Linguística - PPGL
Recent Submissions
-
De crime à criminalização de sua aversão: a prática sexual dissidente em discursos institucionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/03/2023)This research, based on the theoretical-methodological assumptions of French Discourse Analysis, aims to analyze, discursively, institutional decisions made in Brazilian territory that refer to dissident sexual practices, ... -
Como se eu fizesse parte da aula: a relação entre uma proposta pedagógica ativa de ensino temático de inglês e a motivação de alunos do primeiro ano do Ensino Médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/03/2023)This study aimed at investigating the connection between an active learning methodology of theme-based English instruction and the motivation of High School freshmen in a technical public institution. Theme-based teaching, ... -
O componente curricular de língua inglesa na BNCC e no Currículo Paulista sob o prisma da educação linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/09/2002)The paper introduces the results of a research that investigated how approached linguistics education is introduced in two different documents: the BNCC and the Paulista Curriculum. Those documents have been current since ... -
Um cenário de educação linguística crítica, integral e humanizadora na infância com texturas da Pedagogia Waldorf
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 15/12/2022)This research is related to the experiences (DEWEY, 1979) of additional language teachers in the initial years of schools that follow the Waldorf Pedagogy (STEINER, 1995, 2003, 2015 among others), which is based on a broad ... -
Língua Brasileira de Sinais (Libras) como proposta metodológica na Educação Infantil: uma análise do processo de ensino e aprendizado em uma sala da Unidade de Atendimento à Criança – UAC/UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/01/2023)This master's research presents a methodological proposal for teaching and learning Libras as a second language for hearing children, seeking to facilitate the acquisition of the mother tongue and improve the development ... -
Quixotices lá e cá do oceano: uma análise de adaptações infantis e juvenis contemporâneas do clássico cervantino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/12/2022)Nuestra investigación en compañía de las adaptaciones del clásico universal D. Quijote de La Mancha, de Miguel de Cervantes Saavedra publicado para el público infantil y juvenil brasileño comenzó en el Máster, cuando nos ... -
A formação de professores de línguas estrangeiras para o contexto bi/plurilíngue (surdo e ouvinte): um diálogo entre o previsto, o praticado e a perspectiva translíngue
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)Despite the increasing recognition on the topics of diversity and on the demands of contemporaneity, the teaching and learning process of a Foreign Language (FL) for bi/plurilingual students (deaf and hearing students) in ... -
A voz do povo na imprensa paulista: uma análise de discursos sobre a linguagem das classes populares em A Plebe e no Correio Paulistano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/12/2022)Cette thèse vise à décrire et interpréter les discours sur les pratiques de prise de parole en public des membres des classes populaires, matérialisés dans les déclarations qui ont circulé dans la presse de l’Etat de São ... -
Espanhol no ENEM: uma pesquisa documental sobre a compreensão leitora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/09/2022)Considerando la historia de la enseñanza de la lengua española en Brasil y la apreciación de la lengua a partir de la Ley 11.161/2005, la inclusión de cuestiones de lengua en el ENEM-Examen Nacional de Enseñanza Media en ... -
Com o Mbaraká entre as palmas das mãos das palavras: uma poética do traduzir Ayvu Rapyta na Ameríndia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/09/2022)La recherche a un certain contenu interdisciplinaire, mais c'est en Linguistique que nous nous retrouvons. Une Linguistique qui pense à l'historicité, au sujet du poème et aux territoires. La politique appartient à le ... -
A construção do ethos de sujeitos femininos em canções interpretadas por Elis Regina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)So as to provoke a reflection on the role of women in society, we turn our eyes to discourses which function meanings on the (re)existence of the genre that is considered as a point to be investigated. Since colonial times, ... -
Uma análise comparativa das construções com verbos psicológicos do português brasileiro e europeu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/10/2022)Psychological verbs (such as shake, afflict, and thrill) denote a feeling or emotional state in the experiencer, the experiencer being necessarily human. This research describes the phenomenon of constructions with ... -
Aspectos linguísticos na descrição de notícias satíricas do português do Brasil: uma proposta tipológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/10/2022)The presence of deception on the web and in messaging applications has been a major contemporary problem. This context generated some initiatives in Linguistics and Computing to linguistically characterize related texts ... -
Não é nada não: uma análise das lexias negativas do português para anotação nas Universal Dependencies
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)Negation is a sine qua non of natural languages, there is no language that does not present some way to express it in its system (HORN and WANSING, 2020). Despite being very productive and indispensable for natural languages, ... -
"Natural que seja assim": uma proposta de rede construcional das construções semi-insubordinadas do português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 03/06/2022)Semi-insubordinate constructions (SIC) are reported by Van Linden and Van de Velde (2014) as constructions formed by an initial constituent followed by a noun clause introduced by the connective ‘that’. The initial constituent ... -
Gramáticas Pedagógicas para o ensino de PLE: uma reflexão a partir do objeto indireto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/10/2022)This research aimed to analyze Portuguese as a Foreign Language (PFL) textbooks grammars, focusing on the teaching aspects of the indirect object (IO) construction in Brazilian Portuguese (BP). The research presented is ... -
Construções condicionais insubordinadas com a conjunção se no português: uma análise diacrônica à luz da gramática de construções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)Insubordinate constructions have been described as the independent and conventionalized use of formally subordinate clauses (EVANS, 2007). These are cases such as “Se soubesse como me faz sofrer!” (Corpus do Português). ... -
Projetos Pedagógicos de Cursos de Licenciatura em Letras Português/Espanhol de Universidades Públicas do estado de São Paulo: reflexões sobre variação linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/09/2022)Esta tesis de maestría es una investigación sobre cómo los Proyectos Pedagógicos de Curso (PPC) de Letras abordan la variación lingüística. Es un estudio descriptivo, de paradigma cualitativo y de naturaleza documental. ... -
Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ... -
"Todos os brasileiros comem o mesmo café da manhã?" - Perspectivas interculturais nos cadernos de apoio de língua inglesa do currículo paulista para o ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/09/2022)This research aims to verify the concept of interculturality present in the activities of the English textbooks for the last years of elementary education of the São Paulo Curriculum. Therefore, and with regard to the theme ...