Linguística - PPGL: Recent submissions
Now showing items 161-180 of 464
-
ComentCorpus: identificação e pistas linguísticas para detecção de ironia no português do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 16/03/2018)Opinions on the Web have been increasing progressively and, thus, has aroused interest in areas of study of Linguistics and Computation, for example. In this context comes the Sentiment Analysis, or Opinion Mining, which ... -
O imaginário do revisor de textos nos ritos genéticos editoriais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/02/2015)For many people, text proofreading is something purely exclusively technical, in virtue of their disregard for the complexity of the proofreading processes, such as suggestions made on another person’s text: which has a ... -
Análise de competências espontâneas producente e pouco producente de aprendizes de língua inglesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)In the past few years, many undergraduate and graduate students from a federal university in the interior of São Paulo state said they used different procedures to study English outside the classroom. In 2015, we proposed ... -
Metapesquisa em ensino e aprendizagem de línguas: um estudo modelar com foco em interação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/05/2018)The growing number of academic studies in all fields of study and, therefore, in Language Teaching (LT), raises an issue about how to synthesize systematically and in an organized way this myriad of knowledge in a way that ... -
Uma história de Dilma Rousseff em imagens na mídia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/11/2014)Notre recherche a pour but d’analyser les sens donnés à circuler dans le média journalistique par des photographies du visage de Dilma Rousseff et les probabilités que ces sens se constituent en parcours déontiques ... -
Variação denominativa nas modalidades oral e escrita: o léxico da culinária na internet
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/06/2018)This research aims to analyse the culinary language based on the concept of denominative variation that is applied on several studies theoretically developed under the Communicative Theory of Terminology (CABRÉ, 1999). ... -
Planejamento temático baseado em tarefas no ensino de inglês para crianças: percurso reflexivo e analítico de uma professora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/03/2018)This work aims at designing, implementing, and analysing a thematic task-based material for a first grade group of kids from a public school. It was used in 2016 and its theme is Fairy Tales. It covers three stories: Puss ... -
Argumentação e político em enunciações da escravidão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)This thesis develops a semantic study and approaches argumentative movements related to slavery both at the end of the XIX century, as at present. We analyze print and digital media, texts from late 19th century newspapers ... -
A promoção da leitura: discursos e práticas de seu incentivo no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/04/2018)La recherche a mis son attention dans les éventuelles mutations ou permanences dans les formes de promotion de la lecture accomplis au Brésil. Pour ce faire, nous avons réalisé une analyse discursive de représentations de ... -
Representações do leitor infantil e juvenil em adaptações do clássico "Dom Quixote" para o público brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/03/2018)The production, publication, and reading of adaptations of literary classics for children and youth, which has expanded since the twentieth century, is a practice whose indication is assumed by educational and other ... -
Vozes do sucesso: uma análise dos discursos sobre os vícios e virtudes da voz na mídia brasileira contemporânea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/09/2018)This paper analyzes discourses about what can be called the voices of success produced and / or conveyed by the great contemporary Brazilian media. More precisely, we describe and interpret the process of meaning production ... -
Relações entre autenticidade e motivação no desenvolvimento da produção escrita por jovens aprendizes de língua estrangeira (inglês), a partir do gênero notícias de jornal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/01/2011)When studying the literature in the area of teaching and learning languages, two multifaceted and meaningful concepts can be identified, they are authenticity (GILMORE, 2007) and motivation (DÖRNYEI, 2001; VIANA, 1990). ... -
A recepção dos mashups literários nacionais: uma análise discursiva de representações do leitor jovem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)In recent years, we have noticed the appearance of special genres of fictional narratives, such as literary mashups. The emergence of such narratives is partly due to certain changes caused in writing and reading practices ... -
Leitura e escrita como ato responsável: uma experiência de ensino/aprendizagem à luz da filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/05/2018)The present PhD research aims to investigate the reading of literary texts and the writing of texts as an active-responsive understanding of the texts read in the daily school life. The work was developed in a narrative ... -
Essa dissertação é divertida: predicados de gosto pessoal e seus aspectos sintáticos, semânticos e pragmáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/06/2018)Predicates of personal taste (PPTs) are, as suggested by their name, predicates that speak of the personal taste of the speakers who utter them. They are diferent from the other predicates because they generate between the ... -
Práticas de letramento na Terra Indígena de Dourados/MS: um olhar sobre a circulação dos discursos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2018)The appropriation of written language as a communication technology, especially when referring to intercultural dialogue involving indigenous people, is a phenomenon that has consolidated throughout the social and historical ... -
Uma análise de aproximadores no Português Brasileiro na perspectiva da semântica formal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/05/2018)The phenomenon of vagueness has been studied for centuries and is detected, among other characteristics, for creating the Sorites paradox. Vagueness is identified when we face the lack of precise limits of terms (or their ... -
Mulher, palavra e poder: construções discursivas do feminino em campanhas eleitorais para a presidência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/04/2018)Dans ce travail, nous nous proposons d’analyser la constitution de l’image des femmes politiques qui ont concouru pour les élections présidentielles au Brésil depuis 1989, en particulier dans leur propagande électorale ... -
A percepção e a atuação de aprendizes em relação à autonomia em um curso de inglês para propósitos acadêmicos no contexto do programa Idiomas sem Fronteiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)This study aims at analyzing learners’ attitudes and perceptions regarding autonomy in an English for Academic Purposes (EAP) course, focused on writing skills (academic writing), based on the comprehension of their roles ... -
Saberes docentes e desafios no ensino de Português língua estrangeira na atuação de professores em formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)The projection of Brazil in the political-economic scenario and the internationalization of Brazilian universities have amplified the demand for qualified professionals to teach Portuguese as a Foreign Language (PFL). ...