Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 281-300 of 534
-
Fatores que influenciam no sucesso e longevidade do controle das ferrugens da cana-de-açúcar por variedades resistentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 29/06/2016)Sugar, ethanol and bionergy are products generated from sugarcane, whose current demand remains high. However, two rust diseases have threatened its yield, brown rust (Puccinia melanocephala) and orange rust (P. kuehnii). ... -
Fenologia da floração e rede de interação entre abelhas e plantas em uma área em processo de restauração florestal localizada em Araras-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, , 06/05/2012)The most widely used in forest restoration projects is heterogeneous planting seedlings. This methodology was used in an area of one hectare in the restoration process implemented in 2009 on the campus of UFSCar Macaw. ... -
Formação com a comunidade escolar: uma perspectiva de alfabetização e pós alfabetização no contexto da educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/04/2022)In this country marked by historical and current sociocultural inequality, it is essential to develop a formative educational project that unveils this reality, that builds bridges instead of chasms and ensures access, ... -
Formação continuada de professores de ciências da natureza na rede estadual de São Paulo: há espaço para a alfabetização científica?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 31/10/2023)This research aimed to investigate the formative processes of educators in the field of natural sciences, conducted by the Education Department of the State of São Paulo (SEE). Considering the complexity of factors that ... -
A formação continuada de professores que ensinam matemática na perspectiva da educação inclusiva: uma análise do “Ambiente Virtual de Formação” da rede municipal de ensino de Limeira-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2024)This study addresses the issue of teacher training concerning the preparation to deal with the diversity of students who have different special educational needs and learning styles, particularly in the teaching of ... -
Formação de professores de Ciências e a Educação Especial/Educação Inclusiva: análise dos indicadores do Censo Escolar das Regiões Norte e Centro-Oeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)This dissertation focused on the analysis of social indicators related to the training of teachers with a degree in the area of Sciences, specifically in the areas of Biological Sciences, Physics and Chemistry, in relation ... -
Formação de professores de ciências e educação inclusiva: um olhar para os indicadores sociais das regiões Sul e Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2020)One of the topics of great importance for current education is the inclusion of pupils with disabilities and / or special educational needs (SENs), and we must analyze how this process has taken place. Relevant factor for ... -
A formação de professores de matemática para atender alunos com deficiência intelectual: uma análise dos microdados do censo escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 06/05/2022)The training of teachers in the inclusive perspective still proves to be challenging as the classroom presents a rich diversity, awakening to teachers the need to improve their training, both initial and continuing. The ... -
Formação de um banco ativo de germoplasma, seleção de acessos e propagação vegetativa de Bougainvillea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 04/10/2017)The world market of flowers and ornamental plants have been demonstrating high growth along the last years. Accompanying this growth, it is also observed the increase of the interest by the study and production of new ... -
A formação do técnico em agroecologia na Escola Professora Nair Luccas Ribeiro, no Assentamento Gleba XV de Novembro, SP : sua gênese e seus egressos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 10/03/2015)Agroecology considered scientific approach, theoretical, practical and methodological, based on different areas of knowledge, proposes to study development processes from an ecological and socio-cultural perspective, from ... -
A formação dos estudantes em discussões sobre tecnologias: uma questão sociocientífica para o ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2022)Techniques and technologies have helped man to understand and dominate the world around him. The need to facilitate daily life as issues involving work, and later the search for new territories, which contributed to the ... -
Formação dos sujeitos participantes de uma atividade de comunicação sobre as questões sociocientíficas dos agrotóxicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 10/07/2020)The lack of understanding about some everyday events involving science and technology can have repercussions for the social life of all of us, as our participation in political decisions or understanding of the world and ... -
Formação inicial de professores de ciências e inclusão escolar: um olhar para as experiências de estágio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)This study focused on the initial training of science teachers in the perspective of Inclusive Edu-cation (IE), with emphasis on the experiences during the internship. In Brazil, in most cases, students with Special ... -
Formação, profissão docente e políticas educacionais: o que dizem os dados do Censo Escolar sobre os professores de matemática do ensino fundamental II da Região Sudeste?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/06/2023)This research aimed to investigate the implications of public educational policies - understood at first as strategies for the maintenance and reproduction of a certain societal form, the capitalist one - in the relationship ... -
Formulações à base de Bacillus spp., para controle de Alternaria alternata f.sp citri
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 13/03/2020)In the 2018 harvest, Brazil produced 996.872 tons of tangerines and their hybrids, with the state of São Paulo and Minas Gerais responsible for 59% of this production. However, this productive potential requires the use ... -
O fornecimento de cana-de-açúcar para usina e a diversificação produtiva no assentamento Ibitiúva no município de Pitangueiras - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, , 12/12/2013)This study aimed at analyzing the productive dynamics of the Ibitiúva Rural Settlement (Ibitiúva State Settlement) located in the municipality of Pitangueiras, São Paulo, Brazil, and characterized by a production system ... -
Fungos encapsulados em matriz de pectina visando o controle de formigas cortadeiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, Câmpus Araras, 29/08/2022)The main form of control of leaf-cutting ants is through granulated baits based on the active ingredient sulfluramid, but its use is associated with several environmental damages. Biological control with fungi can be ... -
Fungos micorrízicos como potencial bioindicador de qualidade do solo de hortas urbanas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 23/08/2023)Organic urban agriculture contributes to the population’s food security. Plowing and harrowing are those techniques most used by urban family farmers to prepare soil for planting crops of interest. However, this type of ... -
Germinação de sementes de Rubus sellowii e micropropagação de Morus nigra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 28/05/2018)Sexual and vegetative propagation are the main methods of perpetuating plant species. Despite its importance in propagation, seeds of some species do not germinate even under favorable conditions, as is the case of seeds ... -
Gestão agrícola em propriedades rurais familiares do Vale do Guaporé – RO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 29/11/2013)In this work, it is a survey of data about the management methods employed by 52 selected farmers in some selected cities as Costa Marques, Seringueiras, São Francisco and São Miguel do Guaporé, in the state of Rondônia. ...