Browsing Programas de Pós-Graduação by Subject "Teacher training"
Now showing items 1-8 of 8
-
Formação, profissão docente e políticas educacionais: o que dizem os dados do Censo Escolar sobre os professores de matemática do ensino fundamental II da Região Sudeste?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/06/2023)This research aimed to investigate the implications of public educational policies - understood at first as strategies for the maintenance and reproduction of a certain societal form, the capitalist one - in the relationship ... -
Ensino de ciências por investigação: subsídios formativos para a formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 19/05/2023)The inquiry-based teaching is configured as a didactic approach and in recent years has been highlighted, mainly by the characteristic of changing the dynamics of practices in order to attract students' attention to ... -
Movimento sociais e formação de professoras e professores de ciências em artigos nacionais e internacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 30/08/2021)The present work aimed to identify if there is a contribution of scientific research that articulates the formation of teachers and social movements. We emphasize that this theme is related to the training of professionals ... -
Práticas educativas no ensino de Ciências realizadas no âmbito do PIBID: possibilidades e expectativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/10/2022)The Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID) emerged as an initiative to improve and enhance teacher training for basic education, establishing a partnership between Higher Education Institutions ... -
Contribuição sociocultural do colégio estadual Benedito Rokag, terra indigena Kaingang Apucaraninha (Tamarana, PR)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 24/08/2016)The education of indigenous people is conceived in the dynamics of socialization, based on principles, organization, Cosmo vision and cosmology of the different tribes, that is, the education is not restricted to ... -
Alfabetização Científica e Tecnológica na formação inicial de professores de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/02/2019)The Scientific and Technological Literacy (ACT) has been much discussed in Science Teaching and, little by little, is being inserted as a purpose in the curricula of basic education. However, higher education still lacks ... -
A invisibilidade das mulheres nas ciências e na formação de professoras/es: uma contribuição às pesquisas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 03/12/2021)The presence of women in scientific areas has been widely discussed in universities, especially in the production of research and in academic events, while the debate on teacher training in gender is still timid in ... -
Formação de professores de ciências para pessoas com deficiência intelectual: uma pesquisa bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 06/08/2024)The training of teachers in the natural sciences is a field of knowledge that is related to various other areas and undergoes changes with each alteration in the historical, social and political process, as well as being ...