti, Vanessa Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)
      Mathematics is viewed by many students as one of the most complex subjects and considered one of the main responsible for school failure. No one knows for sure at what time learning difficulties beginning to emerge, but ...
    • A escola inclusiva na perspectiva de estudantes com surdez público da educação de jovens e adultos 

      Alecrim, Sumara Barbosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)
      The fight for the right to education for the Target Public of Special Education (PAEE) has come a long way and this context encompasses Youth and Adult Education (EJA). Reflecting on the proposal of inclusive schools, ...
    • O que dizem as pesquisas atuais sobre o Atendimento Educacional Especializado para surdos. 

      Abreu, Thaís Magalhães (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)
      The purpose of this study is to identify in the articles published on the CAPES / MEC portal (Portal for the Improvement of Higher Education Personnel / Ministry of Education) how Specialized Educational Attendence ...
    • Regimes de verdade em territórios surdos: mídias sociais como dispositivos biopolíticos nos processos de subjetivação de vidas surdas 

      Conceição-de Andrade, Bianca Salles (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/11/2022)
      The Brazilian Sign Language - Libras has steadily gained notoriety in society, marking important milestones. Among them, we can highlight laws, decrees, social movements, and rights the deaf communities conquered by means ...
    • Percepções de uma estudante surda sobre suas vivências no ensino médio 

      Dias, Vitor de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)
      The aim of this study is to analyze, together with a deaf student who has completed high school, their perceptions regarding accessibility in this educational stage. In light of the bilingual educational proposals outlined ...
    • Intervenção Pedagógica para ensino de leitura, escrita e aritmética para uma criança com implante coclear 

      Barbosa, Regiane da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/04/2015)
      The cochlear implant (CI) consists of an effective technological resource in the treatment of deafness. The surgery for the CI has been performed by the time children are still one year old. Therefore, the number of deaf ...
    • Crianças usuárias de implante coclear: desempenho acadêmico, expectativas dos pais e dos professores 

      Brazorotto, Joseli Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/02/2008)
      Cochlear implant (C.I) is one of the technological resources currently used in the (re)habilitation of deaf and hard-of hearing children. Follow-up studies have carried through, in search of evaluating which results in ...
    • Avaliação do repertório verbal inicial em crianças com deficiência auditiva pré-lingual usuárias de implante colclear. 

      Gaia, Tatiana Francis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/05/2005)
      The cochlear implant is a device that allows deaf people to detect surrounding sounds, including the human speech, which are transformed in electric stimulation of the cochlea. This is just the starting point for those who ...
    • Práticas Discursivas sobre a surdez e a educação infantil: diálogo com familiares 

      Conceição, Bianca Salles (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      This dissertation aims to analyze the discourses brought by parents of deaf students inserted in Kindergarten, based on their perspectives and experiences with deafness, pointing out the knowledge/power relations in the ...
    • O ENEM como via de acesso do surdo ao ensino superior brasileiro 

      Briega, Diléia Aparecida Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/02/2017)
      The study performed in this dissertation is focused on the access to Brazilian Higher Education by deaf people through Enem [Brazilian High School National Examination]. It analyzes accessibility as a principle, such as ...
    • O fazer do intérprete educacional: práticas, estratégias e criações 

      Santos, Lara Ferreira dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/07/2014)
      This research aimed to analyze and discuss the work of the Educational Interpreter (IE), which is a recent professional in our country, and the currently researches on their performance in the classroom are incipient in ...
    • Surdez em linhas de fuga: políticas de subjetividades outras na educação inclusiva 

      Monti, Luísa Leôncio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/10/2023)
      The various obstacles imposed on the implementation of the inclusive education have made its effective implementation impossible. As a thesis, I assume that the subjecting violence manifests itself in the inclusive context, ...