• Suportes para estudantes com deficiência visual no ensino superior 

      Silva, Daniele Sentevil da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)
      Visual impairment is a sensory alteration that affects the capture of information from the environment, which can cause, from mild to severe damage in the development and learning of who owns it. In higher education there ...
    • Avaliação das relações pré-aritméticas em crianças e adolescentes com deficiência visual 

      Costa, Ailton Barcelos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      This research had the general objective of evaluating mathematical skills of counting and measurement of children and adolescents with visual impairment, being organized in two studies. Initially, a general presentation ...
    • Estratégias no ensino de vestir-se e alimentar-se para uma criança com baixa visão 

      Villela, Tereza Cristina Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      This work had the general objective of identifying and describing the useful resources for teaching dressing and feeding activities for a child with low vision, and the specific objective was to identify and describe the ...
    • Aspectos críticos da aprendizagem de relações condicionais e emergência de equivalência de estímulos em crianças com deficiência visual 

      Canosa, Alessandra Corne (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/11/2017)
      The Study 1 investigated stimuli equivalence class expansion by two 5years-old visually impaired children. The stimuli were eigth auditory or tactil sets related to three animals: lion /elephant/ monkey. ...
    • Indicadores de empatia em crianças com baixa visão e em seus pais : um estudo de caso 

      Godoy, Ana Maura Azevedo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/02/2007)
      Empathy is important in the maintenance interpersonal relationships, and cam be considered a behavior protective factor for behavior problem. This work is aimed at describing and evaluating empathy in two sisters with ...
    • Análise funcional da atenção compartilhada adulto-criança pequena com deficiência visual 

      Godoy, Miriam Adalgisa Bedim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/12/2019)
      Shared attention (SA) is considered a milestone in child development. One of the most mentioned components in the literature for children starting SA is eye contact. The study of SA in young children with visual impairment ...
    • Elaboração, aplicação e avaliação de recurso didático para alunos com deficiência visual no ensino médio 

      Paulino, Ana Laura de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2014)
      This study aimed to develop an educational model of the DNA molecule and evaluate the use of such adapted teaching resource in the classroom for students with visual impairments and visionaries After completion of the ...
    • O uso de dispositivos eletrônicos móveis como Tecnologia Assistiva por pessoas com baixa visão 

      Borges, Wanessa Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/06/2019)
      The access to the visual information present in several social spheres, demand a good functioning of the visual system. The absence and / or reduction of their performance can cause disadvantages in the development, ...
    • O colega tutor de alunos com deficiência visual nas aulas de Educação Física 

      Orlando, Patricia D'Azeredo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2010)
      The proposal for an education that offers opportunities and value individual differences, is clearly the diverse learning for students in all areas of knowledge, is also the Physical Education, by its characteristics are ...
    • Ensino de química para alunos cegos : desafios no ensino médio 

      Aragão, Amanda Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/04/2012)
      The using of models on Chemistry Teaching is tying the understanding of various subjects, namely, molecular representation, chemical functions, stoichiometry, and others, to visual signification. These skills are important ...
    • Análise do uso da linguagem em crianças com deficiência visual sob uma perspectiva funcional. 

      Oliveira, Jáima Pinheiro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/03/2004)
      The importance of the language for the visual impairments children is unquestionable. Therefore, it is in function of it that they plan, modify or they improve their behavior. In the scientific field, it is discussed until ...
    • Identificação de sentimentos e desempenho empático em crianças cegas e videntes: um estudo comparativo e multimodal 

      Ferreira, Bárbara Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)
      Visually impaired children present preoccupying characteristics for the social skills repertoire given their difficulty on identifying feelings and, consequently, the compromising of their empathic social skills. The ...
    • Acessibilidade para a pessoa com cegueira em trilhas 

      Ramos, José Júlio Cordeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/02/2009)
      The independence of blind people while in mobility, the object of this research, is one of areas that provide a high incidence of exclusion, since this is a limitation on a fundamental right of all citizens, which is the ...
    • Sexualidade de jovens-adultas/os com deficiência visual 

      Theodoro, Helen Cristiane da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2022)
      Studies on sexuality have been intensified in recent decades. Even though it is considered a taboo topic, there is an understanding that sexuality is involved in all stages of development. However, much still needs to be ...
    • Dupla excepcionalidade: identificação de altas habilidades ou superdotação em adultos com deficiência visual 

      Silva, Josana Carla Gomes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/04/2021)
      The giftedness is not an immutable condition. They are also not conditioned by characteristics such as race, gender, ethnicity, age, or social class. Sometimes, giftedness occurs concomitantly with other specificities, ...
    • Ações colaborativas em contexto escolar: desafios e possibilidades do ensino de química para alunos com deficiência visual 

      Melo, Érika Soares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/04/2013)
      This research intends to promote collaborative actions between a Chemistry teacher and a Special teacher of a school which is reference in attending visually impaired students from the inner part of the state of São Paulo, ...
    • Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação 

      Gandolfine, Milena (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)
      Among the various situations in human life that constitute social interactions, those between the sighted mother and her visually impaired child, stand out for their importance for the child's development. The aim of this ...
    • Centro de Apoio Pedagógico : avaliação dos serviços CAP-MA para educação de pessoas com deficiência visual 

      Pereira, Josefa Lídia Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)
      This study aims to analyze the impact of services developed by the Center for Educational Support Services for People with Visual Impairment of Maranhão (CAP-MA) in the period 2001 to 2008, based on documentary surveys, ...
    • Inclusão de estudantes com deficiência visual nas aulas de educação física: um estudo de caso 

      Costa, Camila de Moura (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2015)
    • Configurações subjetivas de alunos com deficiência visual sobre processos de escolarização no ensino médio 

      Sales, Edinaldo Bomfim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)
      Valuing the search for the materialization of the right to inclusive education and other cultural goods, the present study focuses on the developmental conditions of the schooling of students with visual impairment in ...