Recent Submissions

  • A gramática das construções mêmicas de Internet no português do Brasil: uma interface da Gramática Sistêmico-Funcional e da Gramática do Design Visual 

    Santos, Wilquer Quadros dos; http://lattes.cnpq.br/0966187215435807 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/08/2020)
    This work aims to investigate, analyze, map and systematize the linguistic and visual characteristics of Memes: a schematic structure of the digital genre known as Meme, particularly taken from the Internet in Brazilian ...
  • Complexidade linguística: um panorama e um estudo de caso 

    Leal, Ednei de Souza; http://lattes.cnpq.br/2105113450986881 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/08/2020)
    Language complexity is once again the object of study in Linguistics after being largely assumed as a resolved or uninteresting issue. Differently, however, from the 19th century perspective, during which linguistic ...
  • Transparência e opacidade na marcação de plural do SN na lusofonia sob a perspectiva da GDF 

    Rocha, Adenilson Cardoso dos Santos; http://lattes.cnpq.br/5370889365859604 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/08/2020)
    This study analyzes, from the perspective of the Functional Discourse Grammar (FDG), of Hengeveld e Mackenzie (2008), the plural marking in the noun phrase in spoken Portuguese in Portuguese-speaking countries that have ...
  • Dicionários bilíngues português-Libras no ensino para surdos: usos e funções 

    Souza, Joyce Cristina; http://lattes.cnpq.br/4333517033868253 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/08/2020)
    Dictionaries represent an important tool in languages teaching/learning process. It is due to the scientific investment in the field of lato sensu lexicography, area responsible for elaborating the product “dictionary” ...
  • As TDIC no volume didático Confluencia e possíveis contribuições para a construção de entornos personalizados de aprendizagem 

    Zovadelli, André Vendrame; http://lattes.cnpq.br/9717127400502081 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)
    Esta investigación tiene como objetivo identificar cuáles son las actividades didácticas propuestas por un libro didáctico de español que involucra el uso de dispositivos móviles y caracterizarlas desde una mirada técnica ...
  • Na fronteira da intolerância: ecos de povos em deslocamento 

    Corsi, Joice Camila; http://lattes.cnpq.br/8470334725429022 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/02/2020)
    We have been targeted daily by news related to the worldwide migration flow. As predicted by Foucault ([1979] 2010), excessive antagonisms within the bosom of society have mobilized the massive displacement of people. ...
  • Muito além do duplo Chomsky: o autor entre paratextos e paratopias 

    Bonatti Santos, Júlio Antonio; http://lattes.cnpq.br/8833166697244816 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 10/07/2020)
    This thesis aims to analyze the discursive problem of authorship, concepted as a construction, having as object of study the author Noam Chomsky, linguist and political activist from the United States. Seeking to interpret ...
  • Compreensões de aprendizes acerca do processo de aprendizagem de LE mediada pela música 

    Molesin, Claudete Alves da Silva; http://lattes.cnpq.br/8505413024818661 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/06/2020)
    This qualitative and exploratory study aims to analyze the perspectives of a group of foreign language learners about what they claim to have learned from the English language, mostly through music and without the mediation ...
  • O corpo e o outro: constituição da alteridade em uma perspectiva bakhtiniana de O Silmarillion de J. R. R. Tolkien em cotejo com o racismo 

    Rufo, Alline Duarte; http://lattes.cnpq.br/2109264727903592 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/04/2020)
    This thesis proposes to understand how determined bodies are valued as negative in the work The Silmarillion, from J. R. R. Tolkien, especially because there is a marked division of different peoples and bodies in it, as ...
  • Letramento literário na sala de aula: as práticas pedagógicas de leitura e a atuação do aluno leitor 

    Brasileiro, Aparecida de Fátima; http://lattes.cnpq.br/6891740898180014 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
    This research brings the result of the investigation of Pedagogical Practices of Literary Reading and the performance of the student/reader in a state public school of Guanambi (BA). As a theoretical framework, the research ...
  • Curso de inglês para fins de negócios (IFN) online baseado em tarefas orais no AVA Edmodo: um estudo de caso 

