• Uma heterotopia pedagógica : práticas bilíngues com alunos surdos em salas multisseriadas 

      Almeida, Júlia Caroline de Araújo; http://lattes.cnpq.br/1369122714639837 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)
      From the concept of resistance coined by Michel Foucault, and also, by the configuration of new fields of knowledge in the education of deaf people with the emergence of cultural perspective, the present work had as main ...
    • Ensino informatizado de frações a crianças surdas e ouvintes por meio do paradigma de equivalência de estímulos 

      Angelotti, Vanessa Cristina; http://lattes.cnpq.br/3057587651645327 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)
      Mathematics is viewed by many students as one of the most complex subjects and considered one of the main responsible for school failure. No one knows for sure at what time learning difficulties beginning to emerge, but ...
    • Avaliando aspectos de linguagem de crianças deficientes auditivas usuárias de Língua Brasileira de sinais. 

      Bandini, Heloisa Helena Motta; http://lattes.cnpq.br/8852973471847843 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 17/03/2006)
    • Intervenção Pedagógica para ensino de leitura, escrita e aritmética para uma criança com implante coclear 

      Barbosa, Regiane da Silva; http://lattes.cnpq.br/0697461091949522 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 07/04/2015)
      The cochlear implant (CI) consists of an effective technological resource in the treatment of deafness. The surgery for the CI has been performed by the time children are still one year old. Therefore, the number of deaf ...
    • Professor bilíngue para surdos: análise da prática de letramento por meio da autoconfrontação 

      Barroso, Adriana Fernandes; http://lattes.cnpq.br/4205125550873933 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)
      This study had as main goal to verify the analysis of teachers’ practices, within a classroom interection approach at elementary school. Also, to investigate how the teachers’ self-image, commenting and binding meanings ...
    • O ENEM como via de acesso do surdo ao ensino superior brasileiro 

      Briega, Diléia Aparecida Martins; http://lattes.cnpq.br/4802875511597756 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 01/02/2017)
      The study performed in this dissertation is focused on the access to Brazilian Higher Education by deaf people through Enem [Brazilian High School National Examination]. It analyzes accessibility as a principle, such as ...
    • Discutindo a atuação do professor interlocutor de libras a partir de um grupo de formação 

      Caetano, Priscila Fracasso; http://lattes.cnpq.br/9512564744941249 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 27/05/2014)
      In the mid-1990s, Brazil becomes a signatory to documents assume Inclusive Education as a fundamental task for any country. The deaf education from the perspective of inclusive education, bilingual education and advocates ...
    • Familiares ouvintes de sujeitos surdos: reflexões sobre suas interações comunicativas 

      Cappellini, Michele Toso; http://lattes.cnpq.br/4179003753838798 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      Subject of recent scientific research, the deafness is been noteworthy nowadays. However the wattled relationships between listening relatives and deaf people unfold an incipiently treated topic that needs further study. ...
    • Práticas Discursivas sobre a surdez e a educação infantil: diálogo com familiares 

      Conceição, Bianca Salles; http://lattes.cnpq.br/9295938416248985 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      This dissertation aims to analyze the discourses brought by parents of deaf students inserted in Kindergarten, based on their perspectives and experiences with deafness, pointing out the knowledge/power relations in the ...
    • Surdez e educação: pais de crianças surdas e ansiedade 

      Ferrini, Cyntia Maria Silva; http://lattes.cnpq.br/7222853843468945 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 16/01/2004)
      A deaf child's birth brings the family into a new reality. Such reality might unchain anxiety states or not, depending on the conception the family has on deafness and deaf people as well as on interaction quality and ...
    • Concepções dos professores de português sobre surdez e aluno surdo num curso de formação continuada 

      Furlan, Luciana Aparecida; http://lattes.cnpq.br/1195207251154672 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 04/04/2011)
      One of the issues related to the construction and consolidation of a truly inclusive school concerns the importance of teachers, their valorization and their training, both initial and continued in the form of graduate ...
    • Trajetórias de resistência em escolas municipais com propostas de educação bilíngue inclusiva para surdos 

      MORAIS, Mariana Peres; http://lattes.cnpq.br/3312408116905586 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 09/02/2018)
      Statements concerning bilingual projects for the education of the deaf did not arise suddenly and actively in inclusive schools. There was a shifting of knowledge configuring a new educational paradigm for deaf people. ...
    • O fazer do intérprete educacional: práticas, estratégias e criações 

      Santos, Lara Ferreira dos; http://lattes.cnpq.br/7312070448044165 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 16/07/2014)
      This research aimed to analyze and discuss the work of the Educational Interpreter (IE), which is a recent professional in our country, and the currently researches on their performance in the classroom are incipient in ...
    • A expressão do sujeito surdo por meio da escrita em língua portuguesa 

      Souza, Christianne Thatiana Ramos de; http://lattes.cnpq.br/5947879244550162 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)
      The teaching and learning process of writing for and by the deaf is a topic of great interest in the area of research on the education of the deaf. There is a concern about the problems regarding the teaching of Portuguese ...
    • A atuação de psicólogo bilíngue no atendimento terapêutico à pessoa surda 

      Tostes, Raissa Siqueira; http://lattes.cnpq.br/5366267906155793 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)
      Since the approbation of a law that recognized the Brazilian Sign Language - Libras, in 2002, the number of psychology professionals has increased thanks to the possibility of attending the deaf people through sign ...
    • Práticas pedagógicas inclusivas para alunos surdos numa perspectiva colaborativa. 

      Zanata, Eliana Marques; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779659E0 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 17/12/2004)
      The practice of inclusion in the school involves the education of children with special educational needs in regular classrooms with colleagues without special needs. However, regular education teachers are inclined to ...