Browsing Profissional em Educação - PPGPE by Title
Now showing items 127-135 of 135
-
Saberes docentes pressupostos em um livro didático e em um manual do professor de língua espanhola: implicações na formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2017)The present study had the objective of identifying and problematizing the teaching knowledge assumed in some pre-selected sections from the Spanish-language book: Enlaces: Español para Jóvenes Brasileños volume1 (OSMAN, ... -
Os saberes mobilizados pelos professores alfabetizadores no processo de aprendizagem dos alunos ingressos no Ensino Fundamental I
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 11/11/2020)The present study aimed to analyze the knowledge of pedagogical practice that literacy teachers mobilize in the process of inserting students in elementary school I. As specific objectives the research sought: to understand ... -
Sequência didática como instrumento para a possível promoção do desenvolvimento do engajamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 08/07/2021)Engagement is a multifaceted construct and its study seeks to trace ways to improve the teaching-learning process. For this, it analyzes the student's development and their interactions with school and pedagogical ... -
Sistemas de gestão de aprendizagem e o professor no século XXI : uma análise discursiva dos efeitos das tecnologias digitais de informação e comunicação na formação do imaginário docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2016)The main purpose of this study is to analyze, by using Discursive Sequences, the paradox established during the construction of the teacher’s image in the twenty-first century. The corpus of this research consists of two ... -
Tecnologias digitais da informação e comunicação (TDICs): uma análise dos egressos de um curso de Pedagogia EAD sobre o uso dessas ferramentas na formação e atuação profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 12/11/2020)This study look for to contribute with the growing of searches in the area and investigate the importance about the ICDT in formation of futures teachers, according to the question: How the distance education courses of ... -
Transição da criança com deficiência da Educação Infantil para o Ensino Fundamental: uma análise dos processos avaliativos no município de São Carlos-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 21/09/2018)Esta investigación fue desarrollada en la Maestría del programa Pós-Graduación Profesional en Educación de la Universidad Federal de São Carlos. Tuvo por objetivo investigar y comprender como ocurre la transición del niño ... -
O uso de jogos e a mediação do professor na abordagem histórico-cultural : primeiras aproximações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/10/2016)The present study had as reference the Teaching Activity and Being Learning Situation aimed at internalizing of theoretical knowledge through the action and reflection (both the kids and the researcher) in the search for ... -
O uso de textos de divulgação científica em aulas de genética na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The questioning about the fundamental role of the School in contemporary society is recurrent by the professionals of Education faced with the difficulties of constructing models and teaching practices that cover the real ... -
Usos de portfólios em diferentes práticas: um olhar de uma educadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 08/08/2016)In this research we intend to analyze the meanings of the term “portfolio through the use of practices in which it is employed. The theoretical and methodological framework was based on aspects of Wittgenstein’s philosophy ...