    Onodera, Jorge; http://lattes.cnpq.br/1792228739852900 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)
    This research is inserted in the Linguistic Studies area, specifically in the area of teaching-learning of foreign languages. The general objectives were: to apply and evaluate the effectiveness of a Business English (BE) ...
  • Avaliação de leitura em espanhol língua estrangeira: das concepções dos professores à prática 

    Silva, Alessandra Gomes da; http://lattes.cnpq.br/7686102859227171 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/04/2020)
    Learning assessment, althougth studied in academia, is still a controversial element in the educational field. While it is rejected by students and teachers, it is valued within the education system (SCARAMUCCI, 1999). ...
  • Michelle, Cristina e Dilma: a construção dos ethé femininos nos discursos políticos sul-americanos? 

    Mesti, Paula Camila; http://lattes.cnpq.br/8453392455009320 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 10/11/2017)
    The transformations that took place in the history of women, the changes in political discourse, the new methodologies used in Discourse Analysis formed the backdrop for this research that focuses on the way of construction ...
  • Diagnóstico para que(m)? O cerceamento da transexualidade pelo discurso psiquiátrico 

    Carniel, Caio César Garcia; http://lattes.cnpq.br/0189817982552245 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
    A body which makes ruptures with stabilized bodies is constantly addressed to be silenced and eradications. Talking about the oneself, depending on governability, may be subject to death or/and other forms of control, ...
  • Caracterização de desvios sintáticos em redações de estudantes do ensino médio: subsídios para o processamento automático das línguas naturais 

    Ramisch, Renata; http://lattes.cnpq.br/9529272201856585 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/03/2020)
    Writing essays is a common task for students during school education, and a good performance in this task guarantees better grades to compete for places in the best universities. However, deviations from the standard written ...
  • A voz das domésticas: o que dizem e as maneiras de dizer em um sindicato 

    Garcia, Ana Laura Gonçalves; http://lattes.cnpq.br/3601050257852284 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
    This study seeks to contribute to the analysis of famele speech discurses. It is a proposal aimed at understanding the voice of domestic workers and their representatives in The Union of Domestic Workes of Ribeirão Preto. ...
  • Aprofundamento da caracterização linguístico-computacional da complementaridade em um corpus jornalístico multidocumento 

    Souza, Jackson Wilke da Cruz; http://lattes.cnpq.br/0019187301069627 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
    In the context of the dissemination of digital information, CISCO, an agency of web security, projects that 3.3 Zettabytes of information will be circulated on the Web in 2021. In this context, sub-areas of Automatic Natural ...
  • Explorando a avaliação de sumários automáticos multidocumento multilíngues 

    Nascimento, Darlan Xavier; http://lattes.cnpq.br/2532304328121248 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 12/03/2020)
    Multilingual Multi-Document Automatic Summarization (MMDS) is a computational task through which a summary is produced in a target language from a collection of at least two news stories which address the same subject, one ...
  • Sumarização automática multidocumento multilíngue: seleção de conteúdo e tratamento da redundância com base em conhecimento léxico-conceitual 

    Camargo, Yasmin Vizeu; http://lattes.cnpq.br/5847705951379776 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/03/2020)
    Multilingual Multi-document Summarization consists in automatically producing, from a collection of texts on the same topic and in different languages, a summary in one of the source languages. Thus, this task deals with ...
  • Os mecanismos enunciativos de pessoa-espaço-tempo no texto biografia na perspectiva da teoria das operações enunciativas (TOE) 

    Santos, Lidany Pereira dos; http://lattes.cnpq.br/3018203548557047 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/03/2020)
    The present research work is based on the articulation between linguistics and the teaching-learning of languages and is based on the enunciative reflections, especially in the framework of the Theory of Enunciative ...

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