Educação Especial - PPGEEs: Recent submissions
Now showing items 581-600 of 711
-
Formação e prática docente musical no processo de educação inclusiva de pessoas com necessidades especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/09/2006)The objective of this research is to identify and reflect on relations between musical education practices for children with special needs in basic school and formation of music teachers for the attendance to these ... -
Brincar é estimular? Preensão, função manual e sua estimulação em pré-escolares com paralisia cerebral do tipo hemiparesia espástica.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/01/2006)The prehension and hand function of children with of cerebral palsy can in be damaged in diverse levels the kind of motor impairment and also the way as they are stimulated to develop hand skills. The objective of this research ... -
Fatores de risco e de proteção: um estudo de acompanhamento em pré-escolares com comportamentos agressivos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2006)The interest of studding aggressive behaviors in preschoolers was justified because of the evidences related to these children s tendency to follow through disruptive behaviors pathways, marked by academic problems, grade ... -
Avaliação do repertório verbal inicial em crianças com deficiência auditiva pré-lingual usuárias de implante colclear.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/05/2005)The cochlear implant is a device that allows deaf people to detect surrounding sounds, including the human speech, which are transformed in electric stimulation of the cochlea. This is just the starting point for those who ... -
Retorno ao trabalho após o nascimento de um filho: percepções de professoras sobre sua experiência.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/04/2006)The participation of women in the paid workforce has increased significantly in recent decades, allowing women to make an important contribution to the family income. Apart from their professional activities, many women ... -
Irmãos de crianças autistas: problemas de comportamento, competência social e relacionamentos intra e extra familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/04/2006)Considering the effects that living with autistic children can have on a family, most authors have investigated the familiar adjustment through a focus in the mothers. Relatively few studies have evaluated the adjustment ... -
Elaboração, implementação e avaliação de um programa de atividade de construção de bonecos para crianças vítimas de violência com dificuldades de aprendizagem.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/03/2006)The aim of this study was to set up and evaluate an intervention program, based on the manufacture of dolls, with children victims of violence, living in a shelter and presenting learning difficulties. The study aimed also ... -
Efeitos de um programa de prevenção de problemas de comportamento em crianças pré-escolares de famílias de baixa renda.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/02/2006)The objective of this research was assess the effects of an early intervention program to low-income families living in a small city of São Paulo, to prevent the development of problems behavior in pre-school children, by ... -
Análise teórica de itens referentes a pessoas com deficiência da Infant Toddler Environment Rating Scale - Revised Edition.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2005) -
Programa informativo sobre deficiência mental e inclusão: efeitos nas atitudes e concepções de crianças não-deficientes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2006)In order to realize a real inclusion, besides politics, structural and educational aspects, it is also essential to consider the subjective and relational aspects involved in the process. The lack of information and daily ... -
Desenvolvimento e avaliação de um programa de habilidades sociais com mães de crianças defeicientes visuais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/10/2005)Studies on visually disabled children have emphasized the relevant role of parents in their overall motor, cognitive, and social-affective development. Likewise, studies indicate that parents behavior like fear, insecurity, ... -
Transferência de controle da resposta de observação diferencial ecóica na tarefa MTS para relações emergentes de tato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2014)In our lab, for over two decades we have designed and carried out studies that regard teaching and control of basic emerging verbal behavior. Functional independence of tact and mand, as well as responding as listener and ... -
Colaboração da educação especial em sala de aula: formação nas práticas pedagógicas do coensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/11/2014)So that a sort of education can meet the needs of all students, it is necessary to think of strategies that seek success in learning. Among the supports for the Educational Target is the proposal of collaborative learning, ... -
Educação e escolarização da criança indígena com deficência em Terra Indígena Araribá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2015)The Brazilian educational policy about Special Education interfaced to Indigenous Education is still under construction. According to the Scholar Census of São Paulo state (BRAZIL, 2011) there are indigenous children with ... -
Educar para a cidadania: promovendo auto-advocacia em grupos de pessoas com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/12/2005)This study part of the problem of special education assistance be acceded to question how we could act so that people with intellectual disability and with cerebral palsy could be been abused for the exercise of self-advocacy. ... -
Avaliação de um programa de resposta à intervenção multinível para estudantes com dificuldades de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2014)The model of Response to Intervention ( RTI ) is a multilevel program for the early identification of possible delays academics directed at students who have learning difficulties that require more specific interventions. ... -
Atendimento Educacional Especializado para alunos com deficiência intelectual baseado no coensino em dois municípios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2014)The Co-teaching/Collaborative Teaching has been considered by many researchers as one of the modalities to support school inclusion service, having effective strategies for children with special needs of Special Education ... -
Inclusão escolar e planejamento educacional individualizado: avaliação de um programa de formação continuada para educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/12/2013)In several countries that adopt education inclusion policy, there is a device, usually provided by the legislation, called Individual Educational Plan (IEP). Its purpose is to monitor the course of the students with ... -
Alunos com deficiência na educação de jovens e adultos em assentamentos paulistas: experiências do PRONERA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/11/2014)The history of our country has shown conflicts over land distribution within a context of social inequality and neglect of the public policies. The production in the area of special education that treats people with ... -
O fazer do intérprete educacional: práticas, estratégias e criações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/07/2014)This research aimed to analyze and discuss the work of the Educational Interpreter (IE), which is a recent professional in our country, and the currently researches on their performance in the classroom are incipient in ...