Collections in this community

Recent Submissions

  • Dar e receber um abraço: uma análise da conversão em português brasileiro 

    Calcia, Nathalia Perussi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)
    Defined by G. Gross (1989) as a formal operation that establishes a relation of paraphrastic equivalence between two elementary constructions, Conversion has been gaining prominence in works in the area of linguistic ...
  • Orgulho de ser leitor: uma análise discursiva do que enunciam jovens leitores sobre si e sobre a leitura em postagens na rede social SKOOB 

    Silva, Andrei Cezar da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 04/03/2022)
    This work, as well as other research conducted by LIRE - Laboratório de Estudos da Leitura (CNPq-UFSCar), aims to analyze discourses on reading and to comprehend representations of this practice shared by different communities ...
  • Discursos, mídias e disputas: o caso do “Movimento Estudantil Secundarista” (2015-2016) 

    Silva, Mariana Morales da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/02/2022)
    Esta tesis doctoral afiliada al Análisis del Discurso de base francesa busca comprender la compleja disputa discursiva sobre un acontecimiento histórico en la época contemporánea, o en la llamada era digital. Históricamente, ...
  • Carisma e poder: a fala e a voz femininas em contexto político eleitoral brasileiro 

    Casanova, Nicolle de Brito Conceição (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/03/2022)
    Le présent travail vise à analyser les discours sur le discours des femmes en condition de candidature à la présidence de la République du Brésil, avec un accent particulier sur l'approche de leur voix, produites et/ou ...
  • Para entender o repertório linguístico no ensino superior tecnológico: conversa entre a translinguagem e a educação sociocomunitária 

    Souza, Lilian de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)
    This thesis presents the results of a research that investigated the role of named languages in Spanish learning, supported by translingual practices and socio-community education. The investigation took place in a context ...
  • Vozes indígenas: entre apagamentos, estigmas e resistências - discursos midiáticos da região Norte do Brasil sobre povos e lideranças indígenas 

    Rubim, Deyse Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/07/2021)
    In order to understand the meanings arising from the media circulation referring to indigenous voices in the northern region of Brazil, we analyze the interfaces of the discourse with the different manifestations emerging ...
  • Uma análise discursiva de normativas oficiais argentinas sobre o ensino de português língua estrangeira 

    Moraes, Camila Ribeiro Corrêa de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)
    La elección de los idiomas que enseñará el sistema educativo de un país no es una cuestión de azar, sino que refleja cuestiones políticas, históricas, económicas, sociales, etc. Debido al interés por la enseñanza del ...
  • Cultura e Interculturalidade em movimento no ensino de Português Língua Estrangeira: um estudo bibliográfico-documental 

    Yonaha, Tábata Quintana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/07/2021)
    This dissertation is the result of a qualitative bibliographic research design. The concepts of culture and interculturality in the Foreign Language Teaching (henceforth FLT) are investigated under the scope of Applied ...
  • “Nós, estrangeiros em leitura”: representações da leitura por jovens estudantes 

    Borges, Rafael (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)
    Access to reading, whether as a technical skill or as an act of leisure, as well as the right to be a reader, have been subordinate to complex power relations and inequality throughout history. One of the ideas that arise ...
  • A voz decolonial do Rap nacional 

    Moraes, Flavio Henrique (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)
    In each social sphere, some types of statements are predominant, and it is through them that the understanding of oneself and the other is established. Since all West ern civilization is determined by everything that was ...
  • Uma voz para a América Latina? A elaboração discursiva da vida de Mercedes Sosa em documentários biográficos 

    Souza, Nathan Bastos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/10/2021)
    Mercedes Sosa (1935-2009) was an Argentine singer who was fundamental in the development of Latin American music with a social perspective and her political activity raised the militant content of the songs. In this thesis ...
  • Uma pesquisa-ação: sistemas adaptativos complexos e o espanhol em um contexto militar 

    Machado, Maria Cláudia de Jesus (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)
    In this research, we assume the learning of a foreign language as a complex adaptive system, in which its components are in constant interaction. We aimed to understand the relationship between the fractal input and fractals ...
  • Uma investigação (Nano)sintático-semântica das preposições espaciais do português brasileiro 

    Ferreira, Thayse Letícia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)
    Spatial prepositions have been one of the greatest puzzles in linguistics in the the past few decades. In this thesis, we contribute to the understanding of this class, by investigating place (`em'/`in', `entre'/`between') ...
  • O aumentativo como expressão de hierarquia na língua tukano: uma análise semântico-pragmática 

    Antunes, Roger Alfredo de Marci Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/08/2021)
    This work aims to investigate the indexical anchorages that present social hierarchy in the Tukano language (ethnic and linguistic family from South America) regarding its pronominal use. It is well known that among various ...
  • O discurso sobre a internacionalização das universidades brasileiras 

    Nakamura, Ádria Ramos Lustosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/05/2021)
    The idea of internationalization has aroused the interest of university institutions, national governments and international organizations involved with higher education (DE WIT, 1998; DE WIT et al., 2017; KNIGHT, 2012) ...
  • O discurso midiático brasileiro sobre propostas de regulação da própria mídia de 2010 a 2016 

    Santos, Wilson Ricardo Barbosa dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/09/2020)
    This thesis discusses, describes, and analyzes the manifestation of meaning regarding media regulation, the regulation discourse’s conditions of emergence, and the discursive formations in conflict when addressed by these ...
  • Discursos sobre a leitura em memes: a ‘vergonha’ e o ‘orgulho’ de ser leitor 

    Silva, Jeniffer Aparecida Pereira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/07/2021)
    In this dissertation, we report the results of the master's research we conducted in the Postgraduate Program in Linguistics at UFSCar with the Laboratory of Reading Studies (LIRE-CNPq), coordinated by Prof. Dr. Luzmara ...
  • Construções parentéticas encabeçadas por como no português 

    Silva, Diogo Oliveira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/04/2021)
    This research investigates constructions headed by as/like/how in occurrences of the type as it is said, like you know, how is it called?, in the Lusophone varieties, in order to discuss its status under the focus of the ...
  • Das categorizações aos valores referenciais: a (in)definição linguística em construção 

    Facundes, Leonildes Pessoa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/04/2021)
    Dans cette thèse, nous avons développé une étude sur la notion d’« indéfinition » vu sur l’approche de la Théorie des Opérations Prédicatives et Énonciatives (TOPE), un cadre théorique sur lequel nous nous appuyons. Cette ...
  • Entre aplausos, vaias e terra: uma análise da construção do discurso polêmico em torno do uso de agrotóxicos no Brasil 

    Quirino, Mayara (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/05/2021)
    The discussion around the use of agrochemicals have become intense after the approval of the Law Project 6299 from 2002 – PL6299-2002, named as the Agrochemical Law, by a Commission of the House of Representatives in the ...

View more