Browsing Psicologia - PPGPsi by Document Type "Tese"
Now showing items 1-20 of 135
-
Pandemia e exclusão social: rupturas sociais e projetos de vida de adolescentes brasileiros em cumprimento de medida socioeducativa de internação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/10/2023)The COVID-19 pandemic has heightened concerns about the conditions of socially vulnerable adolescents in Brazil and around the world. Containment measures and the health, economic and social consequences increased the risks ... -
Empatia e preocupações psicológicas em cuidadores de pessoas idosas: revisão sistemática e efeitos do treinamento de empatia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/06/2023)Empathy is an important ability in social interactions and can be a predictor of or protector form the negative impacts of care, such as psychological concerns (e.g., burden, depression, anxiety and stress). Thus, empathy ... -
Explorando a dinâmica da formação e reorganização de classes de equivalência por meio da velocidade de respostas de escolha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/04/2023)Studies that investigated equivalence class reorganization usually adopted participants’ response accuracy as dependent variable. The choice responses speed is sensitive measure to effects not detected by the accuracy and ... -
Equilíbrio entre trabalho e vida pessoal de teletrabalhadores brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2023)Work-life balance is gaining increasing attention around the world, considering its impact on workers’ health and on organizational outcomes. Although there is extensive research on work-family balance, it is important to ... -
Assessoria virtual para promoção de desenvolvimento socioemocional: avaliação de um programa para professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/05/2023)The teacher is a fundamental figure in the learning process of social skills in the School context, in articulation with academic learning. This articulation involves teaching strategies that require, in addition to ... -
Criatividade e metacognição: desenvolvendo e avaliando um programa de estímulo na pós-graduação a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/08/2023)The main objective of this study was to develop a program to stimulate creative and metacognitive skills in graduate students in distance education, evaluating its feasibility and quantitative and qualitative effects. The ... -
Intervenção comportamental para mulheres com fibromialgia e má qualidade do sono ou insônia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/04/2017)The present thesis is described in research papers format, whose development is justified by literature review, phase of intervention tests to improve the plans of data collection and data collection itself. PROPOSAL 1 ... -
Aprendizagem relacional em indivíduos surdos prélinguais : exclusão, equivalência de estímulos e superseletividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/01/2015)conventional verbal behavior may present significant delays on this task. The studies reported in this dissertation investigated discriminative repertoires learning by such individuals aiming at describing these processes, ... -
Avaliação de habilidades sociais de adolescentes em conflito com a lei em interações com familiares e amigos : uma análise de metacontingências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/06/2015)The study of juvenile offender’s interactions with mother, brother, and friend indicates which categories of social skills (assertiveness, self-control, conversation, and empathy) are established by shaping and modeling ... -
Uma análise comportamental da inteligência : possibilidades de intervenção e diálogos com a psicometria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/09/2015)Psychometrics began with the investigation of individual differences in the 19th century. Initially, the differences were attributed to sensory acuity; however, soon they were replaced by the mental faculties. Since then, ... -
Transtorno do espectro autista severo e Sistema de Comunicação por troca de Figura (PECS): aquisição e generalização de operantes verbais e extensão para habilidades sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 04/12/2015)Among the difficulties present in frames Autism Spectrum Disorder (ASD) are deficits in social skills (SS) and different types of behavior problems (BP). The Picture Exchange Communication System (PECS) is a program that ... -
Curso a distância de análise do comportamento para professores em formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2015)The contribution of Behavior Analysis is useful for teachers, primarily the studies about principles of behavior. The goal of this doctoral was to describe the construction and implementation of an extension course for ... -
Capacitação de pais e professores para ações integradas de ensino de leitura e escrita para aprendizes com autismo e deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)This dissertation was written in the compendium of scientific texts and introduces three studies that support the planning, implementation and evaluation of interventions to ensure academic learning of reading and writing ... -
A Psicologia vai à escola : trabalho colaborativo com uma professora de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The teacher and its work have been the target of researchers and interventions, however, in some cases; this professional develops a little active role. Work proposals which discuss scholar questions along with teachers ... -
Construção e análise psicométrica de um inventário de habilidades sociais para cuidadores de idosos familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2016)With the rise in life expectancy and the high incidence of chronic degenerative diseases among the elderly, there is a growing demand to dedicate time to caring for an elderly family member. Caring for a dependent elderly ... -
Vítimas, autores e testemunhas de bullying : uma avaliação das habilidades sociais e de indicadores da competência social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/03/2016)The literature has shown evidence that bullying is a worldwide phenomenon that deserves the attention of researchers and the community as a whole. Considering that bullying occurs in interpersonal relationships among ... -
Propriedades psicométricas de um instrumento para avaliar o envolvimento de idosos em atividades prazerosas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 01/04/2015)Researchers have identified various factors that affect seniors’ well-being, including their engagement with life. As such, to help seniors with mental health problems, one strategy is to increase the frequency of their ... -
Estudo de adaptação transcultural do Genos Emotional Intelligence Inventory (GENOS EI) para o contexto organizacional brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)The Emotional Intelligence (EI) has been pointed as an important competence to several contexts, among them, the organizational. However, related to the scientific investigations, it´s fundamental to dispose of quality ... -
Engajamento em fantasia e amigos imaginários: perspectivas dos pais e relações com teoria da mente, função executiva e linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/10/2021)In Brazil, there are several studies on symbolic play, however, only a few are focused on investigating high engagement in fantasy, as in lasting and elaborate forms of pretend play – in particular, the creation of imaginary ... -
Construção e estudos psicométricos do Teste Informatizado de Inteligência Emocional para o Trabalho – TIIET
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/01/2023)Studies on Emotional Intelligence (EI) are increasingly relevant to scientifically verify the extent to which this variable contributes in various contexts, including the organizational context, which has attributed ...